Ben ik de enige die dit vind?

<p>Hey allemaal, </p><p>ik ben mijn zoon aan het aanmelden voor de basisschool en ben nu het inschrijfformulier aan het doorlezen maar ben ik de enige die de vragen van wat voor opleiding je hebt gedaan wat je beroep is en of je alleenstaand bent of gescheiden of een traditioneel gezin hebt en of je inentingen hebt gehad belachelijk? <br />Ik vond dit met de aanmelding van de peuter ook zo dom ik vind dit gewoon privé en ik vind dat het ze niks aangaat.</p><p>ik ben zelf een alleenstaande moeder en merk wel dat ze anders naar je gaan kijken of gaan doen als ze dit weten en ik vind dit best wel vervelend. <br /><br /></p>
 
Ik denk dat dat meer is om de intelligentie van je kindje in te kunnen schatten. Zo zie ik het maar. Ook ik vindt het belachelijke dingen maar ik vindt ook dat ze op die manier ook beetje weten hoe je kind in elkaar zit. Hoe je over dingen denkt zoals inentingen en waar je standpunt dan is.

Ik denk dat je dat op die manier zon beetje moet bekijken.
 
Ik vind het geen belachelijke vragen. Je kind is straks 5 dagen op school, de school krijgt daardoor ook een rol in de opvoeding. Dan is het wel prettig voor leerkrachten om iets te weten over de achtergrond van een kind. Uiteraard kan het niet de bedoeling zijn dat ze anders naar je gaan kijken, als je dat gevoel hebt zo ik het zo snel mogelijk bespreekbaar maken. 
 
Ik werk zelf in het basisonderwijs en ik kan je zeggen dat ik als leerkracht die lijst nauwelijks onder ogen krijg, tenzij ik echt zou gaan zoeken in het leerling dossier.
Die gegevens, wat betreft opleidingsniveau van ouders, zijn voor een school belangrijk omdat het een leerlingen een "gewicht" geeft. Voor kinderen van laag opgeleide ouders krijgt een school van de overheid meer geld dan voor kinderen van hoogopgeleide ouders. Dit om de kinderen die iets extra's nodig hebben (en ja..dit is gigantisch gebagatelliseerd door de overheid) ook iets extra's te kunnen geven.
Let op: dit geld wordt niet per kind uitgekeerd aan een school, maar op de grote hoop van de gelden die school krijgt, gegooid.

 
[quote quote=10498106]Ik denk dat dat meer is om de intelligentie van je kindje in te kunnen schatten. Zo zie ik het maar. Ook ik vindt het belachelijke dingen maar ik vindt ook dat ze op die manier ook beetje weten hoe je kind in elkaar zit. Hoe je over dingen denkt zoals inentingen en waar je standpunt dan is. Ik denk dat je dat op die manier zon beetje moet bekijken.[/quote]
Dat begrijp ik maar ik vind het een beetje vreemd dat ze denken dat als de ouders niet een hoge opleiding hebben gedaan dat iets over de intelligentie wil zeggen. 
Ik vind dat een vooroordeel je hoort namelijk heel vaak dat ze zeggen op het nieuws dat mensen met een minder inkomen bijv. Ergens een grotere kans op hebben. ( ik weet zo even niet een voorbeeld)
 
 
[quote quote=10498112]Ik vind het geen belachelijke vragen. Je kind is straks 5 dagen op school, de school krijgt daardoor ook een rol in de opvoeding. Dan is het wel prettig voor leerkrachten om iets te weten over de achtergrond van een kind. Uiteraard kan het niet de bedoeling zijn dat ze anders naar je gaan kijken, als je dat gevoel hebt zo ik het zo snel mogelijk bespreekbaar maken.[/quote]
Dan denken wij hier anders over dat mag.?
Ik vind niet dat de school een rol heeft in de opvoeding dat doe je nog altijd zelf vind ik. 
ik vind het gewoon jammer dat er altijd naar zulke dingen gekeken word en ik vind ook dat het privé is en als je zo iets niet invult word je gelijk raar aan gekeken en dat is jammer.
 
Mij maakt het persoonlijk niet veel uit. Maar was wel even nieuwsgierig, want kon me niet herinneren dat dit bij ons is gevraagd. En inderdaad wij hebben deze vraag niet gehad op het aanmeldingsformulier. Dus het is niet perse standaard en is het dus per school verschillend.
 
Wij moeten ons eerste kind nog krijgen en zijn allebei hoogopgeleid. Zowel ik als mijn partner vinden dat ze ons kind niet op ons opleidingsniveau moeten beoordelen. Ons kind zou een blanco blad moeten zijn.

Dat ze willen weten hoeveel ouders er zijn die ze kunnen bellen bij problemen snap ik nog wel. Dat een kind kan lijden onder een scheiding is wellicht ook handig om te weten.
 
Terug
Bovenaan