bevallen zonder 'inkijk'

Momenteel ben ik 33 weken.
Ik zie als een blok tegen de bevalling!

Ik ben niet bang voor de pijn ik geloof dat ik dat wel aan kan het is de natuur.

Maar ik word al misselijk bij het idee dat ik daar met me benen wijd moet en dat het kindje er dan zo doorheen komt!. Het gaat tegen al me gevoelens in om daar zo te liggen met een verloskundige of iets tussen me benen. Ik wil dit niet.

Weten jullie of het mogelijk is te bevallen met een laken over me heen zodat er niets gezien kan worden dat ze dan maar gwn gaan voelen hoe ver het is...

Ik weet het... het klinkt belachelijk en die verloskundige heeft het al 100x gedaan.
Maar goed dat veranderd mijn misselijke gevoelens absoluut niet. En ik heb ook niks om me voor te schamen ik ben erg trots op hoe het er beneden uitziet dus dat speelt ook geen rol.

Het is gewoon iets wat tegen me grenzen/gevoel ingaat. De kraamzorg kwam kennis maken en begon over helpen tijdens het douchen waarop ik antwoorden 'niemand helpt mij met douchen dan douche ik liever niet'.

Hebben jullie tips?

Tsja, je zou het natuurlijk aan kunnen kaarten...en vragen wat de mogelijkheden zijn.
Maar het lijkt me ten eerste niet praktisch, vooral niet zodra de baby echt geboren gaat worden, dan moeten ze toch ruimte hebben en overal bij kunnen.

Ik neem aan dat dit je eerste bevalling is? Tijdens de bevalling was ik zelf ook wel een soort zo van de kaart dat het me allemaal niet zoveel meer kon schelen...

Ennuh...er zijn toch ook andere onderzoeken waar je je dan nog doorheen zal moeten slaan...(?) (uitstrijkje, checken na de bevalling etc).

sorry, kan je niet echt helpen, en het zal toch iets moeten zijn ben ik bang waar je je een beetje overheen zal moeten zetten....

Ik herken me wel een beetje in je verhaal het is natuurlijk ook een raar idee....
Ik heb het destijds bij de vk aangegeven dat ik er niks voor voel om constant naakt te liggen tijdens de bevalling.
Een laken over je heen tijdens het persen is idd niet handig wrs.
Maar neem 1 ding van mij aan op dat moment heb je maar 1 doel............kind moet eruit!!!
Verder zij de kraamhulp hier ook beide keren(heb 2 kids) laat de deur maar open (bedoel dan niet dat tie niet op slot mocht maar open open)
Dus ik zeg nou die gaat gewoon dicht douchen doe ik zelf en als het niet lukt helpt mijn man me wel.
Moet wel zeggen dat ik 2 heel goede bevallingen heb gehad en errug snel weer op de been was.
Een oude vriendin van me heeft echt een HEEL zware bevalling gehad nou die kon niet anders als zich laten helpen met douchen.
Maar echt doe 1 ding laat het los!!!
Je zal toch moeten bevallen je krijgt hier geen keizersnede voor!
Maar kaart het aan bij je vk dat je op je privacy gesteld bent in dat opzicht.
Maar echt laat het los.....
Sucses en komt allemaal goed!

Meid als het echt zover is ben je blij dat ze je komen helpen en dan denk je er helemaal niet meer over na. Ik vond het ook een gekke gedachte dat ze daar lekker liggen te kijken naar je geslachtsdelen maar het gaat allemaal heel netjes.
De eerste keer was midden in de winter en legden ze na het voelen van de ontsluiting weer netjes een laken over me heen en ben ik in t-shirt bevallen.
De tweede keer was het 30 graden en heb ik helemaal naakt gelegen, ik zweette als een otter en heb het eigenlijk niet eens door gehad.
Je zult toch echt met je benen wijd moeten en zeker op het laatste stukje. Want als het kindje er uit komt moeten ze echt volop kijken wat er gebeurd!

