Bevallen met een doula. Iets voor jou?

Een doula begeleidt jou en je partner tijdens de bevalling. Voorafgaand aan de bevalling maak je samen met de doula een geboorteplan. In dit plan staat hoe je wilt bevallen (bijvoorbeeld in bad of met muziek). De doula is tijdens de hele bevalling aanwezig om jullie emotioneel te steunen en te begeleiden.

Lijkt het jou wat om te bevallen met een doula? Waarom wel/ niet?

Heb je vragen over wat een doula precies doet? Stel je vragen dan aan doula Teddy Roorda (deskundigen@jongegezinnen.nl  o.v.v.'doula'). De redactie selecteert de vragen en legt ze haar voor.  

Lees meer over bevallen met een doula

Nou, zal ik dan maar het spits afbijten?
Ik moet er niet aan denken om met een Doula te bevallen!
Waarom niet? Tijdens mijn bevalling (ik ben nu zwanger van de 2e) wil ik echt als het even kan alleen mijn man en verloskundige en eventueel de kraamhulp.
Ik zou het niet prettig vinden als er nog een persoon bij zou zijn. Ik vind dat mijn man mij goed genoeg bijstaat.
Ik denk ook dat mijn man zich gepasseerd zou voelen als iemand anders zijn ''taak'' van begeleiden zou overnemen, al doet een Doula wel meer natuurlijk..
Ik heb tijdens mijn eerste bevaling geen begeleiding gemist. Ik vond het een bijzondere maar ook wel een beetje akelig en enge ervaring. Zowel mijn man als de verloskundige stelde mij als het moest gerust en stonden mij bij met raad en daad.
het heeft er ook mee te maken dat ik een heel snelle bevalling had. Ik heb niet echt uren en uren door moeten ploeteren.
Ik kan me anderzijds voorstellen dat als je erg onzeker bent of bang van te voren dat je er dan wel wat aan kunt hebben.
Maar niet voor mij weggelegd in elk geval..
.
groeten Elke

Hoi hoi

Voor mij hoeft een doula ook niet meer. Ik had een doula geregeld en die zegt vrolijk vier weken voor mijn bevalling af. Tja, doula --> dienstbare vrouw maarrrrr nu ff niet.

Ik vind trouwens dat je het niet kan maken als doula. Gelukkig ben ik vrij nuchter en heb er vertrouwen in dat het zonder ook prima kan.

Gr. Nova

Hoi Nova,
Ik schrik een beetje van jouw berichtje. Ik vind het  een kwalijke zaak dat een doula jou 4 weken voor de uitgerekende datum laat zitten. Ik kan je adviseren om een klacht in te dienen bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Doula's. Je kunt je klacht richten aan penningmeester@nbvd.nl Wil je niet alsnog een andere doula inschakelen?

Verder hou ik   me hier buiten de discussie, omdat ik tenslotte onderwerp van de discussie ben . Vragen kun je het beste mailen naar de redactie, dan komen ze zo wel weer bij mij terecht.

Groetjes, Teddy

Beste redactie,

Ik had voor mijn bevalling in 2007 afspraken gemaakt met mijn instructrice van zwangerschapsgym. Zij wilde de doula-opleiding gaan doen en in dat kader een bevalling begeleiden. Ik stond daar erg positief tegen over en mijn man ook. Maar puntje bij het paaltje ben ik toch zonder haar bevallen. Toen 's nachts de weeen kwamen, vroeg mijn man me een paar keer of hij haar vast moest bellen, maar ik wilde het toen niet meer. Ik vond het moeilijk in te schatten wanneer ik haar dan zou bellen en toen het eenmaal zover was en ik er midden in zat, kon ik me ook niet voorstellen hoe ze me zou kunnen bijstaan. Ik was erg in mijzelf gekeerd. Hoewel ik uiteindelijk met knip en tang ben bevallen, kijk  ik zeer positief terug op mijn bevalling en zou het zo weer over doen. Tja, of ik die knip en die tang had kunnen voorkomen als er een doula was geweest? Dat zullen we nooit weten. Maar nu ik eenmaal een keer ben bevallen, schakel ik ook voor de tweede geen doula in. Ik had me goed ingelezen over het werk van de doula en was zeer positief, maar in de praktijk had ik er toch geen behoefte aan.

