Bevallen en publiek

Dag mama's,

Hoewel ik zelf nog een week of 13 te gaan heb en inmiddels ben overgedragen aan de gynaecoloog in het ziekenhuis ben ik bezig met het moment van de bevalling. En dan met name het stuk publiek.

Ik heb 2 zussen en 2 halfzussen. Op het moent ben k van mijn zussen die eerste die gaat bevallen dus het is reuze spannend.
Iedereen is heel lief en verzorgend(gelukkig niet betuttelend) en onze familiebanden zijn altijd zeer hecht geweest.

Mijn moeder heeft de afgelopen 6 jaar uitgezaaide vorm van borstkanker en dat heeft ons alleen maar hechter gemaakt.

Vanuit die gedachte en de wetenschap dat ze het waarschijnlijk niet nog n x zal meemaken heb ik een duidelijke wens dat mijn ouders aanwezig zijn in het ziekenhuis tijcens de bevalling. Afhankelijk van mijn stemming en de invloed die de emotie en die van mijn moeder zullen hebben op dat moment op mij zal zij al dan niet in de kamer zijn.

Mijn zussen zouden dit ook graag willen en daar begint mijn dilemma.
Ik weet dat ik op de meest rare momenten mijn familie erbij wil hebben en verlang naar hun gezelschap, echter merk ik mn hele zeangerschap al dat ik niet goed weet wat ik met dat moment aan moet.

Dat heeft te maken met beeldvorming van iets waar ik geen ervaring mee heb, dus vandaar een vraag.

Ik wil graag mn moeder erbij en in overleg met de gyn is nu afgesproken dat als ik het niet meer prettig vind dat ze uit de kamer begeleid wordt, eigenlijk is mijn wens dat mijn zussen komen zodra het kindje geboren is, ik gefatsoeneert ben en mijn eigen kind in rust heb kunnen bekijken en voeden. Een moment waar ik graag zelf rustig wil zijn en ik denk dat dat voor het kind ook gunstig is.

Mijn familie en ik zijn erg emotioneel aangelegd en dit is versterkt door de ziekte van mijn moeder, dit soort momenten hakt er natuurlijk voor iedereen in: " ze is er nog bij" is dan de onuitgesproken gedachte.

Mijn zussen miet bij de bevalling betekent dat mijn vader de enige is die mn moeder op kan vangen als ze te emotioneel/bemoeizuchtig/zenuwachtig en dAarmee irritant wordt. Mijn zussen erbij betekent dat ze op hen kan leunen, zij snel genoeg door hebben wanneer ze teveel is en voor opvang kunnen zorgen. Maar het wordt mij nu al te druk.
Ik beval in het ziekenhuis en ik zie het helemaal voor me op de kraamsuite:NOT

nu is mijn dilemma, laat ik ze door mn man bellen zodr de kleine er is zodat zij later komen.. Ze doen er gemiddeld een uur over voor ze er qua afstand zijn.
Of laat ik ze aanwezig zin ??

Ik heb er namelijk ook geen behoefte aan, merk ik nu, dat ik in bet ziekenhuis alle zorg heb gekregen, ben bijgekomen van alles, langzaam naar huis ga en ze daar moet otnmoeten. Dat klinkt heel oneerbiedig maar ik wil graag de eerste dag thuis ook echt Lleen met zn 3tjes zijn en de kv.

Mijn vraag is eigenlijk: wat moet ik me voorstellen bij tijdsbesef na de bevalling? Wat zijn jullie ervaringen met het voeden na geboorte, opfrissen, bijkomen en familie inzet?? Was je juist euforisch, wilde je het de hele wereld vertellen, of juist bijkomen en even helemaal alleen zijn?

Ik begrijp dat het voor iedereen anders is en het mijn eigen keuze blijft, maar het is altijd orettig ervaringen van een ander te horen.

Mijn moeder was bij de bevalling, mijn vader was een jaar daarvoor overleden. Dus ook een heel emotioneel gebeuren. Ik wilde haar er erg graag bij hebben, maar voor de rest moest het wel rustig zijn om me heen. Ik zou mijn zussen er absoluut niet bij willen hebben, hoe hecht de band ook is. Ik heb 1 broer naar het ziekenhuis laten komen nog die dag en toen ik thuis was nog een broer. 3 uur later konden we weer terug naar het ziekenhuis en mijn 3 zussen zijn dat weekend geweest. (hij was op vrijdag geboren) een week vol zorgen later, mocht onze kleine naar huis en hebben we dat laten weten, met de mededeling dat we dat weekend even met zijn 3-en wilde zijn. Doe vooral waar je zelf zin in hebt. Tijdsbesef heb ik niet of nauwelijks gehad, maar ons kindje vocht voor zijn leventje, dus dat is niet te vergelijken. Ik kan je daar geen tips over geven.

