bevallingsangst...

Hallo!

Gelukkig duurt het nog ff, ben nu pas 14 weken zwanger...
Maar zie al wel op tegen de bevalling...
Ik heb een hoop info meegekregen van de vk, maar met welke cursus leer je nu te puffen en je weeen op te vangen? Ik denk dat ik daar heel veel aan kan hebben, zodat ik minder angstig de bevalling tegemoet zie.
Of tips waar ik info kan vinden? Misschien heb ik teveel docu's gekeken ofzo, haha.
Maar ik weet zeker dat er op het moment supreme paniek uit breekt!
Help,help,help

Groetjes noek

Hoi Noek.

Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!! Wat vervelend dat je nu al zo opziet tegen de bevalling. Ik ben zelf 9 weken geleden bevallen en ik volgde een cursus zwangerschapsyoga. Daar heb ik wel veel aan gehad maar dat ervaart iedereen denk ik anders. Net als een bevalling trouwens. Natuurlijk doet het pijn maar ik vond het zelf wel te doen. Ik hoop dat je er wat rust in kunt vinden want het zou zonde zijn als je je er al die maanden druk om maakt!
Wel proberen te genieten van je zwangerschap hoor!! Succes.

Groeten Landi

Bespreek deze angsten met je vk. Begin met te vragen wat je van haar kunt verwachten. Vraag of ze misschien werkt volgens de preventive support methode. Dat betekent dat ze bij je blijft om je te steunen. Dit heeft een zeer goed effect op het verloop van de baring. En als ze niet zo werkt kunje misschien een doula inschakelen. Kijk maar eens op www.doula.nl
Die is er voor om je te helpen.  Want paniek moet je voorkomen, om te bevallen moet je relaxed zijn, anders lukt het niet.

Hoi Noek,
Ik kan me je angst voorstellen, misschien heb je wat aan mijn verhaal. Ik ben zelf nogal een piekerkont, zie overal beren op de weg en maak me dus overal zorgen over. Mijn eigen vriend maakte zich zorgen over mij, of ik de bevalling en de zorg voor ons kindje wel aan zou kunnen etc. Nou, het kan dus ook meevallen hoor. Ik heb nu een kindje van 3 maanden, en als ik er op terug kijk, dan heeft "iets" gewoon de regie overgenomen. Ik ben thuis bevallen en ik hoor de vk nog zo zeggen: nu kun je even in paniek raken misschien (als het hoofdje staat dacht ik) maar ik zei tegen hem dat ik helemaal niet in paniek was. Oke, nou heb ik een snelle bevalling gehad en alles liep voorspoedig, maar dat kwam wellicht ook omdat ik de rust zelve was. Ik heb het allemaal laten gebeuren, was heel nuchter door te denken: oke, dit moet gebeuren en ik kan het maar het beste over me heen laten komen. Ik zelf heb veel vertrouwen in de verloskundigen. Als er ook maar 1 aanwijzing is dat het niet goed zou gaan, sturen ze je toch meteen naar het z'huis. Als je vertrouwen hebt in hun deskundigheid, loodsen zij je er wel doorheen. Bovendien heb je nog tijd genoeg om je mentaal voor te bereiden. Het gaat je zeker lukken, succes! Bobo3

hoi Noek,

Gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik en mijn man hebben samen de cursus Samen Bevallen gedaan. Erg leuk en ik heb met 2 stelletjes nog steeds leuk contact. Zo'n cursus is m.i. goed voor je zelfvertrouwen vooraf maar geloof me.. op het moment dat de weeen daar zijn, weet je gewoon wat je moet doen. Ik dacht helemaal niet aan wat ik op de cursus heb geleerd, het ging gewoon vanzelf. Je lichaam geeft je al aan hoe je het best kunt ademen. Tijdens het persen kun je het best naar de vk luisteren want die helpt je echt goed. Uiteraard doen zo'n cursus maar probeer te vertrouwen dat je het kunt en te genieten van je zwangerschap want het gaat ZO snel allemaal!

