Bevallings tips

<p>Hallo allemaal,</p><p> </p><p>Binnekort is het ook voor mij zo ver, eind november ben ik uitgerekend van mijn eerste kindje. Ik ben niet bang voor de bevalling maar wel heel benieuwd of er moeders zijn met tips om de pijn enigszins dragelijk te maken. Zo hoorde ik laatst: blijf zo lang dat kan lopen en bewegen en laat de zwaartekracht je helpen...</p><p>Natuurlijk ervaart iedereen het op zijn eigen manier maar ik vroeg me af of er iets was dat jullie heeft geholpen tijdens je bevalling?</p>

Hoi,
Allereerst gefeliciteerd! 
Wat wordt het spannend nu he..

En wat betreft tips. 
Die zijn er eigenlijk niet. Zoals je zelf zegt iedereen ervaart het op zijn eigen manier en iedere bevalling is anders. 
Ik had ook naar tips gezocht. Een geboorteplan had ik dan weer niet. Ik had de mindset een geboorte valt niet te plannen. 
Mijn bevalling is behoorlijk snel gegaan. 
Ik ben om kwart over 5 opgestaan omdat ik me niet zo lekker voelde. Ik heb wat aangeprult beneden en moest erg vaak naar de wc. Om kwart over 6 heb ik mijn man wakker gemaakt en die heeft de vk gebeld. Ik kreeg steeds meer last en ben gaan douchen. Met 10 minuten was de verloskundige er. Ik moest heb me afgedroogd en ben op bed gaan liggen, zodat de vk mij kon controleren. Ik had 8cm. we moesten meteen naar het ziekenhuis. Vanaf het moment dat ik de auto instapte (07.10 uur) kwam "de pijn". Om 07.30 waren we in het ziekenhuis en had ik 9,5cm.
Ik heb letterlijk alleen maar weeën gehad, amper adem pauzes en de tip om te lopen zou bij mij dus niet hebben gekunt. Ik had zowel buik, benen als rug weeën.
Om 08.50 uur mocht ik gaan persen en om 09.04 uur is onze dochter geboren. 
Dus, wanneer je een snelle bevalling heb met weeënstorm heb ik niet echt een ultieme tip voor je. Wat mij persoonlijk erg hielp was de aanwezigheid van mijn partner die mij hand vasthield en koude washandjes op mijn hoofd legde. Ook mijn fantastische verloskundige zorgde ervoor dat ik met een fijn gevoel terug denk aan de bevalling. 
Ik wil je heel veel succes wensen en mocht je het moment krijgen dat je denkt ik kan niet meer. Onthoud dan dat je het zeker weten kan! 
Liefs,

Spannend he!
Ik had ook een snelle bevalling. Ik heb gedoucht tot de verloskundige er was, had toen 6cm ontsluiting. Aangekomen bij het ziekenhuis persweeeen. (Dat heeft 1,5 uur geduurd!)
Ik heb toen een paar keer gedacht: ik stop. Dit doet pijn. Super fijne verloskundige zag dit en zei: kom op! Ik zie t hoofdje al! Dit motiveerde goed en toen gingen we weer door!

Laat het op je af komen, de weeen opvangen vond ik prima te doen, persween vond ik wel pijnlijk. Maar je weet wasr je dit voor doet ?

Ik vond lopen juist verschrikkelijk. Zoveel druk op mijn buik en vagina. Zwaartekracht deed zeker zn werk. Elke bevalling is anders. Mijn bevalling duurde 24 uur en op een gegeven moment was niets meer dragelijk. Doe waar jij je goed bij voelt, draag iets comfortabels en laat het lekker op je afkomen zou ik zeggen. Bevallen is zeer bijzonder en magisch vond ik zelf 

