Hoi allemaal,
natuurlijk moet je je niet gek laten maken, dat is niet nodig. Maar het is ergens wel goed om er goed bij stil te staan.
Ik ben zelf arts (in opleiding nu tot huisarts) en heb op de kinderafdeling gewerkt. Ik heb daar gezien hoe belangrijk de eerste minuten van een kind zijn als het eventueel zuurstoftekort heeft door onverwachte situaties.
Dan is het echt heel belangrijk direct te kunnen ingrijpen, daar zijn goede middelen voor.
Voor mij is de keuze duidelijk; ik ga tzt in het ziekenhuis bevallen. Ik lees hierboven dat dat door de gynaecoloog gebeurt, maar dat is niet waar. Je kunt met de verloskundige in het ziekenhuis bevallen en gewoon onder controle van de verloskundige lopen, alleen er is een gynaecoloog als er een plotse medische indicatie zich voordoet waarbij hulp van een gynaecoloog nodig is.
Daarnaast is het zo dat veel van de thuisbevallingen in het ziekenhuis eindigen (hetzij om de moeder, hetzij om het kind). Mijn ervaring is dat in het ziekenhuis beginnen en gezond met kind naar huis gaan positiever is dan thuis beginnen en in het ziekenhuis afmaken.
Ik ga zeker in het ziekenhuis bevallen, en het is ieders eigen keus hoor, maar ik ben dan ook iemand die graag de risico's uitsluit! En dit is voor iedereen anders.
Succes allemaal met jullie keuze!