Groetjes
VB

Hoi,

Ik heb ook geen doula ervaring... niet tijdens de geboorte dan. Wel een cursus gedaan bij een doula/hypnotherapeut. Zij heeft ons na de   traumatische eerste bevalling, goed voorbereid op de tweede. En daar ben ik haar heel dankbaar voor. Ze heeft  verschillende ademshalingen geleerd. En die hebben mij kunnen ontspannen tijdens de weeen. Zelfs tijden de persweeen  toen ik nog niet mocht persen.  Maar vooral: vooraf bedenken wat je wil tijdens je bevalling, en dat te bespreken met de gynaecoloog/verloskundigen.Dan was heel raadzaam. Zo kon ik vooraf  bedenken  wat ik  zou willen...  bijvoorbeeld: navelstreng doorknippen  nadat het stopt met  kloppen. Of  dat je eerst je baby wil vasthouden voordat het gewassen wordt. (waar ik  nu woon, gebeurd schoonmaken eerst) Of meteen borstvoeding geven... Allemaal dingen die ik niet wist toen ik in Nederland beviel van onze eerste. En daardoor nu zonder vrees, en met plan, klaar sta voor nummer 3. De enige stress die ik heb is of ik het ziekenhuis op tijd haal ;).    
Een doula zorgt ervoor dat ze opkomt voor je wensen. En een schakel is tussen inlopende zusters en jij. Zodat je kan ontspannen en kan concentreren op je bevalling. Ik had zo iemand nodig bij mijn eerste. Nu bij nummer twee en drie, weet ik wat ik wil. En ben mondig genoeg om het te zeggen.  En ik kan op mijn man vertrouwen dat hij erin helpt.  Op zijn woord en stem ben ik bevallen...  
De weg naar het ziekehuis hebben we gelachen, en ook toen mijn persween kwamen, de zusters  konden niet geloven dat ik zover was... ik lachtte nog. Ok, ik kreunde soms... maar ze waren verbaasd bij 9 cm in ruim een uur tijd.

Dus wil je iemand die  bij je staat, zorgt dat je  bad klaar staat.  Wat eten maakt, of je  gewoon even bemoedigend toe spreekt, of even  een kruik klaar maakt.  De eerste keer had mijn man geen idee wat ik wilde, wat kon... en  vooral hoe hij moest reageren. Het had een stukje rust gegeven...als we iemand hadden die al die dingen had geweten.

Groetjes,  

Eva      

Sja, ik ben nu 2 keer zonder bevallen en ik heb er van genoten, dus ik zou er bij een derde ook niet voor kiezen. Bij de eerste had ik het waarschijnlijk wel gewild, maar niet gedaan omdat ik de kosten er voor niet zou willen/kunnen betalen. Maar, mensenlief, wat zou ik vreselijk graag de opleiding willen volgen en Doula worden. Echter, ik geloof nooit dat het voor mij, in deze regio rendabel zou zijn daar er hier in Emmeloord waarschijnlijk geen kip is die daar geld voor zouden uitgeven... Jammer, want het lijkt me een prachtig beroep!

hoi,

Ik ben een moeder van 3 kinderen en bij alle drie bevallen zonder doela. Bij mijn eerste had ik een doula wel prettig gevonden. Wij moesten naar het ziekenhuis omdat de huisarts die bij ons de bevallingen doet dat weekend weg was.

Je merkt toch dat hoewel het voor mij (ons) de eerste keer was, het personeel dat heel vaak een beetje vergeet. Het was ook nog weekend. Dan is het fijn dat een doula je gerust stelt, jouw wensen in de gaten houdt. Ik vind het namelijk heel moeilijk assertief te zijn als ik aan het bevallen ben (voel me ongemakkelijk naakt met al die vreemden).

In Nederland zijn we he tniet zo gewend, maar ik kan me voorstellen dat in het huidige bevalklimaat waar verloskundigen vaak tussendoor nog even weggaan en de kraamzorg op het laatste moment wordt gebeld dat sommige (aanstaande) ouders heel veel baat hebben bij een doula.
Aan de andere kant wilde   ik bij mijn tweede en derde bevalling lekker alleen zijn. Ook goed

gr. anita

Terug
Bovenaan