Bevallen: thuis of ziekenhuis

Dag meiden,

Ik gooi er ook maar eens een in de groep. Ik merk dat ik in mijn hoofd ook steeds mee bezig ben met DE bevalling. Het is mijn tweede. Bij de eerste ging ik er lekker relaxed in met de gedachte: ik kan dit en hoe erg kan het nou zijn. Geen haar op mijn hoofd die dacht aan in het zhs bevallen.

De bevalling was denk ik heel gemiddeld voor een eerste, totaal 17 uur, met een lang einde van bijna 2 uur persen. Dat vond ik erg tegenvallen. Achteraf is het ook wel even spannen geweest. In het zhs had ik allang een knip op vaccum gehad maar daar was ik dus niet. Omdat ik zo gemotiveerd was en goed meewerkte zei de vk achteraf dat ze het daarom goed aandurfde om het thuis af te maken en me niet na een uur persen met de ambu af te voeren naar het zhs. Anyways het werd een gezonde zoon van 9 pond met een lichte hersenschudding :) Is helemaal goed gekomen, leukste kind van de wereld natuurlijk.

Nu komt zijn broertje eraan en ga ik twijfelen over thuis bevallen. Diep in mijn hart wil ik dit het allerliefst. Ik heb het gevoel dat ik thuis optimaal kan ontspannen en het gewoon het beste lukt allemaal. Maar nu ben ik best bang dat er iets misgaat. Je hoort vaak dat een 2e groter is dan een eerste. Mijn zoon was al 4250 gr en als deze daar overheen gaat is dat wel een reusje. Stel je voor dat het op een of andere manier op het laatst nog misgaat dan zou ik mezelf dat nooit vergeven. We wonen ongeveer 15-20 min rijden van het zhs.

De VK zei gister dat de maat van de baby niet zo veel uitmaakt, het gaat erop dat je goede weeen nodig hebt om hem eruit te krijgen.

Zijn jullie hier ook mee bezig? Wat speelt er bij jullie mee bij de overweging van thuis of zhs bevalling?

Groetjes Marijne

precies de magic 30 wk vandaag!

Hi Marijne,

Ik ben 1 keer in het ziekenhuis bevallen (meer dan 2 weken overtijd) en 2 keer thuis. Ook deze keer wil ik het liefste thuis bevallen. Ik kan me thuis veel beter ontspannen waardoor je veel betere weeen krijgt. Ik vind het bijvoorbeeld prettig om in bad te zitten en dat kon in het ziekenhuis niet.

In het ziekenhuis zijn ze toch geneigd om sneller in te grijpen. Ik heb bij mijn eerste een knip gehad en hij is geboren met de vacuumpomp. Nummer 2 en 3 zijn zonder problemen thuisgeboren en toen was ik ook veel sneller hersteld. Van zo'n knip kan je best lang last hebben.

Succes met je beslissing!

Hoi Marijne,
ikzelf heb al vanaf het begin een gevoel dat ik in het ziekenhuis wil bevallen. Het grootste deel zit je ook dan thuis, in je eigen omgeving komen die weeen goed op gang.
Ik vind het een prettiger idee dat áls er iets moet, ik daar ben. Het is mijn eerste dus het is sowieso totaal onvoorstelbaar voor mij.
Rationeel kom ik tot de conclusie dat het weinig uitmaakt qua risico's enzo, beiden hebben voors en tegens, dus dan blijft je gevoel over!
en das niet zo hopeloos als het met andere beslissingen wel eens kan zijn want je lichaam reageert daar op als ik de boekjes mag geloven, als jij je lekker voelt gaat het sneller en beter.

Van de 1e wordt vaker gezegd door de critici van thuisbevallen dat dat in het zieknhuis zou moeten. Voor jou is het je 2e en je hebt het zo te lezen goed gedaan de eerste keer dus ga op je gevoel af!!

he Marijne,

nou voor mij dit keer weer een verplichte ziekenhuis bevalling.
bij mij 1ste had ik ook graag thuis willen bevallen..lekker op mn gemak in mijn eigen omgeving en in mijn eigen bed.helaas kreeg ik met 35weken een zwangerschapsvergiftiging en belande ik in het ziekenhuis,ben dus ingeleid geworden en vond de verloskamer net een slachterij zeg! van die grauwe grijze tegels..niet echt fijne omgeving om te bevallen! maar ik had geen keus,gelukkig had ik een snelle bevalling van 5 uur! en 5 min persen en mijn zoontje was er..2960gram en 48cm dus een kleintje maar.maaaar toch ingescheurd.dus nu ben ik bang als die kleine man in mijn buik nu groter is ik nog erger inscheur..terwijl dat niet hoeft ook! maar toch...
dit keer beval ik in veldhoven in het ziekenhuis en zag afgelopen dinsdag de verloskamers daar.wauww wat een verschil! mooie kamer zeg! geef je beetje het thuis gevoel op het bed en wat appratuur na..maar zelfs schemerlampen en luie stoelen stonder er! dus op dat gebied vnd ik het al ee stuk fijner!
vind het moeilijk te zeggen wat jij moet doen in je situatie..zet het even allemaal op een rijtje voor jezelf en beslis dan!

succes met de keuze!
liefs kim 32,4 weken zwanger van zoon nr2!

Hey marijne en de rest!

Ik ga bevallen in het ziekenhuis. Dit op medische indicatie. Maar als ik dat niet had gehad, dan had ik dat alsnog gewild.
Het geeft mij gewoon een gerustellend gevoel dat er dan meer mensen zijn dan alleen de VK die mij kunnen helpen mocht er iets niet gaan zoals gewenst.

Ik vind het echt deels een gevoelskwestie.
Lastig he!

Van de 1e ben ik in het ziekenhuis bevallen, omdat het onze eerste was en we het toch wel een fijn gevoel vonden, mocht er iets mis gaan, dan konden ze meteen ingrijpen. Het grootste gedeelte van de weeen thuis opgevangen onder de douche. Vanaf de 1e wee die ik voelde totdat yordi er was, heb ik er 12 uurtjes over gedaan, waarvan 15 min persen.

Nu willen we weer in het ziekenhuis bevallen.
De verloskamers hier zijn ook erg sfeervol ingericht, staat ook een cd speler zodat je ook je eigen muziek mee kunt nemen voor het ontspannen.

Het is echt een gevoelskwestie. Kijk gewoon waar jij je het aller beste en fijnste bij voelt, want jij zult het straks moeten doen.
Succes met je keuze.

Liefs marielle

Ik wil graag thuis bevallen, maar eigenlijk alleen al om daarna lekker thuis te zijn.. en niet nog 2 dagen in t ZH (net als vorige x) maar ja niks voor t zeggen en ook lekker ontspannen in je eigen bedje zonder dat er 5 verschillende mensen binnen komen vallen...... dus zonder indicatie probeer ik t lekker thuis... als er wat is is de ambulance zo hier en zijn we zo in het ZH...

Succes met je keuze meid!

Terug
Bovenaan