Spannend! Ik ben afgelopen maand bevallen van mijn eerste kindje en mij hebben de ademhalingstechnieken vanuit de hypnobirthing heel erg geholpen om de weeën op te vangen en de pijn te doorstaan. Door daar tijdens je zwangerschap al mee te oefenen, lukt het beter om dat op dat moment in te zetten. Verder had ik bedacht om in bad te bevallen maar op het moment zelf, vond ik dat niet fijn, het lukte niet om de rugweeen die ik had op te vangen. Maar ik heb goede verhalen gehoord van mensen, die dat echt als pijnstillend hebben ervaren! Het enige wat mij hielp bij mijn rugweeen was voorover gebogen staan, leunend over het bed met een stapel kussens en mijn vriend die heel hard in mn onderrug duwde. Ik wilde niet van houding wisselen, want raakte dan uit mn bubbel en kon niet meer goed ademhalen en de wee opvangen.
Probeer te vertrouwen op jouw lijf en te voelen wat goed voelt voor jou op dat moment! Ik heb van te voren veel bevallingsverhalen geluisterd via podcasts en gelezen, dat heeft mij heel erg geholpen om een breed beeld te krijgen van hoe het zou kunnen gaan. Het boek Mama’en van Nina Pierson heeft me ook enorm geholpen in mijn voorbereiding en het schrijven van mijn bevalplan. Weten welke scenario's er allemaal zijn en welke keuzes je daarbinnen kunt maken en hoe je dat met je verloskundige of gynaecoloog kunt bespreken, gaf mij heel veel rust. Je kunt van te voren niet controleren hoe het zal gaan, maar een goede voorbereiding gaf mij echt vertrouwen! De verloskundige heeft me daardoor goed kunnen ondersteunen, waardoor ik heel positief terug kijk op mijn bevalling! ?
Heel veel geluk, het is echt een levens veranderende evaring! ❤️