Spannend! Ik ben afgelopen maand bevallen van mijn eerste kindje en mij hebben de ademhalingstechnieken vanuit de hypnobirthing heel erg geholpen om de weeën op te vangen en de pijn te doorstaan. Door daar tijdens je zwangerschap al mee te oefenen, lukt het beter om dat op dat moment in te zetten. Verder had ik bedacht om in bad te bevallen maar op het moment zelf, vond ik dat niet fijn, het lukte niet om de rugweeen die ik had op te vangen. Maar ik heb goede verhalen gehoord van mensen, die dat echt als pijnstillend hebben ervaren! Het enige wat mij hielp bij mijn rugweeen was voorover gebogen staan, leunend over het bed met een stapel kussens en mijn vriend die heel hard in mn onderrug duwde. Ik wilde niet van houding wisselen, want raakte dan uit mn bubbel en kon niet meer goed ademhalen en de wee opvangen.
Probeer te vertrouwen op jouw lijf en te voelen wat goed voelt voor jou op dat moment! Ik heb van te voren veel bevallingsverhalen geluisterd via podcasts en gelezen, dat heeft mij heel erg geholpen om een breed beeld te krijgen van hoe het zou kunnen gaan. Het boek Mama’en van Nina Pierson heeft me ook enorm geholpen in mijn voorbereiding en het schrijven van mijn bevalplan. Weten welke scenario's er allemaal zijn en welke keuzes je daarbinnen kunt maken en hoe je dat met je verloskundige of gynaecoloog kunt bespreken, gaf mij heel veel rust. Je kunt van te voren niet controleren hoe het zal gaan, maar een goede voorbereiding gaf mij echt vertrouwen! De verloskundige heeft me daardoor goed kunnen ondersteunen, waardoor ik heel positief terug kijk op mijn bevalling! ?
Heel veel geluk, het is echt een levens veranderende evaring! ❤️

Wat bij mij het meeste heeft geholpen om direct tegen mijn partner te zeggen: het bevallingsplan is van tafel, we gaan het doen op gevoel. Ik had allemaal leuke ideeën (badbevalling) en dingen die ik van te voren niet wilde maar als het moment eenmaal daar is kun je snel veranderen van mening heb ik geleerd. Ik wilde geen ruggenprik omdat ik ooit een liquorlekkage heb gehad maar als je eenmaal in een weeënstorm terecht komt laat je alles varen haha. Uiteindelijk was het voor mij te laat want aangekomen in het ziekenhuis had ik 8cm ontsluiting. 
Mijn tip is eigenlijk, probeer het zoveel mogelijk los te laten, communiceer duidelijk wat je wilt naar je partner/verloskundige/arts en luister naar je lichaam. 

Mijn bevalling ging echt heel snel dus had vrij weinig tijd om erover na te denken. Ik had van te voren ook helemaal geen plan in gedachte, het loopt waarschijnlijk in werkelijkheid toch allemaal anders.
Mijn tip is ook vooral veel bewegen zolang het nog kan! Daardoor zou de ontsluiting ook sneller gaan is mij verteld. En mocht je toch echt veel pijn hebben, probeer je rug recht te houden en ga niet in elkaar gekropen zitten, dit zou de ontsluiting juist tegen gaan.
Ook kan het helpen om even in bad te gaan. Het water verlicht de pijn.
Bij mij braken om 09:00 uur me vliezen maar ik had verder nog nergens last van. Om 12:00 uur begon ik af en toe wat krampjes te voelen maar dat was echt zo minimaal dat ik er amper iets van merkte. Om 15:00 waren me weëen heel regelmatig en begonnen ze wel wat meer pijn te doen, toen had ik 7cm zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Om 16:40 is ze geboren. Maar ik moet zeggen dat ik de pijn allemaal heel erg mee vond vallen! Vooraf had ik het erger verwacht dan het daadwerkelijk was.

Luister naar je lichaam en probeer naar de pijn toe te ademen. Rustig in- en uitademen. Op het moment dat je denkt dat je niet meer kunt, dan ben je er al bijna ;)  
Ik ben 2x snel bevallen (3,5 uur). Ik wilde alleen maar liggen. Beide keren ben ik in mijn nakie bevallen (november en februari haha!)

Terug
Bovenaan