Bezoek

<p>Ik zou graag jullie mening horen over het volgende:</p><p>7 weken geleden ben ik bevallen van onze dochter. Wij hebben besloten om familie wel op bezoek te laten komen (uiteraard zonder klachten etc) Nu verschillen mijn partner en ik, en onze families, nogal van mening over het ontvangen van bezoek. Mijn familie vraagt altijd vooraf of en hoelaat ze langs kunnen komen en blijven nooit (te) lang hangen. Ik merk aan onze baby dat ze eigenlijk nooit slaapt als er bezoek is en dat ze vaak wat onrustig is. Nu vind ik zelf 4 uurtjes echt de max. En dat vind ik eigenlijk al lang voor zo’n jonge baby. De familie van mijn vriend (oma, tantes en moeder) worden meestal smiddags pas wakker en tegen de tijd dat ze op bezoek willen komen is het vaak al 8/9 uur ‘s avonds... ze zijn ook prima in staat om tot 12/1 uur te blijven hangen. Terwijl ik juist regelmaat probeer te creëren door een vaste avondroutine aan te houden. Nu zouden ze morgen op bezoek komen en ik stelde voor aan mijn vriend om ze in de middag te laten komen zodat ze dan bij tijds (rond 9) weer weg zijn. Natuurlijk ga ik niet zeggen dat ze moeten vertrekken maar als ze in de middag komen is de kans kleiner dat ze tot zo laat in de avond blijven. Dit viel echter totaal in het verkeerde keelgat bij mijn vriend. Hij vind dat zijn familie moet kunnen komen wanneer ze willen, ook al is dat laat in de avond. Hij vind ook dat als wij bij hen op bezoek gaan rond 3/4 uur in de middag, ik niet moet ‘zeuren’ om 8 uur dat ik naar huis wil. Hij denkt dat de baby wel tegen de prikkels kan en heus wel rust krijgt. <br /><br /></p><p>Ik ben het hier natuurlijk niet mee eens maar in zijn familie is dit de normale gang van zaken. Wat vinden jullie hiervan en hoe zouden jullie hiermee omgaan? </p>

Allereerst, gefeliciteerd met jullie kleine!
Ik zou doen wat goed voor jou zelf voelt. Wil je liever niet dat ze zo laat op bezoek komen? Dan vind ik dat ze dat ook moeten accepteren. Het is tenslotte jullie kindje ;). Geniet van deze prachtige tijd

Een baby kan zeker niet tegen de prikkels van veel mensen in huis.
Tijdens mijn kraamtijd hebben we tijden in de ochtend of middag aangehouden en de avond voor het gezin zodat je idd avondroutine kunt opbouwen en de baby weet waar die aan toe is.

Vooral nog met zo'n jonge baby zou ik er persoonlijk voor kiezen om even te laten zien en dan naar boven te doen. En zeker in deze tijd niet van arm naar arm te doen. Je kindje is nog te kwetsbaar hiervoor!

Succes?

Je hebt het over kraamvisite toch? Dat is met 1-2 uur wel klaar hoor. Wanneer slapen jullie dan als je schoonfamilie komt? Wij deden kraamvisite einde van de ochtend, einde van de middag of begin van de avond. Een kleintje is daarbij juist een goede 'smoes' om mensen weg te sturen of zelf ergens op tijd weg te gaan ;)

Pfoe, ik zou ook niet blij zijn als visite tot middernacht bleef zitten.. sowieso vind ik 2 uurtjes op visite wel de max bij een kleine baby. Mijn familie woont wel op 2 uur rijden dus zij komen vaak wel een hele middag. Wat ik logisch vindt door de afstand. Maar mijn schoonfamilie woont om de hoek en ze komen echt max 1 tot 2 uur.

En als we s avonds bezoek krijgen, gaan de kinderen gewoon naar bed. Soms ziet het bezoek de kinderen niet eens omdat ze al slapen. Dan moeten ze maar eerder komen ;)

Ik snap je hoor, 4 uur lang visite is super lang én intensief voor jou en de baby! En dan ook nog eens tot zo laat.. pff!

Verschrikkelijk zeg! Ik word al moe als ik eraan denk. Zolang visite terwijl je net een baby hebt. En dan ook nog s’avonds tot heel laat? Dat zou bij mij echt niet gebeuren. Je bent waarschijnlijk nog hartstikke moe en ook he baby heeft rust nodig. Het kan in zijn familie wel “normaal” zijn.. maar ik vind het nogal asociaal eigenlijk. 
Misschien kunnen jullie een middenweg vinden? Ze mogen komen wanneer ze willen (ook in de avond) maar blijven max een uur en houden het rustig?

Oef, nog een keer met je vriend praten, wat jij wilt is minstens zo belangrijk als wat de familie wilt. 
Ik moet er echt niet aan denken zeg. Bij ons was 1-1,5 uur ook wel echt de max, meestal ochtend of middag op een vast tijdstip dat ons goed uit kwam, een héél enkele keer in de avond, tja als de baby slaapt dan slaapt'ie, helaas. En als ik geen zin had dan zei ik mensen af, bij ons was het al helemaal niet zonder afspraak. 
Ik kan me helemaal niet verplaatsen in jouw situatie eigenlijk! Op mij komt het vreemd over, ik blijf sowieso niet zo snel tot middernacht ergens, en al helemaal nooit bij mensen met een pasgeboren baby. 
Ieder kind is anders, misschien kan die van jou er wel tegen, dat merk je vanzelf aan of het drinken en slapen goed blijft gaan en of de baby zich goed blijft voelen. 

Gefeliciteerd! Poe, kraamvisite hoeft idd echt niet zo lang te duren. Je kindje kan idd nog niet tegen zoveel prikkels en heeft rust en regelmaat nodig. Vind het een beetje egoïstisch van je vriend en schoonfamilie. Jullie bepalen wanneer en hoe lang, niet de visite. Je kunt op dit moment alle rust gebruiken na de bevalling. Je vriend heeft volgens mij geen kind hoeven baren, dus zou fijn zijn als hij respecteert dat jij ook je rust nodig hebt. Niet alleen jullie kindje

Terug
Bovenaan