idd doen waar jij je goed bij voelt meid....meer advies kan ik je niet geven want het loopt meestal toch anders dan je denkt ;)

ik wou er juist niemand bij hebben,alleen me man en de gyn en verpleegkundige!en nu weer alleen wij...
succes
x

hoi hoi,
wat maak jij veel mee zeg met al die ouders!!!
maar goed, mijn ouders en die van mijn man waren niet bij de bevalling, ik heb ze opgebeld toen indy al was geboren. dat was toch een beetje raar achteraf, maar mijn jongere zus was 3,5 maanden voor mij bevallen en wilde daar alle aandacht voor. ook toen ze al lang en breed was geboren. en dat was voor mij de reden om het zo te doen.
deze keer doe ik het een beetje anders. ik bel mijn ouders als het begint, zij mogen niet bij mij in de kraamkamer zijn. maar wachten op de gang. mocht ik wel behoefte eraan hebben zijn ze zo gehaald is mijn gedachte erachter. misschien kun je voor je zussen ook kiezen dat ze wel in de gang kunnen wachten en ze gehaald worden als jij er klaar voor bent. want misschien heb je er toch behoefte aan dat ze er zijn, is dat niet zo kun je ze dus op de gang laten wachten zo zijn ze er toch een beetje bij.
en mocht het dan te emotioneel worden met je moeder erbij heb je ook nog een klein team standby om haar op te vangen, als ze de kamer uit begeleidt worden.
het is wat er al gezegd wordt doe wat voor jou goed voelt. wie weet heb je op dat moment wel heel veel behoefte aan heel veel mensen, dan kun je dat altijd nog beslissen. er is nooit een goed of fout wat je doet als je moet bevallen, belangrijk is dat het een moment is waar jij een je man met een goed gevoel naar terug kunnen kijken. en erna goed kunnen genieten van jullie wonder, wat jullie zelf hebben gemaakt!!!!
heel veel succes met alles en ook met het voorbereiden van jullie moment!!!!
Xx

Zoals hierboven al gezegd: Doe waar jij je goed bij voelt. Beslis je om ze toch te laten komen, bespreek dan vooraf goed wat jouw wensen zijn en vraag er begrip voor!
Tijdens mijn 2e zwangerschap ben ik toen ik 4 mnd zwanger was in de steek gelaten door de vader. Mijn moeder moest dus "noodgedwongen" bij de bevalling zijn. Mijn moeder kan heel dominant aanwezig zijn, maar ik heb voor mijn bevalling al mijn wensen (angsten) kenbaar gemaakt en ik moet zeggen....Ze was er voor mij op de achtergrond en als ik haar nodig had was ze er ook. Ik heb absoluut geen spijt en het heeft onze band alleen maar hechter gemaakt.
De familie heb ik gelijk gebeld na de bevalling en die zijn pas tijdens het bezoekuur in het ziekenhuis gekomen. Zelf vond ik het fijn om hen even te zien, want o, wat was ik trots en wilde ons kindje aan iedereen laten zien. Maar dit is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Hoop dat je voor jezelf tot een goede keuze mag komen.

hoi hoi

wat iedereen al zegt volg je gevoel.
het is voor iedereen anders. het is voor ons de eerste en ik vind mijn man de vk en de kraamhulp meer dan genoeg publiek. het lijkt mij zo mooi moment als die kleine er uit is dat ik dat echt samen wil beleven en niet met meer mensen erbij. vind echt prive. maar goed dat is mijn gevoel erover. succes met keuze maken.

ik hoor hier helemaal niet, ben van het april forum maar verveelde me dus zat ff verder te lezen :p

ik heb nu 2 bevallingen gehad, de 3e komt binnen nu en max 4 weken.
ik zal je mijn ervaring vertellen:

