ben ik de eningste die geen 20 weken echo wil en dus ook het geslacht niet wil weten????

Hey

Ook ik behoor tot de grote groep die wel de 20 weken echo heeft laten doen!
en dat ook puur omdat ik graag voorbereid ben op een eventuele complicatie en misschien wel zodat er na de geboorte meteen hulp is als dat nodig zou zijn!
de 20 weken echo is dan ook geen manier om een ongezond kindje niet te willen! absoluut niet!
maar ik ben erg blij dat het aangeboden word!
ook het geslacht weten we al! en dit puur uit gemak eigenlijk.
we hebben al 2 meiden en een jongen zou vele nieuwe spullen moeten hebben aangezien we veel roze hebben!
Nu krijgen we weer een meisje dus dat valt wel weer mee!
maar zoals iedereen is dit mijn persoonlijke mening, ik ben blij dat ik de 20 weken echo gehad heb!

Liefs Jenny

Hoi allemaal!

Ook ik kies WEL voor een 20 weken echo. Met als belangrijkste reden: HET GESLACHT. Eigenlijk is dat ook meteen de enige   reden. Ik wil verder ook niet teveel weten over de gezondheid. Zo hebben wij ook geen nekplooimeting laten doen. Wat heb je eraan om te weten dat je kindje misschien Sydroom van Down heeft?
Wel kan ik me voorstellen dat als het helemaal mis blijkt   bij de 20 weken echo (dat het kindje geen kwaliteit van leven zou hebben) ik de zwangerschap toch zou beëindigen. Ik heb het dan dus echt over een ernstige afwijking... maar een gemakkelijke keuze is het niet.

Ik kan me jou standpunt dus ook prima voorstellen. Voor mij is het gewoon een gratis pretecho (hihi).

Succes iedereen!
Liefs
Astrid

Hallo,

Wij hebben a.s. woensdag de 20-weken echo. Ik vind het echt heel erg spannend. Ook wij willen het geslacht niet weten. Wij hebben al een jongen en een meisje dus het geslacht maakt voor ons niet zoveel uit. De vorige keren wisten wij ook niet wat het geslacht van het kindje zou zijn. Ik ben natuurlijk wel heel erg nieuwsgierig, maar de verrassing bij de bevalling vind ik toch ook wel errug leuk. Ik kan eerlijk gezegd niet een hele goede reden geven  waarom wij de echo wel doen. Ik vind het wel   prettig dat, mocht er iets mis zijn, ik me daar psychisch op voor kan bereiden. De andere kant is natuurlijk wel dat de zwangerschap minder onbezorgd is, mochten ze iets vinden. Wij zouden hoe dan ook de zwangerschap niet afbreken (tenzij in hele uiterste gevallen natuurlijk). Maar wij doen de echo dus ook niet om het geslacht te bepalen.

groetjes,
Jacoline

hoi,

ben van het november forum, maar lees hier ook wel mee.
Wij laten wel een screeningsecho doen. Ben nu zwanger van de 3e en ook hiervoor kregen wij deze echo al terwijl die toen nog niet standaard was. Wij hebben namelijk een (licht) verhoogde kans op een kindje met een open ruggetje.
De ernstigste vorm hiervan (een open schedeltje) is niet verenigbaar met leven en tja ik zou dat toch wel graag willen weten. Want zolang het kindje in je buik zit zal het trappen en zal je denken dat er niks aan de hand is, maar als het geboren wordt zal het echt niet kunnen leven.....een dergelijke afwijking zou voor ons ook de enige reden kunnen zijn tot afbreken van de zw.schap al lijkt het me de meest moeilijke beslissing die je ooit kan moeten nemen.

Bij onze (nu nog) jongste bleek al snel dat hij echografisch gezien helemaal gezond was en toen vroeg de gyn of we eventueel wouden weten wat het was. Hier hadden we vantevoren niet echt over na gedacht, wij gingen voor het medische aspect. Toen de spanning echter weg viel en hij helemaal gezond leek wouden we het toch wel graag weten. We hebben dit verder met niemand gedeeld, ons geheim en na de geboorte?!? Was de opluchting, blijdschap en verrassing over wie er nou echt in mijn buik had gezeten er niet minder om als bij de oudste.

Aankomende donderdag weer naar de VK en dan zal er een afspraak gemaakt worden voor de screeningsecho. En mocht dit kindje helemaal gezond blijken?? Dan willen we het denk ik ook weer weten, maaaaarrrr er hoeft niet naar gezocht te worden.

groetjes,
Marije

Hoi Inki,

Het is inderdaad iets zeldzamer aan het worden dat je liever geen 20 weken echo wil, maar het is ieder zijn/haar keuze.