groetjes F (moeder van Mandy, 9 maanden)

hi,
het is in ieder geval goed dat je een cursus doet en dat je hier op het forum over dingen kletst.alles wat je weet is meegenomen. wat wel heel fijn is: in Nederland is de gezondheidszorg goed, bij de bevalling zijn mensen aanwezig die weten wat ze doen. ik wist tijdens de bevalling niet hoe ik het kind eruit moest perse en de verloskundige heeft heel goed verteld hoe ik het beste persen kon en wat ik dan kan voelen en hoe ver het is. door goede begeleiding hoef je niet in paniek te raken en achteraf denk ik, zal je snappen dat het helemaal de moeite waard is.

geniet van de zwangerschap en verheug je: je werkt toe aan een prachtig kindje.

gjes Miep36

Hoi Noek,

Nogmaals gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik kan me voorstellen dat bevallingsverhalen nu angst bij je oproepen. Maar naarmate je in de laatste maanden van de zwangerschap komt, wordt de angst vaak minder. Je groeit ernaar toe, je wordt nieuwsgierig naar je kindje en je wilt van je dikke buik af.

Mijn eerste bevalling was niet om over te schrijven nu en ik was dus ook erg bang de 2e keer. Maar ik heb dit direct met mijn vk besproken en via haar heb ik individuele zwangerschapsbegeleiding gekregen. Was geweldig. Wel duur, maar echt de moeite voor ons.

Wat ik heb gehoord en ervaren van alle verschillende cursussen die worden aangeboden, lijkt de yoga de fijnste keuze. Maarja, das natuurlijk persoonlijk. Ik heb het zelf niet gedaan, maar wel jaren gewoon aan yoga gedaan. En met een paar tips van vriendinnen die zwangerschapsyoga deden heb ik veel aan gehad tijdens de bevalling!

En het idee van een Doela kan een heel goede oplossing zijn. Wij hadden de mazzel dat 2 kenissen van ons Doela zijn en 1 was er ook bij de bevalling. Echt heel fijn!
Die gaat met je mee waar je ook bevalt, in tegenstelling tot de vk. (onze vk's zijn echt schatten, maar ze zijn met z'n 4en en ze gingen bij ons niet mee naar het ziekenhuis, de Doela wel).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en vooral dat je lekker gaat genieten van het groeiende wondertje in je buik!

Jo

Hallo,

Inmiddels ben ik alweer een paar maandjes moeder van een prachtig jochie. Mijn zwangerschap verliep volgens het boekje en ook de bevalling was een makkie.

Ik heb wel samen met mijn man de cursus samen bevallen gedaan, wat ik echt iedereen kan aanraden. Als je nu al bang bent voor de bevalling, of dat je in paniek raakt tijdens de bevalling, dan is er altijd nog een partner die alle ademhalings-oefeningen weet. Dat stelde mij heel erg gerust. Nou was ik toch al niet bang voor de bevalling, en als het had gekund hadden mijn man en ik de bevalling helemaal alleen willen doen. Maar uiteindelijk had onze kleine vent zich ingewikkeld in de navelstreng, waardoor mijn man onze zoon niet zelf op mocht vangen. Dus was het toch wel fijn om er een deskundige bij te hebben.

Ik denk ook dat yoga dan wel een goede curcus voor jou kan zijn. Maar maak je nou als je blieft niet teveel zorgen om de bevalling. Tuurlijk zijn er veel griezelverhalen van bevallingen van 3 dagen, maar er zijn ook zoveel positieve bevallingen. En geen enkele bevalling krijg je cadeau, je zult er wel wat voor moeten doen. Maar je krijgt er ook iets prachtigs voor terug.

Zo'n nat warm glibberig lijfje op jouw blote buik is echt een ongelovelijk mooi moment!

Voor nu nog een hele  fijne zwangerschap en straks een hele mooie bevalling toegewenst.

Gr Olga

Terug
Bovenaan