Dus meid, laat het over je heen komen. Het is allemaal heel normaal en totaal niet pervers. Je kunt toch vragen dat je niet onnodig bloot wilt liggen. En als je in bad ligt of onder de douche staat, dat je dan je man erbij wilt en niemand verder. Aan de andere kant, als je die professionele hulp nodig heb zul je toch over je angst heen moeten stappen. En als dames onder elkaar hoeven we ons toch niet te schamen.

Sterkte!

Je niet druk maken!

Ik ben twee keer in het ziekenhuis bevallen en mijn ervaring is dat ze echt gedurende de ontsluiting eigenlijk meer voelen dan kijken. Ze 'kijken' met hun vingers om te voelen hoeveel ontsluiting je hebt en dan kijkt de verloskundige je vaak gewoon aan. Bij mij lag er gedurende de weeen een laken over en boven had ik een wijd shirt aan. Tijdens het persen is wel alles 'open', maar dan ben je zo ver heen dat je er toch niets meer van weet. Tijdens het eventuele hechten (waar je trouwens ook niets van voelt) wordt er natuurlijk wel gekeken, maar dan heb je je kindje al en gaat alle aandacht daarheen en ben je alleen maar superblij.
Gedurende de kraamweek laat de kraamzorg je gewoon zelf aanmodderen, tenzij het niet gaat, maar dat gaat meestal wel hoor.

Kijk, er zijn tijdens je bevalling (en ook daarna!) een paar momenten waarin er gekeken MOET worden, maar geloof me, dat gebeurt erg zakelijk en je voelt je daar niet eens ongemakkelijk bij. Je hechtingen moeten bijvoorbeeld ook gecontroleerd worden (of eruit gehaald als ze ongemakkelijk zitten), maar het is echt niet dat men continu naar je geslachtsdelen aan het kijken is.

Zie het gewoon als een noodzakelijk kwaad. Iets dat eventjes moet om die prachtige baby te kunnen krijgen. Uiteindelijk zal je zien dat het je helemaal niets meer uitmaakt als je eenmaal dat kindje hebt.

Laat je nog eens weten hoe het is gegaan?

Esk (mama van Thomas (21 maanden) en Joris (6 maanden))

Op het moment dat je aan het bevallen bent, ben je met hele andere dingen bezig hoor!

Maar misschien moet je het gewoon bespreekbaar maken bij je verloskundige. Als zij niet weet dat jij ermee zit kan ze er ook geen rekening mee houden! Verder weten ze dan al dat je geen vk in opleiding erbij wilt hebben:)

Succes ermee!

net zoals iedereen hierboven aangeeft, ben je op het moment zelf echt niet bezig met dat er naar je onderkant gekeken word. ik zat na 19 uur lang weeën, half uur persen, half uur met vacuümpomp, spiernaakt op de operatietafel voor een keizersnee en het kon me allemaal helemaal niks meer schelen wie me wel of niet zag. en idd, de verloskundige of gyn moet nou eenmaal weleens kijken van onderen, soms zijn er dingen die je gewoon over je heen moet laten komen, vooral met een bevalling. het komt echt wel goed!!

Ik denk niet dat er een verloskundige is die een bevalling op de tast gaat doen. Jij wordt misselijk van het idee dat mensen alles gaan zien maar besef wel dat een bevalling een gevaarlijk moment is voor moeder en baby, als je het heel cru bekijkt kunnen er dode of zwaar gewonden vallen. Ik denk dat je je er maar overheen moet zetten, en dat je doel moet zijn dat jullie er zonder kleerscheuren vanaf komen.

Tijdens mijn bevalling kon ik geen textiel op mijn leven hebben, alles moest uit en weg en heb er geen een seconde bij stil gestaan wie er waren. Me dochter moest er nu uit!! Daarnaast controleert de kraamverzorgende je vagina en wond 1 a 2 keer per dag na de bevalling, ook dit is noodzakelijk. Denk niet alleen nog maar aan jezelf maar ook aan je kleine en voor je kleine is het beter als jij je gene op zij zet.

Terug
Bovenaan