Benauwd snot uit neusje en mond

Wij hebben dit ook gehad met ons zoontje, hebben er ook een nacht mee in het ziekenhuis gelegen toen hij 9 weken was. Precies wat Peach zegt: dit komt omdat bij baby's de luchtpijp etc nog veel slapper is en het maagklepje werkt nog niet goed. In het ziekenhuis maakten ze de vergelijking met een rietje wat dubbelgevouwen wordt. Onze zoon heeft dit soort aanvallen met enige regelmaat gehad totdat hij 4 maanden was. Toen was het ineens over. 
Wat hier heel goed hielp was hem oppakken en op zijn zij houden(als een soort rugbybal vasthouden). Op die manier kan het slijm en speeksel het snelste weg. En inderdaad het bedje wat schuin zetten, na de voeding minimaal 20 minuten rechtop houden en wij hebben hem ook rechtop zittend de fles gegeven..

Ik had al van mensen gehoord dat het geluid dat hij soms maakt, ik noem het 'de kalkoen' daar van kwam. En toen wij vorige vrijdag bij de huisarts waren omdat hij soms echt te benauwd was beaamde ze dit.
Het heet trouwens: tracheamalacie
De meeste baby's hebben een lichte vorm en groeien ze inderdaad overheen. En in combinatie met een virusje kan dit dus benauwdheid geven.
Mocht je er over gaan lezen bedenk dan wel dat een lichte vorm geen kwaad kan ;)

Oh wat fijn dat ik nu gewoon een beetje weet wat het is... Goeie tip op der zij te houden! De eerste keren gooide we der gelijk over onze schouder snel op der rugje kloppen enzv.. Nu zijn we iets relaxter maar het blijfy eng ondanks dat de HAP zei dat het niet gevaarlijk is vind ik het toch vaak wat beangstigend! We geven de fles altijd op de zij op een kussen op schoot dat hadden ze ons meegegeven uit het ziekenhuis.. Dan kan ze lekker der eigen tempo bepalen wat fijn de reacties erg blij mee!! 

Hier precies hetzelfde met een tweeling. Morgen 6 weken, 5 weken te vroeg geboren. Aan het klokkende geluid herken ik inderdaad ook de aanval. Ze liggen hiervoor gewoon rustig in de box of op bed. Daarna worden ze rood, grote ogen, overstrekken ze zich naar achteren en hebben een ademstop van 2 á 3 sec en doen ze helemaal niks, dit herhaald zich dan nog eens en huilen ze daarna nog jammerend door met slijm-speeksel uit hun mond (slierten als je het er uit haalt). Inderdaad hier ook constant in de gaten houden en geen moment uit het oog willen verliezen. Meestal gebeurd het vlak voor een voeding. De een heeft het nu 2x gehad en de ander 8x. Ook beiden verkouden waarbij die van 8x wel meer vol zit in haar neus. Bij de kinderarts geweest vandaag, zij denkt aan reflux evt. samenhangend met het verkoudheidsvirusje. Op advies met johannesbroodpitmeel begonnen en matras schuin met handdoeken. Neusje kunnen we ook nog druppelen met zoutwateroplossing. Het gaat tot nu toe goed. Sinds gisterenmiddag geen aanvallen meer.

Terug
Bovenaan