Bevruchting

<p>Haai.</p><p>Ik heb een vraag mischien een hele domme vraag. Maar ik ben nu 6 weken zwanger. De verloskundige heeft mij verteld dat de bevruchting dan heeft plaats gevonden in december. Maar hoe kan dat dan als ik nu 6weken zwanger bent of heeft dat er mee te maken dat de verloskundige er altijd 2weken bijtelt en dat ik inderdaad begin december zwanger ben geworden?</p><p>Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?</p><p>Xx</p><p> </p>

Je krijgt idd 2 wkn (ongeveer) cadeau. Je zwangerschap begint eigenlijk op dag 1 ongesteld. Begin van je cyclus. Ik had op 9 okt mn 1ste ongesteldheidsdag. Op 23 oktober had ik mn eisprong. Ik ben daarna niet meer ongesteld geworden. Ik ben nu 13 weken zwanger vanaf 9 oktober. 

En hoe doen ze dat dan bij een cyclus van 44 dagen de eerste dag van menstruatie is dan langer dan 2 weken! Maar neem aan dat ze die niet rekenen dan?

Ligt eraan wanneer je je eisprong hebt gehad. Omdat veel vrouwen dat niet weten maar wel weten wanneer 1ste dag laatste menstruatie was passen ze deze berekening toe. Maar dat gaat niet altijd op voor iedereen. Daarom is t maar goed dat ze termijnecho doen. Want soms blijkt t eitje eerder of later te zijn gesprongen of ingenesteld.  

Ja ik heb namelijk een onregelmatige cyclus is het dan het beste om me termijnecho af te wachten?

Ik heb ook een onregelmatige cyclus, dus kan ook niet uitgaan van mijn laatste menstruatie. Ik heb in het begin een clear blue met wekenindicator gedaan om te kijken hoe ver ik was en aan de hand daarvan heb ik kunnen herleiden wanneer mijn eisprong ongeveer is geweest. Ik weet van ovulatietesten in het verleden dat mijn eisprong wel rond 14 dagen voor mijn (verwachte) menstruatie is, dus dat is fijn.Is het belangrijk om te weten wanneer je bevruchting precies was? Eigenlijk is dat nergens voor nodig, want je krijgt altijd twee weken "cadeau". Dit is in het leven geroepen zodat doktoren makkelijker kunnen rekenen, omdat geen enkele vrouw hetzelfde is en je achteraf eigenlijk niet meer kunt bepalen wanneer je eisprong geweest is.Met de echo's meten ze hoe groot het vruchtje is, daar bestaan standaarden voor. De eerste 14 weken groeit elk vruchtje hetzelfde, dus aan de hand daarvan berekenen ze hoe ver je zwanger bent ;)

Nee uiteindelijk is t niet belangrijk wanneer je een ei hebt gehad of hielang je cyclus is. Je termijnecho's bepalen gene hoe ver je kindje is. 

Terug
Bovenaan