Bevallen van een groot kind

Ik ben nu 37 weken en 3 dagen zwanger. Vorige week in het ziekenhuis nog een extra groeiecho gehad omdat onze 'kleine' wat aan de grote kant was. En hij is nu al ruim 3800 gram, vooral z'n buikje is aan de grote kant. De verwachting is dat ie ruim 4500 gram zal zijn bij de geboorte en minstens 52 centimeter. Ze kunnen geen verklaring vinden waarom ie zo groot is maar aangezien het ons eerste kindje is vind ik het hierdoor wel extra spannend.

Heeft iemand ervaring met 'grote kindjes' en hoe dat gaat bij de bevalling?

pf nee heb geen ervaring met grote kinderen, mijn grootste was 53 cm en 3500 gram. Mijn kleinste 48 cm en 2600 gram. Ik heb niet het idee dat de bevalling van de kleinste makkelijker ging dan de grootste, maar hoe dat met een kindje van 4 kilo of meer is, ik kan je helaas niet helpen.

succes!

Hoi hoi,

Mijn eerste was bijna 4800 gram en 53 cm. Nou ik had echt een top bevalling hoor! Dus maak je er niet al teveel zorgen om. Het gaat voornamelijk om het hoofdje! Ik ben er zonder enige scheur of knip vanaf gekomen, en huppelde de volgende dag alweer door het huis alsof er niets gebeurd was.

Hoop ook enorm voor jou op zo'n bevallling! Het kan dus met een groot kind!

Succes!

Ik heb 3 koters gekregen. De eerste 53cm en 3770 gram, de tweede 54cm en 4500 gram en de laatste 53cm en 4000 gram. Nummer 2 was dus ook flink aan de maat. Ik vond mijn 2e bevalling de makkelijkste van allemaal. Het was voor mij natuurlijk fijn dat de weg gebaand was, voor jou is het de eerste.

Grappig genoeg oogde mijn 2e het slankst en ging dus ook het makkelijkst. Tijdens de ontsluitingsfase voel je niets van een groot kind. Er drukt alleen meer gewicht op de baarmoedermond waardoor onsluiting wat sneller zou kunnen gaan mits je verticaal blijft staan. Met het persen is het vaak meer een kwestie van hoe een kind er voor ligt dan van omvang (mits het niet de pan uitloopt, ik ken een vrouw die kreeg een kind van 5200 gram, dat werd uiteindelijk wel een keizersnede).

Ben je zelf groot? Je ziet toch vaak wel dat je een kindje krijgt dat bij je eigen verhoudingen past.

Succes in ieder geval, laat het niet teveel je gedachten beheersen. Bevallen is sowieso zwaar.

Bedankt voor de reacties. Het hoofdje is gelukkig ook niet aan de grote kant, gaat puur om de buikomvang. Ik ben hierdoor wel verplicht om in het ziekenhuis te bevallen, maar het mag wel gewoon onder begeleiding van de verloskundige.

Trouwens jullie ( de zwangeren onder ons) ook zo'n last van dikke voeten? Hier is het echt verschrikkelijk, iemand nog tips wat je daar aan kunt doen? Voeten omhoog helpt niet echt, en een koud voetenbadje al helemaal niks...

mijn 1e was 4760gram 55cm en een hoofdomtrek van 39cm 2e 4085gram 54cm en een hoofdomtrek van 37cm
1e bevalling was een zware, maar dit kwam meer door haar grote hoofd. 2e ging heel makkelijk!!

Terug
Bovenaan