Bij sommige afwijkingen kan het echter van levensbelang zijn voor het kind dat je van tevoren weet dat het kind zo'n afwijking heeft waardoor er tijdens de bevalling (ik denk aan een keizersnede i.p.v. een natuurlijk bevalling) en/of na de bevalling direct ingegrepen kan worden. Misschien heeft je kindje direct na de geboorte bijvoorbeeld een operatie aan zijn hartje nodig. De kans is heel klein... maar ik wil het toch niet op mijn geweten hebben dat de kleine het niet overleeft, omdat wij geen echo wilde hebben.

Ik vind de standaard 20 weken echo een goed voorbeeld van de verbetering van de medische zorg tijdens een zwangerschap. o.a.hierdoor overleven veel meer kindjes de bevalling/geboorte dan bijvoorbeeld 50 jaar geleden. Dit is al bewezen in landen om ons heen die al veel langer standaard meerdere echo's geven tijdens de zwangerschap.

Ik snap je redenatie wel hoor, maar ik probeer je duidelijk te maken dat de echo dus niet alleen voor de nieuwsgierigen onder ons zijn.

Groetjes, Michele (21+1 van de 3e)

Zelf ben ik geboren met een hartruisje. Nu heb ik te horen gekregen dat ik er voor zorg dat mijn kind een grotere kans heeft om ook een hart afwijking te hebben. hierdoor krijg ik een gewone 20 weken echo voor het leuke gedeelte en 1 om nog een keer extra goed naar het hartje te kijken. Ik ben er erg blij mee dat de gyn dit besloten heeft.
Wij willen heel erg graag een kindje, maar met een beetje zekerheid dat het kindje een leuk en zorgeloze jeugd kan hebben, ookal is dit nooit te garanderen.

Ik weet niet waarom ik niet de 20 weken echo zou laten doen, de techniek is er tegenwoordig en word ook nog eens vergoed waarom zou je er geen gebruik van willen maken? Als er een nieuw medicijn op de markt komt om kanker te genezen ga je dit toch ook gebruiken als je het hebt.

Wel snap ik mensen zie het geslacht niet willen weten, het is natuurlijk ook een leuke verrassing als de kleine word geboren en je nog niet weet wat het is. Zelf zijn wij veel te nieuwsgierig en willen het wel weten.

Maar ja bent zeker niet de enigste die geen 20 weken echo laat maken.

Hoi Inkie

Ik kan je keuze begrijpen hoor. Wij hebben er wel voor gekozen om de 20 wkn echo te doen omdat we dan misschien andere keuzes zouden moeten maken als het gehandicapt zou zijn of zo iets. Er moest voor ons ook wel heeeel erg veel aan de hand zijn zouden we ook maar denken over afbreken van de zwangerschap.
Gelukkig was de echo goed, maar dat betekend natuurlijk nog niet dat het kindje echt gezond is, dat weet je toch pas bij of na de geboorte.
Mijn man wilde het geslacht wel weten, ik niet. Onze comprommis was dat we het aan de kleine overlieten, lag het met de beentjes open en was het superduidelijk, ok, dan wisten we het geslacht, maar het wilde het ook niet prijsgeven en lag keurig met gesloten beentjes, voor ons blijft het dus ook een verrassing.

Groetjes Natalie

Hoi Meiden,

wat een hoop reactie's !!!
ben hier erg blij mee.

ik heb veel verschillende meningen gelezen erg intressant ook.
maar ik ben niet van gedachte veranderd maar dat was ook niet de bedoeling.

Ik heb namelijk bij ons in de buurt meegemaakt dat de vrouw een 20 weken echo kreeg en dat daar uit bleek dat ze een heel ongelukkig kindje zou krijgen met meerdere afwijkingen.
maar ze besloot om het toch te laten zitten   en wat denk je bij de geboorte KERNGEZOND!!!
dus dat is een andere kant van het verhaal
maar ik respecteer jullie meningen zeker hoor.

maar er gewoon geen garantie voor zo'n echo en wat als ze nu zien dat die gezond is en hij/ zij word met de navelstreng om het nekje geboren en krijgt zuurstof gebrek en krijgt als nog een hersenbeschadiging daar ben je dan ook niet op voorbereid......

Ik hou me bij de gedachte dat het een wonderbaarlijk en   natuurlijk iets is en dat je niet te veel mdeische dingen moet weten.
maar ik vind het heel anders als je van te voren al bij de risico mensen hoort dan zou ik het ook doen.

Ik ga morgen weer naar de vk en dan hoor ik de baby weer dat vind ook heel fijn.

nou geniet allemaal van de zwangerschap en ik vind het heel leuk om jullie gedachtes te lezen hier over

bedankt

INKIE

Terug
Bovenaan