Bemiddelingskosten gastouderbureau

Hallo (mede) a.s. ouders!
Na een middagje rekenen wat ons dalijk de kinderopvang gaat kosten heb ik de volgende vraag :
Om uit te rekenen wat financieel aantrekkelijker zou zijn heb ik de kosten van een kinderdagverblijf en gastoudergezin naast elkaar gelegd en wat blijkt tot mijn verbazing... een gastoudergezin is duurder!
De reden daarvan is dat het gastouderbureau in kwestie maandelijks een bemiddelingsvergoeding in rekening brengt van € 125.
Omdat ik ervan uitga dat de Belastingdienst over deze vergoeding geen kindertoeslagkorting berekent, is een kinderdagverblijf voor ons dus aantrekkelijker. Indien ik in mijn berekening deze € 125 achterwege laat, is een gastoudergezin financieel wel weer aantrekkelijker. Mijn conclusie is dus dat € 125 per maand bemiddelingskosten dus wel erg aan de hoge kant zijn.

Wat is jullie ervaring? Ik ben erg nieuwsgierig!
Bedankt alvast

Pfffff hihi zulke regelzaken regelt mijn man.
Inmiddels ben ik inverwachting van de tweede   en werk al een hele tijd niet meer, ben thuisblijfmoeder geworden. (Onze oudste is 2 1/2, en heb tot zijn 6e maand gewerkt, daarna niet meer)
Wij hadden dus een gastouder in huis; heeeeeerlijk!
Ik kon onze kleine laten liggen, hoefde hem niet wakker te maken.
En hij bleef heerlijk in zijn vertrouwde omgeving.
Ook was het erg fijn, dat de oppas voor ons het eten op wilde zetten
en een keer de stofzuiger door het huis wilde halen. Echt ideaal!
Mijn man heeft een eigen bedrijf. En ik weet alleen
dat wij nog geen euro per uur voor haar betaalde (0,80 meen ik..)  de rest kregen we terug.
Een keer betaalde we inschrijfgeld, geen 125,- maandelijks hoor!
Wij waren er erg goedkoop mee uit! Maar scheelt ook per gastouderbureau hoor!
Ben ook wel eens benieuwd naar andere ervaringen!!
Ik sta namelijk echt te kijken van de bedragen, voor ons was het kdv echt geen optie, daar betaalde we 48,- per halve dag voor!!

Grtzz

Hoi Barocky,

Ik ben zelf werkzaam als gastouder en de vraagouders die hun kinderen bij mij brengen kiezen in eerste instantie voor de vorm van opvang en niet zozeer om de financiën. Want volgens mij ligt dat erg dicht bij elkaar.
De maandelijkse bijdrage die jouw gastouderburo vraagt is ronduit belachelijk. Ik werk zelf via een buro die vraagt 50 euro per maand voor een registratiecontract en 85 euro per maand voor een servicecontract. Bij dat laatste contract zorgen zij dus ook voor een vervangend gastouder in geval vakantie en ziekte.

Overigens vallen deze kosten wel onder de kinderopvangtoeslag. Het werkt als volgt:

Stel jij betaalt je gastouder 5 euro per uur(dat is wat ik vraag). Je neemt 40 uur per maand af, dat is een totaal van 200 euro. De kosten voor het buro bedragen in jouw geval 125 euro per maand, dus totaal 325 euro per maand. Dit deel je door 40 uur. Dan kom je op een uurtarief van 8,13. De belasting vergoedt maximaal 6,10 per uur. Dus je eigen kosten zijn in dit geval € 2,03 per uur. Dit weer x 40 uur = 81,20 per maand wat je zelf moet betalen.

Hoe meer uren je afneemt(eventueel als gevolg van meerdere kinderen), hoe voordeliger het dus wordt.

Maar nogmaals € 125 per maand is echt ontzettend veel!!!!
Er zijn vast wel goedkopere buro's in jouw woonplaats en probeer het anders via een landelijk werkend buro!!

Groetjes, Yvette

Hallo,

ik heb zelf de kinderen 2 jaar bij een gastouder gehad en wij betaalden aan het bureau 1% van de opvangkosten aan "bemiddelingskosten" hier zat alles bij in, van een vervangende oppas bij ziekte en vakantie tot de urenregistratie.
Toen wij 1 kind bij de oppas hadden, betaalden wij een uurtarief van wat toen maximaal door de belastingdienst vergoed werd + 1% (maar dat is te overzien) Met 2 kinderen ging de prijs omlaag, toen (2008) werd het € 5,38 per uur, in dat geval kon ik de bemiddelingskosten wel weer meerekenen.
Ik vind €125 wel een heleboel geld en ik zou nog eens verder zoeken naar andere gastouderbureaus. Mijn ervaring is dat een gastouder niet perse duurder hoeft te zijn als een kdv, misschien per uur wel, maar uiteindelijk per dag niet, omdat je bij een kdv vaak 10 of 10,5 uur afneemt en bij een gastouder alleen de uren betaald die je je kind daadwerkelijk brengt.

Groetjes danielle

wij betalen ook 100 euro per maand!
we wonen in waalwijk en zitten nu bij via viela.

mijn moeder doet erg veel de dagen dat ze bij ons is, ik vind het jammer dat het buro
zo'n groot deel van het belastinggeld krijgt en waarvoor???

Heeft iemand een tip voor een ander goedkoper buro bij ons in de buurt??

groetjes, natasja

Hoi,

ik denk ook dat ze daar heel wat op verdienen, die bemiddelingskosten!
Wij doen het ook via Viaviela, heb op het moment geen werk...
Toen ik nog wel werkte pastte mijn zus en schoonmoeder op, voor 2 gastouders vragen ze dus al 150 euro! Voor hooguit  één bezoekje in het jaar idd erg veel! Toen mijn contract niet verlengd werd, (zwanger van de 3e) werd de bureauvergoeding nog steeds afgeschreven, ammehoela! Ik direct gemaild dat als er geen geld binnenkwam er al helemaal geen geld uitkon! Bleek dat ze een opzegtermijn hadden (kleine lettertjes natuurlijk weer niet gelezen) Maar ja, als je zo opeens zonder werk komt te zitten niet echt logisch!
Als ik zeker wist dat ik na mijn zwangerschapsverlof weer aan het werk ging konden ze het tijdelijk stopzetten, maar ja, ik heb nog geen werk...
Ben benieuwd wanneer ze weer komen 'bedelen'!

Groetjes Gieneke

Hoi,
Wij betalen ookvniet maandelijks aan het bureau waar onze gastouder bij is aangesloten. Wij hebben eenmalig 50 euro ingschrijfgeld betaald en betalen 1 keer per jaar 200 euro voor de controle van het bureau bij de gastouder. Wij krijgen daar na afloop ook een rapport van. Verder ontvangen wij regelmatig een nieuwsbrief.

Groetjes

onze 1e keuze was ook een gastouder maar door de ontwikkelingen dat gastouders per 1 januari 2010 verdwijnen zullen gaan wij toch voor de kdv. De gastouderburo die wij hadden (centraal bureau in groningen) die gaf aan dat bij ziekte en vakantie geen vervanging mogelijk was.

Nu ben ik mijn baan verloren, en heb ik nu een ww uitkering aangevraagd. In september kan ze pas terecht, maar ik moet binnen een week reageren of ik die plaats wel wil hebben aangezien ik niet weet of ik met een uitkering recht heb op kinderopvangtoeslag. Het scheelt ons 500 euro per maand!

Terug
Bovenaan