Hoi,
Ik heb ook geen doula ervaring... niet tijdens de geboorte dan. Wel een cursus gedaan bij een doula/hypnotherapeut. Zij heeft ons na de traumatische eerste bevalling, goed voorbereid op de tweede. En daar ben ik haar heel dankbaar voor. Ze heeft verschillende ademshalingen geleerd. En die hebben mij kunnen ontspannen tijdens de weeen. Zelfs tijden de persweeen toen ik nog niet mocht persen. Maar vooral: vooraf bedenken wat je wil tijdens je bevalling, en dat te bespreken met de gynaecoloog/verloskundigen.Dan was heel raadzaam. Zo kon ik vooraf bedenken wat ik zou willen... bijvoorbeeld: navelstreng doorknippen nadat het stopt met kloppen. Of dat je eerst je baby wil vasthouden voordat het gewassen wordt. (waar ik nu woon, gebeurd schoonmaken eerst) Of meteen borstvoeding geven... Allemaal dingen die ik niet wist toen ik in Nederland beviel van onze eerste. En daardoor nu zonder vrees, en met plan, klaar sta voor nummer 3. De enige stress die ik heb is of ik het ziekenhuis op tijd haal
.
Een doula zorgt ervoor dat ze opkomt voor je wensen. En een schakel is tussen inlopende zusters en jij. Zodat je kan ontspannen en kan concentreren op je bevalling. Ik had zo iemand nodig bij mijn eerste. Nu bij nummer twee en drie, weet ik wat ik wil. En ben mondig genoeg om het te zeggen. En ik kan op mijn man vertrouwen dat hij erin helpt. Op zijn woord en stem ben ik bevallen...
De weg naar het ziekehuis hebben we gelachen, en ook toen mijn persween kwamen, de zusters konden niet geloven dat ik zover was... ik lachtte nog. Ok, ik kreunde soms... maar ze waren verbaasd bij 9 cm in ruim een uur tijd.
Dus wil je iemand die bij je staat, zorgt dat je bad klaar staat. Wat eten maakt, of je gewoon even bemoedigend toe spreekt, of even een kruik klaar maakt. De eerste keer had mijn man geen idee wat ik wilde, wat kon... en vooral hoe hij moest reageren. Het had een stukje rust gegeven...als we iemand hadden die al die dingen had geweten.
Groetjes,
Eva