Bemoei zuchtige schoonmoeder

Volgens mij gebeurt er gewoon iets met schoonmoeders als ze (voor de eerste keer) oma worden ;).
Ik ervaar het ook met de moeder van mijn vriend. Raakt me ineens constant aan bij binnenkomst en wil dat ik mijn shirt omhoog doe om m'n buik te showen (?). Heeft commentaar op waar wij de baby willen laten slapen qua kamer, commentaar op hoe we hem willen noemen. Heeft het ook gelijk met de hele buurt en vrienden gedeeld en heeft al een hele baby inboedel gekocht voor bij hen.
Heb het er met m'n eigen moeder over gehad en (niet dat zij alles weet natuurlijk, maar toch) zij gaf aan dat het misschien iets te maken heeft met de afstand die er tussen de (aanstaande) moeder en de schoonmoeder zit - je bent toch closer met je eigen moeder (ik althans) en als moeder van de (aanstaande) vader heb je toch een wat andere positie. Weet niet of dit het is natuurlijk, maar in ieder geval in onze situatie is het verschil tussen schoonmoeder en m'n eigen moeder heel groot.
Ik ga er maar vanuit dat dit over gaat en probeer tot die tijd me er niet teveel van aan te trekken. Je kunt ook niet zoveel doen, en het geeft je alleen maar stress als je er teveel mee bezig gaat zijn. Als het voor jou echt te ver gaat kun je er altijd wat van zeggen en als je dat zelf niet comfortabel vindt voelen, kun je het misschien je vriend laten doen. Ik denk niet dat ze door heeft hoe dit voor jou/jullie is, ze staat gewoon vooral nog stil bij dat zij oma wordt en niet perse bij dat er dus ook twee mensen ouders worden dus dat een beetje terughoudendheid gepast is.
Succes!

Mijn schoonmoeder was voor ik zwanger was al een manipulatief mens zij verdraaid alles zo dat zij altijd de onschuldige is die nooit wat fout doet, en het is nu nog erger, we zijn nu op het punt dat mijn man heeft gezegd tegen ze dat we voorlopig afstand houden. Ik zal er verder maar niet over uitwijden, dan ben ik morgen nog niet klaar. Dus je verhaal is vergeleken bij mijn schoonmoeder nog niks, maar het is altijd vervelend natuurlijk, hopelijk vind je een manier om ermee om te gaan! 

Als ik dit zo allemaal lees ben ik toch maar blij met mijn schoonmoeder! Die is super relaxt. 

Ik denk dat je toch echt gewoon een keer duidelijk moet maken dat jij hier ongelukkig van wordt, en dat ook neit goed is voor het kindje. Duidelijke grenzen stellen. Je wilt toch niet dat de relatie uiteindelijk stuk gaat doordat oma haar enthousiasme niet kan inhouden? 

Waar ik vooral over gestruikeld ben is het feit dat ze tegen mijn vriend zijn oma heeft gezegd notabene toen ze in het ziekenhuis lag!!! Dat ze het tegen niemand mocht zeggen omdat haar zussen het niet weten dat vind mevrouw niet leuk.
Het is ons nieuws en wij geven aan wanneer het de wereld in mag dit gister proberen duidelijk te maken werd me niet in dank afgenomen nou ik neem een stap terug.

Ook al in eerdere jaren wilt ze alles bepalen hoe we ons huis inrichten, waar we gaan wonen beter gezegd hoe we moeten leven.

Wat óngelovelijk irritant! Serieus.. ik zou er niet goed van worden. Bemoeien met de kleur van de kamer? Allemachtig.. 
Korte metten mee maken hoor. Een keer terugspiegelen en vragen waarom zij dat (soort dingen) graag voor jullie wil bepalen. Te lang binnenhouden en beleefd blijven bereik je vaak niks mee bij dit soort types want ze voelen totaal niet aan dat ze ongepast bezig zijn. Soms is het nodig om te zeggen 'en nu ga je te ver!'. 
Ps: misschien beetje flauw, maar wellicht koekje van eigen deeg geven en je vriend zelf zijn tantes laten inlichten zonder dat je schoonmoeder het weet? Weet ze ook hoe het voelt wanneer iemand iets zegt wat je zelf had willen doen! ? Het is inderdaad jullie zwangerschap en jullie nieuws!

Toen wij het vertelde aan onze schoonouders naar mijn weten duidelijk gezegd niet op facebook zetten (daar is ze nogal van) want niet iedereen weeet het nog (wilde het uberhaupt niet) maar vriend is niet zo direct! Je snapt het wel 2 uur later op Facebook getagt en wel, ik was woest!

Mijn schoonmoeder kon ook niet wachten om het op facebook te zetten en het haar familie te vertellen.. ze heeft wel netjes gewacht totdat wij het zelf ook deden maar had in de tussentijd al een paar keer gevraagd wanneer het mocht.. 
Zelf heeft ze 3 zoons en bij de laatste (Mijn vriend) had ze liever een meisje gehad.. nu wij zelf een meisje krijgen (en dit ook haar eerste kleinkind wordt) is ze helemaal door het dolle heen.. elke keer als we op bezoek gaan heeft ze weer cadeautjes.. da's wel leuk natuurlijk maar ook een beetje overdreven. 
Heb zelf ook het idee dat de eigen moeder toch dichterbij dan de schoonmoeder staat en dat schoonmoeders ook wel wat jaloers kunnen zijn.. 
Zo hebben wij nog nooit iemand meegenomen naar controles/ echo's en doen dit ook het liefste met zn 2en. Maar donderdag moest ik naar een gynaecoloog ivm zwangerschapssuiker en ben ik alleen gegaan. Er was een kans geweest dat ik mijn moeder had meegenomen maar dat is dan voor mij zelf omdat ik me er prettig bij voel.. dan zou mijn moeder dus bij een echo zijn geweest en mijn schoonmoeder niet. Denk dat ik dat dan ook wijselijk voor me had gehouden ???‍♀️

Ik heb het met beide... mijn moeder is alleen nog een tandje erger. Die heeft het al in haar bol vanaf 12 weken dat de baby kamer klaar moet en nu bepaald ze zowat hoe die ingericht moet worden en wat wij wel allemaal niet moeten doen. Mijn schoonmoeder liep zich te bemoeien met de naam. Ik had een naam in gedachten en toen zei ze je gaat hem toch niet zo noemen he? 
Toen zei ik met mijn hormonen al zou ik dat wel doen is dat nog mijn keuze! 

Terug
Bovenaan