Bevallen in “bad”?

<p>Hi allemaal! Ik ben 18 weken af en zag gisteren toevallig een formulier over bevallen in bad. Opeens leek me dat wel wat: als ik stress heb of pijn, neem ik ook een bad. Het kan misschien net dat beetje steun geven.</p><p>Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Zou je dit willen delen hieronder? Waar moet je op letten? Is het lastig om dit in een ziekenhuis voor elkaar te krijgen?</p>

Ik ben 40 weken en 4 dagen en heb ook gekozen voor een thuis bad bevalling. 
Ons eigen bad is gelukkig geschikt om in te bevallen groot en vrijstaand bad dus dat scheelt hoef niks te huren.
Maarja dan moet de kleine meid zich wel optijd en spontaan aan gaan melden want is ze er deze week niet dan moet ik naar 't ziekenhuis en dan geen bad bevalling :(:(

Ligt helemaal aan het zkh waar je in gaat bevallen en de omstandigheden. Bij mijn vorige zwangerschap deden ze in het zkh waar ik zou bevallen geen bad bevallingen. Ik mocht sowieso niet in bad bevallen vanwege een tweelingzwangerschap. Inmiddels kan een bad bevalling wel in het betreffende ziekenhuis. Als het deze keer mag, dan ga ik voor een bad bevalling.

Ik ben nu 38 weken zwanger en heb gekozen voor een badbevalling in het ziekenhuis. Ik heb hier zelf een heel prettig gevoel bij en heb daarnaast bekkeninstabiliteit (gewichtloos in water helpt met de klachten in plaats van plat op een bed). 
Helaas is het inderdaad wel afhankelijk of je niet medisch wordt of na 42 weken gaat bevallen maar ik heb goede hoop! Niet ieder ziekenhuis biedt het inderdaad aan. Sommige ziekenhuizen hebben het standaard en soms mag je een bevalbad huren en dit meenemen. Ik heb hier het ziekenhuis specifiek op uitgezocht (bieden het standaard aan) want bij het dichtsbijzijnde ziekenhuis is het niet mogelijk. 

Ik wou graag in bad bevallen. Maar tijdens de laatste controle op bed lag ik eigenlijk wel prima , kreeg toen vrij snel pers weeen en wou niet meer terug naar het bad.

wel al die tijd de weeen in bad opgevangen en dat was heel erg prettig! Ik raad het sowieso aan om dit te doen of anders een warme douche. Het verlicht echt de ergste pijn. 

Ik ben 3.5 maand geleden in bad in het ziekenhuis bevallen en ik kan het iedereen aanraden! Voor mij ontspande het zodanig veel dat ik geen medicatie heb gehad. Hier twijfelde ik bij het begin van mijn weeen nog over maar is uiteindelijk echt niet nodig geweest. De warmte werkte voor mij heel goed en het drijven in het water tussen de weeen door is echt enorm fijn. 

Zelfde als hierboven, ik wilde ook graag in bad bevallen, maar uiteindelijk is m'n zoontje op bed geboren. Ik had al persweeën in bad, maar moest er nog uit voor controle en had geen flauw idee hoe ik weer dat bad in zou moeten;)
Je kunt vantevoren een plan maken, dat is ook heel goed, maar tijdens de bevalling weet je pas echt wat je fijn vindt of niet. En uiteindelijk lag dat bed best prima.
Wil je thuis of in het ziekenhuis? Niet elke verloskundige doet een badbevalling, dus vraag het na. En niet in elk ziekenhuis is het mogelijk. Los daarvan, veel ziekenhuizen hebben maar 1 bad, dus moet je ook geluk hebben dat die kamer vrij is. Hou dus altijd rekening met plan B. Of je moet inderdaad een bad huren en die opzetten in het ziekenhuis (mits de kamer groot genoeg is).
Vraag er naar bij je verloskundige. En ga eens kijken in het ziekenhuis, vaak geven ze rondleidingen.
Ik vond het in ieder geval heel fijn en heb de weeën goed kunnen opvangen. Wel vond ik het lastig om een fijne houding aan te nemen. Tijdens de weeën ben je zo gericht op het puffen, daarna denk je, eigenlijk zit ik niet zo lekker en hup, daar komt de volgende wee. Ik zou het een volgende keer graag weer willen proberen, maar dan op tijd wat verschillende houdingen uitproberen.
Je kunt ook online eens zoeken naar bevallingsfilmpjes.
In ieder geval is het voor je kindje een fijne manier om op de wereld te komen. En schijnt het de kans op uitscheuren bij de mama te verminderen - bij mij alsnog raak, maar ach, m'n zoontje is gezond en de rest maakt niet uit, haha.
Fijne zwangerschap!

Ik ben iets meer dan 8 weken geleden bevallen en had ook gekozen voor een bad bevalling maar dan wel thuis. Ik heb niet enorm lang in bad gezeten want ik bleek al 8 centimeter ontsluiting te hebben toen de verloskundige bij ons thuis kwam om te controleren of mijn bevalling überhaupt begonnen  haha
Ik vond het wel erg prettig om in bad te bevallen want het zorgt toch wel voor enige ontspanning, je kunt soepeler bewegen voor zover dat mogelijk is ;), je kindje komt een stuk rustiger en schoner ter wereld en inderdaad minder kans op uitscheuren (dat is bij mij dan ook niet gebeurd). Ook vond ik het fijn dat je je echt in je eigen cocon bevindt. 
Ik heb het bad trouwens gewoon gehuurd en vond dit echt ideaal. Ze brengen hem vanaf 36 weken bij je langs en halen hem weer op zodra je hebt laten weten dat je bevallen bent. Ik weet niet precies hoe het gaat als je in een ziekenhuis wilt bevallen maar mochten ze bevalbaden hebben dan zijn dat wel harde baden zoals thuis terwijl een gehuurd bad opblaasbaar is en dus zachter.
Heel veel succes met je keuze maken! Ik zou het in ieder geval zo weer op deze manier doen!

Terug
Bovenaan