Bevalling

Hoi allemaal
Mijn verbazing was groot toen ik van de verloskundige hoorde dat een ruggeprik tijdens de bevalling geen standaard procedure is in NL. Ik kom van oorsprong niet uit Nederland. Sterker nog hier wordt NIETS aan pijnbestrijding gedaan. Ik heb het idee dat de verloskundige denkt dat ik me niet zo moet aanstellen en gewoon niet moet zeuren. Het heeft er niet aan toe bijgedragen dat ik met een gerust hart wil bevallen in Nederland. Wat zijn jullie ervaringen en aanbevelingen? Ik zit er nl aan te denken in mijn eigen land te bevallen, vraag me af waarom NL zo vasthoudt aan geen pijnbestrijding terwijl het zo een modern land is. Ik weet dat bijvoorbeeld pethidine invloed kan hebben op ademen van de baby na bevalling, maar een ruggeprik heeft geen nadelige invloed op de baby en is zoveel prettiger voor de moeder.

Hoi Sandra,

Hmm.. ik voel me juist een bevoorrecht mens dat ik in Nederland (thuis!) kan bevallen. Bovendien denk ik heel anders dan jij over pijnbestrijding en zou ik er weer niet aan moeten denken om bijvoorbeeld in een land als Amerika te bevallen. Pijn is daar absoluut taboe en men neemt daar al snel de regie van je over!

Ik denk dat pijn juist een belangrijke functie heeft bij een bevalling. Het dwingt je o.a. je te concentreren bij deze zware klus.

In Nederland kun je, mits je in het ziekenhuis bevalt, als je wilt bovendien absoluut iets tegen de pijn krijgen! Maar als je liever in je eigen land wilt bevallen, is dat toch ook prima. Het gaat erom dat jij je prettig voelt!

Ik wens je nog een fijne zwangerschap ennee succes met de bevalling! ;)

Groetjes, Floor.

Hallo Sandra,

het klopt inderdaad dat wij in Nederland niet zo scheutig zijn met pijnbestrijding. Maar als het nodig is, zullen ze niet aarzelen en je de pijnbestrijding geven.

Ik heb zelf een injectie met pethedine gehad (had een weeenstorm die niet ophield)en dankzij die injectie kon ik tot rust komen en is de bevalling verder ook prima verlopen. Mijn dochter had helemaal geen last van de pethedine, ondanks dat ze te vroeg geboren was had ze een Apgar van 8 en 9!

Mijn advies, maak je niet al te veel zorgen over je bevalling, het gaat toch wel gebeuren. Wie weet heb je helemaal geen pijnbestrijding nodig! En zo wel, dan zijn er ook oplossingen voor.

Veel succes!

Groetjes Do,

(een Nederlandse die absoluut zonder pijnbestrijding wilde bevallen)

hoi sandra

vergeet niet dat je de beste pijnbestrijding zelf bij je draagt
hoe meer je je ontspand hoe meer je lichaam de pijn bestrijd

enhe ik had meer pijn verwacht het is mij reuze meegevallen
succes

Hoi Sandra,

Aan de ene kant ben ik het ook met je eens. Ik kan er ook niet zo goed tegen dat in Nederland "alles er maar bij hoort". Normaal neemt bijna iedereen bij flinke hoofdpijn een paracetamolletje, maar als je verrekt van de pijn voor, tijdens of na de bevalling dan moet je dat maar accepteren.

Aan de andere kant weet ik dat een ruggeprik vaker leidt tot een kunstverlossing omdat je de weeen niet goed voelt en minder goed kan persen.

Ten derde ben ik iemand die ook absoluut thuis wil bevallen en dat kan weer niet met een ruggeprik.
Zelf ben ik bij de eerste thuis bevallen met de GEBOORTETENS...dit is een apparaatje dat je thuis kunt gebruiken regen de pijn, vooraal bij rugweeen. Het heeft mij goed geholpen. Ik ben hier zelf via internet achtergekomen, want mijn verloskundige kende het niet eens!!!

Sandra, er zijn een heleboel redenen waarom we in Nederland niet standaadrd pijnstilling aanbieden.
1. het zou te duur zijn. Het voert te ver om hier het hele verhaal op te schrijven, maar het betekent een enorme kostentoename.
2. we zien baren nog steeds als een natuurlijk proces. Dat proces dient wel heel nauwkeurig bewaakt te worden, en daar gaat het vaak mis. En dan krijg je eindeloze, akelige, traumatische bevallingen.
Vraag aan je verloskundige of ze volgens de preventive support of labor mathode werkt.
Dan weet je zeker dat je bevalling niet langer duurt dan 12 uur, heb je continue persoonlijke begeleiding, en krijg je als je het echt niet trekt wel degelijk adequate pijnbestrijding.
Een standaard ruggeprik helpt inderdaad een aantal mensen, maar berooft een ander deel van een unieke ervaring die velen heel waardevol vinden. Bespreek je angsten met je verloskundige, ze staat daar echt wel open voor. En schaf anders het boekje dat ik net noemde zelf aan. Preventive support of labor, door dr. P. Reuwer en H. Bruinse. 16 euro. Goed leesbaar voor mensen die geen medische achtergrond hebben. Je verloskundige moet het gelezen hebben, elke praktijk heeft het destijds gekregen.

Hoi Sandra,
Tja, je hebt gelijk, wij Hollanders zijn nou eenmaal supernuchter. Mijn man komt uit Israel en zijn vrienden en familie verklaren mij voor gek dat ik per sé zonder ruggeprik wil bevallen. Ik denk dat de Nederlanders vinden dat het erbij hoort, en bovendien zou ik me (maar dat is natuurlijk heel persoonlijk) op de een of andere manier minder vrouw voelen, of, ik kan het niet goed uitleggen, ik zou het gevoel hebben dat ik een watje ben als ik een ruggeprik zou krijgen. Ook beangrijk, ik wil niet ingeknipt worden!! Natuurlijk kan dit alsnog nodig zijn, maar met een ruggeprik is de kans op inknippen, vacuum verlossing en tang verlossing vele malen groter. Wil je toch nog een ruggeprik, dan is dit wel mogelijk. Je moet het alleen van te voren doorgeven. Heel veel succes, ik begin nu ook aardig de zenuwen te krijgen..
Stephanie (32+2)

Ik ben bevallen zonder ruggeprik. Met de vacuumpomp en inknippen. Ik zal niet in details gaan. Uiteindelijk heb ik, na lang lang lang zeuren een pethidineprik gekregen (wat trouwens niet echt hielp).Toen er eenmaal besloten was dat ik een prik zou krijgen, moest ik eerst op de wc gaan plassen. Nou, dat was echt een martelgang. En daarna heeft het nog ruim 2(!!) uur geduurd voordat ik die prik eindelijk kreeg. Ik kon die gyn wel aanvliegen. Ik vind dat iedereen zelf zou mogen beslissen of ze wel of geen ruggeprik willen. En dat dat advies dan ook ingewilligd wordt! Alleen zijn er natuurlijk wel risico's aan verbonden, waar de ouders dan zelf verantwoordelijk voor zijn.

Terug
Bovenaan