bevalling bij een tweede

Hoi,
omdat mijn bevalling nogal zwaar was heb ik dit onderwerp bij de nacontrole van de VK eens aangesneden. Ze vertelde dat vaak de tweede bevalling een stuk sneller gaat. Zelfs vaak maar de helft van de tijd duurt. Ook pijnbestrijding was zeker bespreekbaar. Ze ging nu nog geen toezeggingen doen natuurlijk en ligt ook eraan hoe het dan gaat.
Aangezien ik ben ingeknipd vroeg ik ook hoe het daarmee zat. Meestal scheur je bij een tweede niet meer echt in of maar een beetje en hoeft er ook bijna geen knip meer gezet te worden. Als dat wel zo is dan doen ze dat op precies dezelfde plek.
Was blij toe om dit allemaal te weten, zodat ik iets minder op zie tegen een tweede bevalling. Want we willen toch graag, op niet al te lange termijn, een tweede. Als dat lukt natuurlijk, want het is nog steeds een geschenk wat niet iedereen is gegeven.

Verder over het litteken nu: ze adviseerde om dat nog even te blijven insmeren met vitamine E-creme en het ook van binnen te masseren met olie, zodat het allemaal wat soepeler wordt.
Ik denk ik meld het hier maar, wellicht hebben jullie er wat aan.
Groetjes Veerle

hoi veerle
gelukkig ben je gerustgesteld.en gelukkig heb ik je tip niet nodig
niet geknipt,niet gescheurt.alleen maak ik me weer zorgen om de snelheid van de bevalling.ik ben binnen 3 uur bevallen,dus in de helft van de tijd...???
maar mijn vk zei dat mijn volgende bevalling ws niet heel veel sneller zal gaan en dat zij ook zeker sneller zullen reageren.
blijven praten met de "dokters"om je heen neemt toch de meeste zorgen weg.blijven doen dus!
groetjes kari

ik weet eigenlijk niet of ik dit wel moet typen, maar ik doe het toch maar. Niet om je bang te maken hoor. Maar toen ik zwanger was van mijn tweede ben ik er ook zo stellig vanuit gegaan dat de bevalling makkelijker zou zijn (dat zegt iedereen immers) dat ik me eigenlijk niet goed had voorbereid. Ik had zelfs niet stil getsaan bij de vraag wat als ie wel zwaar(der) is. Niet zo slim bleek achteraf wantmijn bevalling was vele malen zwaarder als mijn eerste bevalling. Wel totaal ingescheurd, wel zware weeen die niks deden, veel langere persweeen die ik ook nog eens weg moest puffen etc etc. Ik heb het nu allemaal wel verwerkt en achteraf denk ik; het kan altijd nog zwaarder, maar ik denk wel dat ik er allemaal minder moeite mee had gehad als ik me van te voren niet al te veel blind had gestaard op een makelijke bevalling. Misschien is het bij mij ook net weer wat anders omdat bij mijn eerste de bevalling juist heel makkelijk was (en ik dus dacht dt het kind wer bj de tweede keer helemaal zo uit zou floepen) Een en andr heeft overigens ook te maken met de ligging van onze noah, hij is als sterrekijker, met gezichtje omoog, geboren en bovendien woog hij ruim anderalve kilo zwaarder dan onze eerste(iets wat geen enkele VK en echo had voorspeld.

Mirjam

PS: maar doorgaans is het wel zo hoor wat de vk zegt. De tweede is meestal makkelijker, maar besef dat er dus altijd uitzonderingen zijn (en denk dus goed na over wat je dan wil: pijnbestrijding ed)Ik was zo van een makkelijke bevalling uigegaan dat ik hier helemaal niet ovver nagedacht had

Hoi Veerle,
van deze kant kan ik je ook geruststellen. De tweede is geboren na 1 uur weeën en 3 minuten persen. Echt een supersnelle bevalling dus. Bij mijn eerste heb ik er ongeveer 3 dagen over gedaan, daarna infuus, en toen dus helaas een totaal ruptuur, ik had toen 48(!) hechtingen. Nu had ik maar een klein scheurtje en 5 hechtingen. Ik kon heel goed merken dat er al eens eerder een kindje langs die route was gekomen.
groetjes van Ruth

Hoi Veerle,

Fijn dat de vk je gerust heeft kunnen stellen! Als er iets de pijn verergert is het natuurlijk angst of ongerustheid... Overigens zijn er wel ziekenhuizen waar je altijd pijnbestrijding kunt krijgen als je erom vraagt en je bent nog niet te ver in je bevalling. MIsschien kun je dat ook uitzoeken?

Groetjes,

Eveline

Hoi,
thanx voor de reacties. Tsja, ik denk nog steeds niet "ach dat doen we even", daarom heb ik ook bewust gevraagd naar hoe het zat rondom pijnbestrijding. Vind het gewoon ook fijn dat ik antwoord op vragen heb gekregen, zodat ik beter weet hoe en wat. Want die vragen blijven anders toch hangen.....
En ik dacht ook ik zal het maar op het forum neerzetten, want er zijn er vast meer die deze vragen hebben.
Groetjes Veerle

Hoi Veerle. Fijn dat je toch een beetje gerustgesteld bent. Ik zou het bij je volgende zwangerschap ook even bespreken. Daar zijn ze voor. Pijnbestrijding word steeds soepeler. Ik heb een ruggeprik gehad (omdat ik na ruim 12 uur nog maar 2 cm ontsluiting had) en mij is dat wel goed bevallen. Toch als het niet zou hoeven zou ik het ook niet doen,er zitten toch risico`s aan. Je moet er ook voor tekenen. Maar op dat moment was ik zo blij dat het bestond!! Door de heftige weeen deed de ruggeprik ook niet pijn  Je moet je toch overgeven op zo`n moment,je kunt niet zeggen hoe het verloopt. Maar erger kan bijna niet meer toch? Groetjes Mikkie.

Hoi,

Ik heb  geen zware bevalling gehad, in 4,5 uur kindje van 4355 g eruit geperst, slechts kleine scheur met enkele hechtingen... Ik ben dus vooral bang voor de snelheid, een tweede binnen de helft van de tijd?? Da's dus 2 uur ofzo in mijn geval...
Mijn moeder en al haar zussen zijn snel bevallen en altijd sneller met de tweede. Ik ben zelf een 2e kindje en mijn moeder heeft 2,5 uur over mijn bevalling gedaan... Een tante van mij is zelfs zo snel bevallen dat er niemand (zelfs mijn oom niet!!) bij was, helemaal alleen thuis. Je kunt je voorstellen dat het de angst van alle vrouwen in onze familie is. Ik hoop dat het mij niet overkomt.
Maar goed, te snel lijkt me altijd nog beter dan uren en uren... Dus ik moet maar niet klagen!

Die nacontrole bij de VK, is dat standaard??? Ik heb na het afsluiten van de kraamtijd niemand meer gesproken, geen afspraak meer gekregen... Niet dat ik er veel behoefte aan heb, maar toch...

Groetjes, Karin
Mama van Christian (17-02-2007)

Terug
Bovenaan