bevallen in het ziekenhuis

Het is voor mij nog heeeel   ver weg, die bevalling. Maar ik zie er een klein beetje tegenop. Ik ben 2 keer thuis bevallen, maar bij de tweede kreeg ik een forse nabloeding, waardoor ik een half uur later alsnog met spoed in het ziekenhuis lag. En daar vond ik het niet fijn. Zeker niet zoals thuis.

Nu ben ik een beetje bang dat ik straks met zo'n band om moet bevallen, en dat  er niet steeds een rustige verloskundige naast mijn bed staat, of dat er juist weet ik hoeveel witte jassen komen buurten. En geen lekker gedimd lichtje enzo.

Wie heeft er ervaring met in het ziekenhuis bevallen na thuisbevalling(en)?
Zijn er ook meiden met hun eigen verloskundige in het ziekenhuis bevallen?

hoi greet2,

ik heb 2 ziekenhuis bevallingen gehad, bij de 1e wilde ik graag zelf in het ziekenhuis bevallen, en was dus onder leiding van de vk, dit is mij toen goed bevallen, het was heel rustig, ze was rustig aan het mee puffen als ik daar behoefte aan had en ik kan gewoon mn eigen gang gaan!

bij de 2e moest ik in het ziekenhuis bevallen vanwege mn gewicht, maar dat zou nu ook weer onder leiding van de vk gebeuren, maar helaas had mijn zoontje in het vruchtwater gepoept waardoor ik overgedragen werd aan de gynecoloog, en dat was idd niet fijn! ik moest blijven liggen met een draadje ingebracht om de hartslag van de kleine in de gaten te blijven houden( wat natuurlijk hartstikke goed is in dat soort situaties) maar je hebt het wat dat betreft dus helemaal niet meer zelf in de hand, en idd al die witte jassen die in en uit lopen, dan weer die, dan weer die, ja dat is me echt tegen gevallen!!

nu bij de 3e moet ik weer in het ziekenhuis bevallen, ipc onder leiding van de vk, dus ik hoop ook zo dat ik niet over gedragen hoef te worden om wat voor reden dan ook, want onder leiding van de vk is het gewoon veel relaxter en je kunt gewoon je eiegn gang gaan en dat vind ik zelf toch wel heel belangrijk, het gevoel houden dat je het zelf in de hand hebt!

nou succes ermee! ik hoop voor je dat je gewoon lekker thuis in je eigen omgeving bij de vk kunt en mag bevallen!!

groetjes susanne

Hoi!

Ik wil graag even reageren. Hier eigenlijk het tegenovergestelde. Ik heb bij de eerste pre-eclampsie gehad en moest daarom in het ziekenhuis bevallen.

Mij is dat juist enorm goed bevallen. Er liepen helemaal geen witte jassen in en uit, ze konden alles via de monitoren volgen (ik had inderdaad een band om mijn buik, maar had hier helemaal geen last van) en kwamen alleen heel af en toe even zachtjes om een hoekje vragen of alles goed ging.

De meeste ziekenhuizen vinden het prima als je gedimd licht wilt. Je kunt zelf kaarsjes  meenemen. Het is ook in hun belang dat de bevalling goed verloopt.  

Je kunt bijv. naar een info-avond gaan van het ziekenhuis, maar als je een medische indicatie hebt, krijg je ook een gesprek met een verpleegkundige van  de afdeling. Daar kun je al je vragen en zorgen kwijt en  bespreken wat er mogelijk is om alles zoveel mogelijk ontspannen te maken voor jou.  

Als je een medische indicatie hebt, wordt je overgenomen door de gyn in het ziekenhuis en kan je vk er niet meer bij zijn. Misschien is een doula een goede vervanging? Zij is er dan de hele tijd voor je en kan je wensen ook kenbaar maken.

Nog een tip: maak een goed bevallingsplan! Daar zet je  in wat je wel en niet wilt. De meeste ziekenhuizen zijn daar erg positief over en zullen zeker proberen om aan je wensen te voldoen. Nogmaals, probeer wat meer info bij ziekenhuizen bij je in de buurt te krijgen, de meesten hebben zoiets van 'wat voor jou het beste werkt'.

Ik hoop deze kleine thuis op de wereld te kunnen zetten, maar door mijn positieve ervaringen met het ziekenhuis zie ik er zeker niet tegenop om daar te bevallen.

