Bevallen: thuis of ziekenhuis

Marijne: Bij mijn vorige kinderen ben ik thuis bevallen. De eerste ging probleemloos. Bij de tweede waren er wel complicaties omdat mijn dochter groot was (4700 gram, geboren met 38 weken) dus nog net ietsje groter dan jou zoon. Eline heeft klem gezeten achter het bekken, waardoor haar sleutelbeen gebroken is, en de vk uiteindelijk goed moest duwen, anders had ze het benauwd gekregen. Dit is voor de vk genoeg reden om op medische indicatie in het ziekenhuis te bevallen. Nog steeds doet de vk de bevalling, maar als er wat is, dan ben ik alvast in het ziekenhuis.
Ik loop nu 2 weken voor in groei, maar dat zegt nog niks over hoe groot dit kindje uiteindelijk word.

Ik baal ergens wel van dat ik naar het ziekenhuis moet, want ik vind thuis bevallen erg prettig. Je hoeft niet met weeen nog eens de auto in, je bent lekker in je eigen omgeving. Ik heb bij de tweede ruim een uur onder de douche gestaan. Ik weet niet of dat in het ziekenhuis bijv. ook kan.

ik ga bevallen in het vrouw-kind-centrum....dat is een soort geboortehotel aan de zijkant van het ziekenhuis.....het lijkt op een woonkamer met tv, cdspeler, douche, toilet én het gemak dat je de deur door gaat en in het ziekenhuis staat (mocht dat nodig zijn). Na de bevalling mag je 2 uur uitrusten en douchen ed en dan moet je weer naar huis....

Hi Marijne,

Stel dat je kiest voor een poliklinische bevalling in het ziekenhuis, dan ga je inderdaad met weeën het ziekenhuis in. Maar dat betekent nog niet dat er dan ook een gyn aanwezig is. Ik weet niet waar je woont en in welk zkh je zou willen bevallen, maar in de meeste gevallen hebben de gyn een oproepdienst. Dat houdt in dat ze gewoon thuis zijn en binnen een 15-20 minuten in het ziekenhuis moeten zijn. Dat is volgens mij ook de tijd die jij er over doet.

Als het zo vervelend vindt dat je naar het zkh zou moeten bedenk dan: Als je vk het niet meer ziet zitten, dan belt ze het zkh en die bellen de gyn. De gyn en jij komen dan ongeveer tegelijk aan. Ben je al in het zkh, dan moet je nog een kwartiertje wachten voor de gyn er is.

Het is vaak een "vals" gevoel van zekerheid, het bevallen in het zkh. Soms is er niet eens 24 uur per dag een anethesist aanwezig. Wat betekent dat als het allemaal heel ernstig zou worden en een spoedsectio zou moeten volgen (wat me in jouw geval nog niet aan de orde lijkt), dan duurt dat ook even voor die er is.

Geef wel op tijd bij je vk aan als je het niet meer ziet zitten tijdens de bevalling. Dan ben je in ieder geval op tijd onderweg. Vraag of ze dit keer niet zo lang wil wachten. Praat er in ieder geval open over.

Ik wilde de vorige keer in het zkh bevallen, omdat ik het thuis zo'n gedoe vond. De rommel en zo. Mijn man wilde wel graag thuis blijven. Uiteindelijk werd het zkh omdat de kleine in een stuit lag en ik een sectio kreeg. Vanwege die sectio heb ik nu geen keus. Het zkh waar ik naar toe ga, heb ik een voorlichtingsavond gehad en mogen kijken. Die verloskamers zijn net huiskamers. Erg gezellig dus. Dus ik vind het niet erg om in het zkh te moeten bevallen.

succes.

Gr. Tamara.

Ik ga in het ziekenhuis bevallen. Ook omdat het de eerste is en ik niet weet wat ik moet verwachten. Mij geeft het ziekenhuis juist wel weer een prettig gevoel.
Het ziekenhuis is hier maar 10 minuten vandaan dus wij zijn er zo.
Ik heb ook een rondleiding gehad in het ziekenhuis. Maar je hebt nog even om erover na te denken en te bespreken met je partner.
Succes
Groetjes Petra

Bedankt voor al jullie lieve reacties. Ik begrijp dat er veel van jullie naar het zhs gaan of moeten. Het lijkt me nu ook weer niet het einde van de wereld, maar ik vond het ondanks alles de vorige keer zo fijn om gewoon in mijn eigen bedje te kruipen na de bevalling.

Iets van troep heb ik overigens helemaal niet gezien. Zelfs geen vuilniszakken. Toen ik onder de douche was met mijn mijn samen heeft de kraam alles opgeruimd, weggegooid en het bed verschoond. Ik kwam als een prinsesje terug in mijn slaapkamer :) Ook mijn matras was niet vies of nat. Dit even voor de thuisbevallings-twijfelaars :)

Het ziekenhuis is bij ons ongeveer 20 min rijden. Er zijn er 3 in de buurt, maakt qua tijd niet veel uit. Ze hebben alledrie kraamsuites en een waarvan ik zeker weet dat er 24 uur per dag een ok team en gyn aanwezig is. Dus als het zover komt ga ik daar bij voorkeur heen.

Ik ga er tzt nog eens goed met vk over praten. Hopelijk kunnen we samen wat spoken uit mijn hoofd opruimen.

Groetjes, Marijne

Terug
Bovenaan