besnijden

Hallo allemaal,

Ik ben getrouwd met een islamitische man. Al voor ons trouwen, voordat er kinderen waren, waren mijn man en ik erover eens dat als wij ooit jongetjes zouden krijgen dat ik ermee zou instemmen dat ze besneden zouden worden. Nu 5 jaar later heb ik 2 prachtige zoontjes. een van net drie en een van 9 mnd. Nu is de tijd aangekomen dat wij ze willen laten besnijden. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand tips over hoe ik (vooral de oudste) kan voorbereiden op wat komen gaat?

Alvast bedankt. Groetjes Mama van Rayen en Milan

Ik heb binnen mijn familie 11 neefjes die inmiddels allemaal al zijn besneden. Een jongen wordt   tegenwoordig onder volledige narcose besneden en merkt er zelf vrij weinig  van. Ik heb de meeste besnijdenissen van mijn neefjes meegemaakt. Na enkele uren zaten ze al met hun vriendjes te spelen.  Het is bij ons  een traditie dat er een feest gegeven wordt. De jongen wordt aan alle kanten verwend, hij wordt overspoelt met kadootjes, waardoor hij alleen maar nog mooie herinneren aan zijn besnijding overhoudt.

Ik ben het absoluut niet eens met de uitspraak dat een besnijdenis een vorm van kindermishandeling is. In tegendeel een besnijdenis is voor de jongen in alle opzichte een groot voordeel voor later.

Medische redenen:
- besneden mannen hebben minder kans op syfilis en HIV infecties
- een onbesneden man heeft meer dan drie keer meer kans op kanker van de penis dan een besneden man.
- een onbesneden  man heeft  een kans van 1 op 100 heeft op een urineweginfectie, tegen 1 op 1000 voor een besneden jongetje.

Hygienische reden:
- Een besneden penis produceert nauwelijks of geen smegma en is daarom makkelijker schoon te houden.

sexuele redenen:
De voornaamste seksuele redenen voor een besnijdenis zijn vroegtijdige zaadlozingen en een te lange voorhuid. Bij een te lange voorhuid komt de eikel niet of nauwelijks bloot bij een erectie. Daardoor wordt de eikel niet direkt gestimuleerd tijdens geslachtsgemeenschap, wat gevolgen kan hebben voor de seksuele beleving.

Uit onderzoek blijkt dat besnijdenis in het algemeen een veilige ingreep is. In 1 op 200 à 1 op 500 gevallen ontstaan complicaties bij de besnijdenis van baby's, meestal kleine problemen: het meest komen lichte bloedingen en plaatselijke ontstekingen voor.

hallo,

Ik schrik een beetje van de reactie van wendela, ik kan me voorstellen dat je het bij je eigen kinderen misschien niet zou doen. maar dit is een persoonlijke keuze gebasseerd op cultuur, religie en geloof. ook al snapt een ander er niets van dan nog is het vrij makkelijk om met "grote woorden" als mishandeling e.d de werpen.
Zelf ben ik een hollandse en heb geen vrienden en/of famillie die bekend zijn met het besnijden van jongens. zullen we dan ook de andere mensen en culturen in hun waarde laten?

Ook ik schrik van de reactie van Wendela, waarom zou dit een vorm van kindermishandeling zijn?

Bij veel van zulke geloven is het nou eenmaal normaal, mijn vriend is zelf niet van Islamitische afkomst maar is wel vorig jaar besneden.

Ik ben het met de mama van Thijs eens, laat iedereen in zijn waarde!

Ik heb ook al eens een hele discussie gehad na een berichtje van mij over oorbelletjes bij kleine meisjes, is misschien niet helemaal te vergelijken maar is in sommige culturen ook heel normaal!

Dus eerst beter nadenken over wat er gezegd wordt, ik kan me voorstellen dat je het bij je eigen kind niet zo doen maar laat aub iedereen in zijn waarde!

Sarah.

Hoi,
Ik denk dat Wendela nog het beeld voor zich heeft van een besnijdenis zonder narcose. Dat is natuurlijk toch wel even iets anders. Volgens mij gebeuren de meeste besnijdenissen tegenwoordig onder narcose. Zo niet, dan zou ik het bij mijn eigen kinderen nooit toestaan, onder narcose zou ik er geen problemen mee hebben en het heeft inderdaad vele voordelen.
Ik vind echter niet (dit is alleen maar mijn mening) dat alle handelingen die onder het mom van religie gebeuren zonder meer goedgekeurd moeten worden uit angst dat je misschien beschuldigd wordt van discriminatie. Maargoed dat ter zijde.
Zoals ik al zei: met narcose zie ik geen probleem!
Ivy

Hoi,

Ik vind het inderdaad ook geen mishandeling. Mijn vriend is ook besneden. Niet wegens religie maar hij was geboren met een te lang voorhuid. Ik vind er veel voordelen aan zitten, voornamelijk inderdaad hygiëne.

Ik heb trouwens ook die oorbelletjes discussie gevolgd. Ik heb mijn meisje ook oorbelletjes gegeven toen ze 6 maanden was.   Totaal geen probleem! Ze vond het nog minder erg dan een prikje. Wel kreeg ik toen meteen reacties van vriendinnen als "Hey Dees, heeft ze daarom gevraagd" of "moet je er nu al gaten in maken?" Ik vind dit soort opmerkingen belachelijk. laat iedereen in zijn waarde. Of hun redenen nu religieus zijn of niet, de enige die verantwoordelijk zijn voor hun kind zijn de ouders. En we doen toch allemaal wat het beste is voor onze kinderen?

groetjes,

Desiree

Terug
Bovenaan