ben ik nou zo n strenge mamma? of...

Hallo,

Nee, je bent zeker geen slechte moeder en ook ben je niet gemeen.
Al zou je dochtertje er waarschijnlijk anders overdenken wanneer de tv niet meer aan gaat  op het moment dat zij het wil. Wat ik je graag als tip mee zou willen geven is:

- Toon begrip naar je dochtertje toe dat tv kijken heel erg leuk is maar ga daarna over op het feit dat jij vind dat ze teveel tv kijkt en dat je daar graag met haar een aantal afspraken over wilt maken. Belangrijk hierbij is wel dat je haar ook uitlegt  waarom je het tv kijken wilt gaan minderen. Zo kan zij zich op haar manier misschien toch een beetje in jou verplaatsen.

- Ga gewoon eens met haar om de tafel zitten en vraag aan haar wat ze buiten het tv kijken om heel erg leuk vind om te doen. Bijvoorbeeld knutselen, met de poppen spelen, of uiteraard buitenspelen (fietsen, steppen, of lekker met anderen kinderen samen). Omdat je het tv kijken aan banden hebt gelegd zou je naar je kind toe dingen aan moeten dragen ter vervanging van het tv kijken. Dit zal echter alleen in het begin zo zijn wanneer zij gewend is aan het feit dat niet meer vermaakt  word door de tv zal ze langzamerhand zelf ook andere dingen gaan ondernemen.

- Je dochtertje zal langzaam aan zelf gaan ontdekken dat de wereld niet alleen bestaat uit tv kijken en dat er ook een heleboel dingen zijn die net zo leuk zijn of misschien nog wel veel leuker. Wel denk ik dat je haar in het begin echt op weg moet helpen hiermee door ideeën aan te dragen en/of activiteiten aan te bieden.

Blijf vooral je standpunt volhouden en smelt niet voor haar gezeur en gehuil maar probeer het om te zetten in iets positief.... dus haar positief te benaderen en probeer er op deze momenten ook een beetje humor in te gooien dan heb je de helft al gewonnen!

Succes ermee!

Groetjes Marloes
 
Terug
Bovenaan