bevallen

ehh van de week op het nieuws over de thuisbevalling...
dat er meer kindjes sterven..
door thuisbevallen..

zijn er aanstaande moeders die nu ook zorgen maken voor het thuisbevallen?

of ben ik als enigste..

en wie weet wat er uiteindelijk gaat gebeuren..

 
ik laat me er niet door afschrikken hoor!
Onze verloskundigen hebben een samenwerkingsverband met 2 ziekenhuizen! De vorige keer moest ik na debevalling gehecht worden in het ziekenhuis, de verloskundige was de hele tijd gewoon erbij! De communicatie tussen die 2 loopt naar mijn idee prima..
Als alles ongecompliceert blijft verlopen ga ik ditmaal ook weer voor een thuisbevalling!
 
Er zijn een aantal ziekenhuizen die gemiddeld een hogere babysterfte hebben dan een ander ziekenhuis (weet niet meer precies welke, dat is vast wel te googlen, al zou ik dat niet doen, ga je je alleen maar gekker maken)

 
Ik ben kraamverzorgster en vind het ook nogal onzin ben bij veel bevallingen geweest en de verloskundige houd zich aan een bepaalde tijd en als er dan geen vooruit gang in zit dan ga je direct naar het ziekenhuis.
Ik zou me niet druk maken.
 
Ik zou willen dat ik de kans kreeg om thuis te bevallen. In een hoop landen om ons heen worden veel meer prenatale onderzoeken gedaan en meer zwangerschappen afgebroken wanneer er blijkt dat er iets met het kindje zou zijn. Dat speelt ook een rol in deze cijfers.
 
Laat je niet volledig gek maken joh. Het gaat om minimale verschillen. Doe het daar (in een risicoloze situatie, anders ben ik onverbiddelijk) waar jij je het prettigste voelt. Ik heb er inmiddels drie waarvan er 1 thuis is geboren (de andere twee hadden een medische indicatie) en ik persoonlijk vond het erg prettig. Door de sfeer ging de bevalling ook het snelst (en mede daardoor het ongecompliceerst). Het geldt natuurlijk niet altijd, er zijn vast legio verhalen waar het wel fout ging, maar ik heb me thuis geen ogenblik onveillig gevoeld.

Ik ben overigens bij mijn laatste nog naar een gyn overgedragen in de laatste weken en heb daar juist slechte ervaringen mee. Niet luisteren, dingen over het hoofd zien doordat een "jochie dat nog niet eens basisarts was met de doptone mocht spelen". Gelukkig dat mijn "evaring" (blijkbaar meer met 3 kinderen dan dat jochie) dus dingen aan de kaart stelde die niet klopten. Ook bij de bevalling ging het niet vlekkenloos door slechte communicatie. Dat heeft een flink trauma opgeleverd. Ik moet zeggen dat ik nu, 1,5 jaar na dato daar eindelijk een klein beetje mee om kan gaan. Het heeft flink wat slapeloze nachten opgeleverd. Ik persoonlijk zal daarom niet snel een gyn kiezen uit veiligheidsoverwegingen. Echter, ik respecteer de keuze van vrouwen die dat wel willen.
 
Ik zou me er ook niet meer druk over maken dan normaal, hoor.
Ik heb geen andere keus dan het ziekenhuis, maar als jij liever thuis bevalt moet je dat gewoon doen.
Succes!
 
Hoi allemaal,

natuurlijk moet je je niet gek laten maken, dat is niet nodig. Maar het is ergens wel goed om er goed bij stil te staan.
Ik ben zelf arts (in opleiding nu tot huisarts) en heb op de kinderafdeling gewerkt. Ik heb daar gezien hoe belangrijk de eerste minuten van een kind zijn als het eventueel zuurstoftekort heeft door onverwachte situaties.
Dan is het echt heel belangrijk direct te kunnen ingrijpen, daar zijn goede middelen voor.

Voor mij is de keuze duidelijk; ik ga tzt in het ziekenhuis bevallen. Ik lees hierboven dat dat door de gynaecoloog gebeurt, maar dat is niet waar. Je kunt met de verloskundige in het ziekenhuis bevallen en gewoon onder controle van de verloskundige lopen, alleen er is een gynaecoloog als er een plotse medische indicatie zich voordoet waarbij hulp van een gynaecoloog nodig is.

Daarnaast is het zo dat veel van de thuisbevallingen in het ziekenhuis eindigen (hetzij om de moeder, hetzij om het kind). Mijn ervaring is dat in het ziekenhuis beginnen en gezond met kind naar huis gaan positiever is dan thuis beginnen en in het ziekenhuis afmaken.

Ik ga zeker in het ziekenhuis bevallen, en het is ieders eigen keus hoor, maar ik ben dan ook iemand die graag de risico's uitsluit! En dit is voor iedereen anders.

Succes allemaal met jullie keuze!
 
Terug
Bovenaan