Bevallen in ziekenhuis coronatijd

Hoi allemaal,

Inmiddels ben ik ruim 36 weken zwanger en komt de bevalling steeds dichterbij. Maar tot op de dag van vandaag weet ik nog niet waar ik wil bevallen. Van onze dochter moest ik in het ziekenhuis bevallen omdat zij prematuur was. Ik wilde toen sowieso al in het ziekenhuis bevallen omdat het dichtstbijzijnde ziekenhuis voor ons 30 min rijden is. Door die afstand zou ik het liefste wederom in het ziekenhuis bevallen, maar door de hele coronasituatie weet ik niet of ik dat nog wel wil.
Wie is er de afgelopen periode in het ziekenhuis bevallen? Hoe was je ervaring? Had je wel een beetje bewegingsvrijheid of mocht je alleen maar op de kamer blijven? Hoe zat het met de mondkapjes? Was het allemaal wel een prettige sfeer of werd het erg afstandelijk?
Ik lees graag jullie ervaringen zodat ik een beetje weet waar ik rekening mee kan houden.

Groetjes!

Ik lees mee. Ook 36 weken geweest en moet in het ziekenhuis bevallen. Het schijnt wel per ziekenhuis te verschillen. Bij mij mag ons kind bijvoorbeeld niet komen en mag echt alleen partner aanwezig zijn. Maar ik hoorde laatst van iemand dan zijn eigen kinderen wel op bezoek mochten komen...

Ik lees mee. Ook 36 weken geweest en moet in het ziekenhuis bevallen. Het schijnt wel per ziekenhuis te verschillen. Bij mij mag ons kind bijvoorbeeld niet komen en mag echt alleen partner aanwezig zijn. Maar ik hoorde laatst van iemand dan zijn eigen kinderen wel op bezoek mochten komen...

Afgelopen december bevallen in het ziekenhuis van onze tweede. Zelf voor gekozen, geen indicatie, omdat ik het zelf een fijner idee vond. Mondkapje moest alleen op bij binnenkomen. Eenmaal op de kamer mocht die af, ook partner hoefde deze niet op. Alleen kraamzorg en verloskundigen wel. Waneer je van de kamer wilde moest die wel weer op. Mag inderdaad maar 1 iemand aanwezig zijn bij de bevalling, maar ik wilde sws alleen partner erbij hebben de oudste bleef bij opa en oma. Ik heb zelf erg weinig van gemerkt van de corona situatie omdat het super snel ging (rond half 6 in ziekenhuis, kwart over 8 geboren) en ik de weeën onder de douche heb opgevangen. Half 12 waren we weer thuis en heeft de oudste de baby ontmoet. Mocht het anders lopen en moesten we in het ziekenhuis blijven dan zou er maar 1 iemand per dag op bezoek mogen komen, maar dat is natuurlijk ook wanneer je thuis bevalt en alsnog naar het ziekenhuis moet.. Ik weet niet precies of hieronder ook kinderen onder de 12 jaar vallen. Geloof het niet.. 

Belangrijk is waar jij behoefte aan hebt en wat mogelijk is in het ziekenhuis bij jou in de buurt en wat je verloskundige hanteert bij je thuis..

Bij mijn ziekenhuis mogen bijvoorbeeld wel 2 mensen erbij zijn. Dus bijv. partner er moeder. Terwijl sommige andere ziekenhuizen maar 1 persoon hanteren. Bij het ziekenhuis hier hoeven ik en partner geen mondkapje op in de kamer (tenzij er een hulpverlener in de kamer is) en zijn het ruime kamers. Indien je langer moet blijven mag partner mag 1x per dag het ziekenhuis in en uit indien nodig.

Thuis zou bij mij strenger zijn... omdat de verloskundige en kraamzorg maar 1 persoon hanteren thuis i.v.m. de maatregelen. En ook de verloskundige verwacht een mondkapje op bij partner als ze binnen is..

Ik ben begin januari bevallen in het ziekenhuis. Er mocht 1 iemand bij de bevalling zijn (wilde sowieso alleen partner er bij hebben). Mijn vriend moest een mondkapje op wanneer er personeel op de kamer was, verder mocht hij af. Ook bij het maken van de eerste foto's mocht hij even af. Personeel heeft wel een mondkapje op. Na de bevalling mocht onze dochter gewoon langskomen. Alleen hebben wij er voor gekozen om dat niet te doen. Ze was pas anderhalf en uit logeren. Als ik moest blijven dan leek het afscheid ons erg lastig. Helemaal wanneer mijn vriend ook zou willen blijven. Dan zou ze weer terug naar de oppas moeten. gelukkig mocht ik vrij snel naar huis. Opa's en oma's zouden op de dag van de bevalling een kwartiertje langs mogen komen (twee om twee) op de geboortedag. Verder 1 persoon per dag (buiten de eigen partner om). Ik ben om 1.27 uur bevallen en mocht om 10.30 uur naar huis dus dat was bij ons allemaal niet aan de orde. Zo lang de kraamhulp er was mochten we geen bezoek ontvangen dus de opa's en oma's zijn eind van de de dag even een kwartiertje langs geweest. Langer hoefde voor mij ook echt nog niet. Ik heb al met al nauwelijks iets gemerkt van Corona. De verloskundige had bij mij thuis ook al een mondkapje op.

Ik ben ook in januari bevallen in het ziekenhuis (Zuid-Holland). Er mocht één persoon bij zijn maar ik wilde sowieso al niemand verder erbij hebben dan mijn vriend. Mondkapjes mocht bij ons beide altijd afblijven in de kamer (dus mijn vriend hoefde deze niet op te zetten als de verloskundige of verpleegkundige er was). Ze zaten wel ruim uit elkaar omdat ik een badbevalling had en ze aan beide kanten van het bad zaten. Ik merkte verder totaal niet of zij wel een mondkapje ophadden, daar ben je niet mee bezig. Ook helemaal geen afstandelijk gevoel gehad. Wij zijn er wel heel kort geweest (half 5 binnen, half 7 geboren, 9 uur naar huis) dus van eventuele verdere restricties niets gemerkt.

Ik ben 4 weken geleden in het ziekenhuis bevallen. Op de kamer mochten wij gewoon de mondkapjes af. De verloskundige en andere verpleegkundigen en artsen hadden natuurlijk wel een mondkapje op maar daar merk je niks van. Mijn bevalling was nogal heftig en spannend en nadat alles goed was kwam de arts naar me toe en pakte met beide handen vast dat het goed was gekomen, dus afstandelijk was het totaal niet. Waar ik eerst bang voor was. Met andere woorden, wanneer het kan is het echt wel menselijk en persoonlijk. Succes met je bevalling!!

Terug
Bovenaan