berekening zwangerschap

ja idd maar maak je niet te druk meis het  komt allemaal goed een meisje dat ik ken dat was tegelijk met mij uitgerekend en die ging juist naar een week korter dus die was inplaats van 7weken 6 weken zwanger en die was ook bang dat het niet goed was. Maar ze heb een gezonde zoon.

Hier vragen ze ook naar de datum van de eerste dag van je laatste menstruatie, maar dat klopt bij mij helemaal niet. Ze gaan daarbij nl. uit van een cyclus van 28 dagen en die van mij is heeeeeeel onregelmatig en kan ook heeel lang zijn (langste die ik heb gehad was 98 dagen en kortste 38 dagen).
Die datum is alleen maar zinvol bij een cyclus die vrij regelmatig en ongeveer 28 dagen is. Blijf het zo stom vinden dat ze er maar van uit gaan dat dat bij iedereen zo is. Volgens mij is dat nl bij veel vrouwen niet (meestal niet zo extreem als bij mij, maar toch).

Nu is de datum bepaald op een echo meting gisteren. Ik dacht zelf (obv ovulatiedatum bepaald dmv temperaturen) dat ik 8w2d zwanger was, obv de echo van gisteren is dat 9 weken. Krijg over drie weken nog een echo, ben benieuwd wat die gaat zeggen...

Juist omdat de cyclussen zo onregelmatig kunnen zijn   doen ze toch een termijnecho?

Maar ik heb het ook wel gehad hoor bij mn vorige zwangerschap dat de termijnecho 9 weken zei en 2 weken later was ik 12,5 week. Ligt er soms ook maar net aan hoe precies ze meten hè.

5 - 7 weken: Als de echo tussen week 5 en 7 wordt gedaan is de nauwkeurigheid ongeveer plus of min 10 dagen.
7 - 14 weken: Het meten van de hoofd-romplengte geeft een nauwkeurigheid van plus of min 3 dagen bij 7 weken.
14 - 26 weken: Het meten van de hoofdomtrek en de lengte van het bovenbeen geeft een nauwkeurigheid van plus of min 7 tot 10 dagen.
26 - 40 weken: Later in de zwangerschap wordt de leeftijdsbepaling minder nauwkeurig en kan deze er wel drie weken naast zitten..

Terug
Bovenaan