Succes! Groetjes,

Marisa

Hoi,

Ook hier eigenlijk alleen maar positief over het bevallen in het ziekenhuis.
Ik moest ivm mediasche indicatie in het zkh bevallen en heb idd niet het idee gehad dat er steeds iemand in en uitliep.
Er kwam af entoe iemand kijken hoe het ging, verder zijn we gewoon met rust gelaten.
Als er iets was konden we bellen en was er zo een verpleegster bij ons.
Het is alleen tijdens het persen wat drukker geweest in m'n kamer, maar ik heb dat niet als storend ervaren.
Er was een arts-assistent die de bevalling leidde, een verpleegster om hem te helpen en iemand voor de beeb.

Maar wat Marisa zegt, ga eens kijken op zo'n info-avond over bevallen in het zkh.
Ik vond het prettig om te weten wat ik ongeveer kon verwachtem, dat ik die avond vragen kon stellen maar ook kon zien hoe de verloskamers eruit zagen.
Het is tenslotte al spannend genoeg.
En bespreek je angst met je vk, zij kan er dan rekening mee houden en je gerust stellen als het zover is.
Succes!

gr. Cora

Hier nog een positieve ervaring van zhbevallen.
Met de eerste bevalling pre-eclampsie gehad en moest ik in het zh bevallen. Dit viel erg tegen, inderdaad allemaal witte jassen ed.
Bij de 2e zwangerschap wederom pre-eclampsie. Maar was inmiddels verhuisd en ging dus in een ander zh bevallen.. zag er erg tegenop, maar wat viel dat mee... super gewoon. Had ook zo'n band (waar ik geen last van had) en inderdaad konden ze alles via de monitor in de gaten houden en kwamen af en toe kijken en op de juiste momenten waren ze er gelijk!
Nu 33 weken zwanger van ons 3e kindje en weer pre-eclampsie.. dus wordt weer een zh bevalling. Zie er nu totaal niet tegenop omdat het vorige keer zo goed is gegaan en ze je alle rust gaven.
Hopelijk mag het voor jou ook meevallen...
Sterkte ermee

Hoi hoi,

Ik wilde bij mn eerste thuis bevallen maar de bevalling schoot niet op en moest naar het ziekenhuis. Dat vond ik geen prettige ervaring, mn vk ging niet mee. Allemaal vreemde mensen om me heen en een vreemd ziekenhuis.
Gelukkig mocht ik daana wel meteen naar huis.
Inmiddels zijn wij verhuisd naar Duitsland en daar kun je niet thuis bevallen. Daar baalde ik van. Ik heb een ziekenhuis uitgekozen in NL waar ik bekend was en me prettig bij voelde. Ben daar ook op een informatie avond geweest.
Achteraf was ik heel blij dat ik in het ziekenhuis ben bevallen, de vk had gezecht dat mijn kindje 6,5 pond zou zijn en ze was iets groter, namelijk ruim 8 pond!!!! Het is gelukkig goed gegaan, maar ik voelde me toen wel veilig in het ziekenhuis. Als het niet had gepast of iets, lag ik binnen 5 min op de OK. Hoe had dat gemoeten als ik thuis was bevallen?
Nu van nr 3 ga ik met een fijn gevoel weer naar hetzelfde ziekenhuis. Het kindje is nu al wat aan de grote kant, dus geeft me toch een veiliger gevoel in het ziekenhuis.

Liefs, Ris

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben bij de eerste wel bij zo'n algemene vorlichtingsavond van het ziekenhuis geweest, maar daar werd bijzonder weinig concreets verteld en de verloskamers kreeg je ook niet te zien.

Ik ga zeker met mijn vk bespreken wat de mogelijkheden zijn. En zelfs of er nog een kansje bestaat het toch weer thuis te mogen doen, al is mijn man daar absoluut geen voorstander van.

Ach, ik heb nog 7,5 maand om me daar op voor te bereiden, haha.

Ik wilde ook zo graag thuis bevallen. Maar mijn zoontje zat na 14 dagen overtijd nog steeds in mijn buik en ik moest ingeleid worden. Dus naar het ziekenhuis. Vreselijk vond ik het. Maar achteraf ben ik blij dat ik in het ziekenhuis was. Mijn  zoon was namelijk groot bij de geboorte 5046 gram en ik kreeg hem er niet uit. Het is uiteindelijk een keizersnede geworden en wat was ik blij dat ik dan al in het ziekenhuis was. En het waren lieve verpleegsters e.d. Ze hebben goed voor ons gezorgd
Nu moet ik weer in het ziekenhuis bevallen maar als ik de keuze had, had ik  voor het ziekenhuis gekozen

Terug
Bovenaan