bij mn eerste was mijn droom om mijn moeder en mijn oma erbij te hebben ( en mijn man natuurlijk)
ik wilde in het kraamhotel bevallen, en 3 mensen erbij was echt het max wat mocht omdat het anders veelste druk zou zijn.
met 3cm ontsluiting lag ik al in het kraamhotel ivm gebroken vliezen.
mn oma, mn moeder en mn man steunde mij zo veel mogenlijk maar omdat ik nogal in mezelf keerde, verveelde hun zich eigenlijk rot al die tijd.
toen ik 10cm ontsluiting had, stond mn moeder aan mn ene zijde, mn man aan mn andere zijde en mn oma zat letterlijk voor de uitgang toe te kijken hahahaha
mijn wens was dat als ik beviel mn broer, mn zusje en mn vader gelijk mochten komen kijken. zou ik voor de nacht bevallen, mocht dit.
ik beviel om kwart voor 11 savonds en een half uur later stonden mn broer, mn zusje, mn vader, mn man, mn oma en mn moeder in de kamer.
ik had een deken om me heen omdat ik nog niet had gedoucht ( was net gehecht toen de visite binnen kwam)
ze bleven een kwartiertje. even snel kleine bewonderen, snel kado's geven en toen ging iedereen weg.
ik ging douchen en toen gingen we met zn 3tjes naar onze kamer.
de 5 dagen dat ik daar was heb ik lekker veel visite gehad ( wilde ik graag)

toen mn 2e bevalling.
deze wilde ik echt alleen met mn man doen.
mn ouders passtte thuis op mn oudste terwijl wij in het ziekenhuis waren.
toen ik was bevallen ging ik duchen en mn man ging naar huis toe, om mn ouders af te lossen die ook naar hun eigen bedje wilde. ik ging de slaapzaal op met mn dochtertje en viel als een blok in slaap.
sochtends om 7 uur kwam de zuster eten brengen. toen heb ik snel gegeten, ben gaan douchen, aankleden en mn man gebeld dat ik naar huis wilde/mocht.
hij bracht mn oudste naar school en om kwart voor 9 haade hij mij en mn baby op. ondertussen waren mn ouders al onderweg naar mijn huis want die wilde uiteraard hun kleinkind zien :d
ik vond het heerlijk dat hun er waren. om 10 uur kwam de kraamzuster en toen zijn mn ouders weggegaan.
savonds kwamen ze nog een keertje, maar toen met mn broer en zusje.

nu mn 3e bevalling wil ik thuis bevallen.
mn man en ik gaan het weer samen doen, terwijl mn ouders hier beneden zitten om op de meiden te passen als het overdags gebeurd en al het savonds gebeurd zitten ze er om te luisteren of 1 van de meiden niet wakker worden.

3 totaal verschillende manieren dus.
bij alle 3 voelde ik me ontzettend fijn, en dat is waar het om gaat!

jij moet je fijn voelen! wat je kan voorstellen is dat je moeder en je vriend naast je komen zitten, en je zussen zich echt op de achtergrond houden.
wat je ook kan voorstellen is dat je zussen op de gang blijven wachten of ze idd na de bevalling pas laten komen. als jouw vriend belt dat je bent bevallen, moeten hun een uur reizen zeg je. das mooi want dat uur heb je wel nodig.
je moet dan nog douchen, evt je kind aan je borst leggen als je bv wilt geven en naar de zaal gebracht worden.
mijn ervaring is dat ze in het ziekenhuis niet zo snel zijn en overal de tijd voor nemen.
t ligt ook aan het tijdstip dat je bevalt. beval je in de nacht of savonds heel laat, mogen ze zowieso niet meer komen.

dat je de volgende dag met zn 3tjes wilt zijn is ook jouw keuze. zowieso ben je niet metzn 3tjes maar is de kraamzuster er ook. ik voelde me dan toch net iets meer opgelaten eerlijk gezegd.
daarom had ik ook zoiets van: doe maar gelijk de visite zoveel mogenlijk in die week, dan kunnen we daarna met zn 3tjes/4tjes en straks 5en gaan genieten, zonder visite, zonder kraamzuster enz. gewoon heerlijk t gezinnetje alleen!

doe wat jij denkt dat jij het fijnste vind. luister echt naar jezelf en voel je vooral niet schuldig!

liefs, do

Hoi Ffoontje,

Wat een dilemma zeg. Er is echter maar een ding dat je kan doen en dat is je gevoel volgen. Ik hoop dat je met je moeder kunt bespreken dat je de vrijheid wilt hebben haar weg te sturen en je je zussen kunt aangeven dat zij bij zoiets prive's pas later welkom zijn (als dat je wens is). Hoe anderen dit doen of hebben gedaan, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Sommigen willen iedereen aan hun bed en andere bellen pas een paar uur na de geboorte hun ouders (zoals ik). Voel je nergens schuldig over: alleen hetgeen wat voor jou goed voelt, is goed. Je kunnen ontspannen tijdens een bevalling is zo ontzettend belangrijk dat de rest er echt niet toe doet. De mensen die om je geven zullen dat echt respecteren! Heel veel succes!

Terug
Bovenaan