Ben ik de enige die dit vind?

Hoi.
Ik kom uit het onderwijs(basisleerkracht) en ben paar jaar terug gestopt. Maar dit is idd om het "leerlinggewicht" te berekenen. Adhv dit gewicht worden er per school subsidies uitgekeerd. Het is allemaal bureaucratisch. 
De leerkrachten zien deze gegevens amper en vormen hun professionele mening adhv hun ervaring met de kinderen gelukkig.
Je kan dit overigens gewoon weigeren om in te vullen, al zal de school er wel moeilijk om doe  omdat ze dan subsidies mis kunnen lopen.
Maar gek zijn je gedachtes niet hoor. Vooral omdat er bij zo'n aanmelding 9 vd 10 keer niet is uitgelegd waarom ze dit willen weten.
 
Wat betreft de gezinssituatie: ik zie dat juist als iets positiefs en zou je kindje ook kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan iets als vaderdag. Ik weet niet of de vader nog in beeld is, maar dat kan voor een ongemakkelijke situatie voor je kindje kunnen zorgen als alle kinderen iets voor hun vader knutselen.. Dan kan het denk ik juist fijn zijn als de leerkracht het weet en misschien met jou even kan overleggen wat jij hierin het fijnste vindt voordat je kindje in de ongemakkelijke situatie zit? 
 
De vraag over vaccinatie heb ik persoonlijk nog nooit gezien. Bij mij op school vragen ze idd ook naar het opleidingsniveau vanwege idd de eeuwige geldstroom, maar ook naar de gezinssituatie en de geloofsachtergrond (katholieke school). Als ik weer eens zo’n formulier onder ogen krijg kijk ik altijd even naar de gegevens, uit interesse om zo al iets over het kind te weten. Ik zie wel eens dat ouders bv alleen middelbare school hebben afgemaakt maar nu een goede baan hebben, dat kan ik daar wel met trots naar kijken. Maar ik reken nooit een kind er op af. Sterker nog ik kan echt niet van 30 kinderen de opleidingsniveaus van ouders onthouden. Het eerste gesprek voordat een kind start vind ik veel belangrijker.
 
Ik begrijp wel waarom ze dit willen weten. Het is toch belangrijk om te weten of je kindje gevaccineerd is als er een infectieziekte uitbreekt. Het is ook fijn om te weten uit wat voor gezinssituatie te komen zodat de meester of juf daarop in kan spelen. Ik geloof nooit dat je kindje hierdoor een stempel krijgt, dat zou heel onprofessioneel zijn.
Maargoed, als je het niet wil invullen is dat denk ik ook je goedrecht.
 
Als leerkracht ben ik altijd heel blij met informatie over thuissituaties, want de zijn allemaal anders. Ik heb al vanalles voorbij zien komen en het is prettig om te weten of er bijv een tweede moeder, vader op afstand of iets is. Zo kunnen we ervoor zorgen dat we de juiste mensen zien bij 10-minuten gesprekken, het rapport eventueel extra meegeven (gescheiden ouders die elkaar niet spreken) of met vaderdag een cadeau maken voor een super oma. You name it, we do it… Opleidingsniveau kijken leerkrachten (vrijwel) niet naar, maar is bureaucratisch dingetje en hoe minder opleiding, des te meer geld;)

Ja, als school zijn we partner in opvoeding. Wij leren je kind omgaan met een groep, vangen het op na een pittige ochtend, knuffelen het als het konijn is overleden, helpen als de thuissituatie slecht is en om eerlijk te zijn; we zien de meeste kinderen gedurende de week vaker dan hun ouders.
 
Ik vond het ook bijzonder, eerst wou ik niet, maar voor onze situatie vind ik het handig dat ze weten dat ik in de zorg zit. Ik heb weleens onregelmatige diensten. En mijn man heeft een regelmatige en flexibele baan en is daarom het 1e aanspreekpunt. 
 
De school gebruikt die gegevens (eventueel) om gedrag van jouw kindje en daarvoor benodigde aanpak in te kunnen schatten. Het is echt wel belangrijk om te weten uit wat voor gezinssituatie een kindje komt en of er bijvoorbeeld sprake is van gescheiden ouders of niet. Ik vind het dan weer vreemd dat je je niet kunt voorstellen dat dat belangrijk is voor de verzorgers en opleiders van jouw kindje.
En de vraag of je vaccineert.. je kunt voor of tegen vaccinatie zijn, maar het is gewoon belangrijk om te weten als school. Ik snap heel goed dat sommige scholen (en ouders!) geen niet-gevaccineerden willen hebben. Sommige van die 'kinderziektes' kunnen gewoon dodelijk zijn voor jonge kindjes.
 
Terug
Bovenaan