Bevallings tips

Buiten het lichamelijke mag je ook echt de mensen om je heen aanspreken over hoe je je voelt en wat je wenst. 

Ik ben ingeleid en het was rustig die nacht. Daar kwam ik achter toen de verloskundige weer eens ‘gezellig kwam buurten’. Ik heb toen ze er niet was mijn vriend gezegd dat ik daar he-le-maal niet op zat te wachten en hij heeft haar de eerst volgende keer verzocht om geen praatje klets te doen. Wat maakt het op zo’n moment uit welk werk je doet of waar je zelf geboren bent?! ?
En ik heb de verpleging gevraagd om niet zo met de deuren te slaan. Ik wilde gewoon rust en met mijn vriend zijn. Samen konden we dit. 
Hij kreeg constant eten aan geboden en ik niet. Dus ik heb ook nog om een boterham gesmeekt??‍♀️
volg je gevoel en praat met de mensen om je heen. Dan kun je er straks goed op terug kijken! 
Ik mag hopelijk deze week nog een keer. (Vandaag 39+1??)

Inderdaad, een bevalling valt niet te plannen. Dus mijn tip is: bedenk wel wensen maar zorg dat je flexibel bent om alle opties die mogelijk zijn te incasseren. 
Ik had een lange bevalling (36-48 uur) maar een positief en krachtige herinnering aan mijn bevalling. Vooral de ademhalingsoefeningen hebben mij geholpen om de hele tijd in mijn bubbel te blijven. Verder lekker in bad zitten, douchen. 
Qua pijnstillend wilde ik liever niets maar uiteindelijk het lachgas gebruikt, vond ik niks. En de ruggeprik was erg prettig. 
Succes

Ik had vooraf erg veel gelezen, gekeken, bevallingsplan opgesteld. Nou dat plan heb ik mijn hele bevalling niet gebruikt of gezien. En het liep heel anders dan ik gedacht had. Een volgende keer zou ik het ook veel meer over me heen laten komen. Want je kan toch niks anders doen. 
Ik ben geeindigd met een zwangerschapsvergiftiging en vroeggeboorte, maar alles is goed gegaan. Zaterdag had ik een rommelende buik, en dat bleken weeen te zijn en ik zat al op 5 cm. Ik was al in het ziekenhuis voor testjes. Ik herkende het niet zo, dus dat was niet pijnlijk. Door de adrenaline van die melding stopte het bijna 24 uur. Volgende dag startte het met een weeenstorm. 
De wens voor geen pijnstilling werd remifentanyl (oid). Heerlijk spul waarmee 7 tot 10 cm weer dragelijk werd. Ik ben wel een beetje wazig over de precieze gebeurtenissen toen. Ik weet nog dat ik bang was omdat persen weer zonder moest. Maar ik vond persweeen echt beter te doen dan de andere weeen omdat je er wat mee kan doen. Persen. Dat heb ik 3 uur gedaan en ik ben flink uitgescheurd, totaalruptuur. Maar wees niet bang, dat heb ik dus totaal niet gevoeld op het moment zelf. En het hechten viel ook mee wat pijn betreft. Ze wilden het op de ok doen, maar omdat ik niet veel bloed verloor en het remifentanyl pompje nog op zn plek zat mocht het ook op de verloskamer. 
Oh en ik had juist heel veel pijn bij van houding veranderen. En door alle slangetjes ivm vergiftiging lag ik liever op bed. 
Al die enge dingen waar ik me zorgen over maakte, sommige zijn gebeurd, maar omdat het echt gewoon gebeurt was ik er op het moment niet zo mee bezig en vond ik het niet eng. Het herstel was zwaarder. 
Poepen tijdens het persen en ik mn nakie liggen heb ik me nooit zorgen om gemaakt en was ook geen gedachte toen ik daar lag. En ja ik heb gepoept.

Het kan op veel manieren lopen lees ik al hierboven. Ik had een bevalplan gemaakt en dat is ook volledig gevolgd. Wat ik van te voren bedacht had klopte ook tijdens de bevalling voor een groot deel met wat ik wilde. Wij hebben ons voorbereid met hypnobirthing.
Thuisbevalling zonder pijnstilling, gelukt
Rust in de kamer, muziek, gedempt licht, kaarjes, ook gelukt
Ik wilde veel blijven lopen en dansen, dat bleek te vermoeiend. Schuifelen hangend tegen mijn man werkte nog wel een beetje. ;-)
Ik wilde niet liggen, maar zitten op een bal, fantastisch Ik wilde niet getoucheerd worden, dat is dan na de 3 cm ook niet meer gebeurd, toen was wel duidelijk dat de bevalling echt ging doorzetten.
Ik wilde  later in de ontsluitingfase in bad zitten, heerlijk! Echt die warmte hielp geweldig, zodra ik even het bad uit moest, bijvoorbeeld voor wc bezoek, was de pijn 10 keer zo erg.
Ik wilde bevallen in bad, gelukt! Wat kan je lekker wisselen van houding zo zonder zwaartekracht!
Zelf het kindje aanpakken, ook gedaan.
Lekker rustig het eerste uur met zijn drietjes huid op huid, daarna pas het meten, en aankleden. Was ook geen probleem.
Navelstreng laten uitkloppen (Halve lotus geboorte), ook netjes gevolgd door kraamzorg en verloskundige  
Dus ik zou zeggen, maak vooral een groot beval plan en denk na over alles, misschien gaat wel WEL precies zoals je van te voren hoopt. Je kan het altijd nog loslaten zoals de dames hierboven schrijven. Hoe dan ook, de bevalling was een heel bijzonder iets. Iedereen lijkt er anders op te reageren, maar al gelijk na de bevalling zei ik dat ik het nog wel een keer zou willen doen.
Totale duur van mijn bevalling, 3 nachten vanaf de eerste onregelmatige weeën, 22 uur vanaf 1 cm ontsluiting. Persen bijna 2 uur.

Komt goed! Let op je ademhaling; lang uitademen. Ook heen en weer wiegen hielp om de weeen op te vangen. Verder go with the flow! Een bevallingsplan is mooi, maar probeer het los te laten wanneer het net allemaal wat anders zou lopen.

Terug
Bovenaan