Bewust één kind, reacties van omgeving

Mensen hebben altijd commentaar. Als je vrijgezel bent: waarom heb je geen relatie? Heb je een relatie: wanneer ga je samenwonen? Woon je samen: wanneer ga je trouwen? Of: wanneer komen de kinderen. Nu hebben we 1 kind (na heeeeeel veel moeite, gaan we echt niet nog een keer doorheen): waarom geen tweede?
Niks van aantrekken dus!

Hoi, 
Heel herkenbaar hoor. Wij hebben ook heel bewust voor 1 kindje gekozen. De meesten in onze omgeving weten dat er ook geen tweede komt en vragen er dus niet naar. Als ik de vraag wel krijg, zeg ik altijd 'We houden het bij één, ons gezinnetje is compleet'. Vriendelijke en duidelijke glimlach erbij en verder nergens op in gaan ? Ik geef geen tekst en uitleg, want dat is onze keuze en gaat andere mensen niks aan. Zoals hierboven ook al gezegd wordt, het is nooit goed. Vaak krijg ik de opmerking 'over een paar jaar gaat het vast wel weer kriebelen'. Dan tel ik meestal even tot tien ? Dat ik dan dik over de 40 ben maakt volgens sommigen ook helemaal niet uit. Gewoon je eigen hart volgen.

Bedankt voor de reacties. Ik probeer me er ook niks van aan te trekken. Laatst zei ik tegen iemand: kijk es goed naar mijn dochter, die is zo perfect, dat lukt me niet nog eens.
Ik vond het vooral lastig toen ik er voor mezelf nog niet helemaal uit was. Mensen maken je dan zo aan het twijfelen. Inmiddels is het voor mezelf wel duidelijk. Dus de opmerkingen van anderen hebben nu ook gelukkig minder invloed.

Sommige mensen hebben inderdaad altijd commentaar, hoeveel je er ook hebt. Ik heb 2 kindjes, een jongen en meisje (beiden erg leuk gelukt ;-)). Mensen zeiden daarna meteen, oh dan ben je klaar. In ons geval is dat ook zo, maar misschien hadden we er wel 3 of 4 willen hebben. Of hadden we 2 jongentjes ook prima gevonden. Of ze zeiden nu ben je eindelijk een gezinnetje. Ik wist niet dat ik dat niet was met 1 kind. 

O ik begrijp je! Wij kiezen ook bewust voor 1 kindje. En altijd maar weer de vraag , wanneer komt de 2de?!

misschien lukt een 2de zwangerschap niet.. en doet z’n vraag super veel pijn. Mensen denken daar niet over na. 
altijd maar moeten verantwoorden ..

Terug
Bovenaan