BHV / EHBO

Ik dacht er gister aan om hetvolgende eens te noemen hier, en nu lees is de topic van Marieke, dus nu weet ik het zeker om het nog 's te noemen hier.

Een ongelukje zit in een klein hoekje. Je kunt nog zo goed opletten, maar je kind is watervlug en een knoop kan overal liggen... gevolg, je kindje kan stikken. Of nog makkelijker je bent aan het eten, en je kindje kauwd niet goed genoeg op het stukje kip en het schiet in het verkeerde keelgat......

Ik heb via m'n werk BHV ieder jaar. Daarbij krijg ik ook (op verzoek) een onderdeel over kinderen en baby's met oefenpoppen enzo. Reanimatie, heimlich, al dat soort dingen.

Als je je op kan geven op je werk om BHV-er te worden, doe dat!!! Je krijgt voor je prive namelijk een dosis kennis mee waar je echt het leven mee kan redden. Hoe vaak hoor je dat er iemand gestikt is in eten ofzo, en iedereen keek toe! Niemand wist te reageren. Terwijl een kleine handeling, snel uitgevoerd, genoeg was geweest om coma en vervolgens de dood  te kunnen voorkomen.

Kan het niet via je werk, overweeg zelf om zo'n cursus ofzo op te zoeken.

Ik heb het al een paar keer gehad dat ik bijna in moest grijpen, en ik zit nu echt een stuk geruster aan tafel als Kian begint te proesten ofzo. Gewoon het idee dat ik weet wat ik moet doen als het misgaat. Natuurlijk schrik je je het apezuur, en sta je naderhand te trillen op je pootjes, maar je weet tenminste te handelen als dat nodig is. De kans dat je dichtslaat op zo'n moment is een stuk kleiner.

Ik wil er echt graag op aandringen, het is zoooo belangrijk!!! Zorg dat je de kennis in huis hebt!

Oke, nu genoeg gepusht .. haha

Liefs Nelleke

Helemaal met Nelleke eens,..

Voor mijn werk de nodige cursussen gevolgd/gehad, EHBO diploma en dit ook voor kinderen,..

Het werkt (EHBO) ook allemaal heel anders bij kinderen dan bij volwassenen dus vergis je je er niet in! Het is anders erg gevaarlijk!

Vraag dus om specifieke EHBO voor kinderen/baby's!!

Esmé mv Kay

Ja helemaal mee eens.
Wel belangrijk, helemaal nu ik zelf een uk heb.
Via mijn werk hebben we elk jaar kinder ehbo, en we doen ook BHV met de nodige herhalingscursussen.
Gelukkig zijn er nog geen rare gevallen voorgevallen, buiten bulten, tand door de lip en bloedneuzen om.
Maar de gedachte dat je ongeveer weet wat je moet doen bij een dergelijk geval , is wel een gerustellend idee.
groetjes sandra

Helemaal mee eens!

In november hebben Chiel en  ik ook een cursus EHBO bij kinderen gevolgd, en een paar weken later werd ik gevraagd op mijn werk of ik BHV'er wilde zijn. En heb daar dus ook een cursus voor gevolgd.
Ik vind het ook fijn dat ik nu weet wat ik moet doen, en hoe ik het moet doen. Ook hebben we bij de EHBO cursus nog kinderziektes behandeld, waar je op moet letten, en wat je dan moet doen (bijvoorbeeld hersenvliesontsteking, pseudo-kroep, enz.).

Ik vind het echt een aanrader! Gelukkig heb ik het tot nu toe nog niet hoeven toepassen, en ik hoop eigenlijk dat dat ook nooit zal hoeven.

Groetjes Lilian

je hebt gelijk, ja. Ik heb vroeger ook aan BHV gedaan en alle diploma's trouw gehaald van mijn ehbo. Het is heeeeeeeeel fijn als je die kennis in huis hebt MAAR je moet het heel goed bijhouden!
Ik werk nu al een tijd niet meer en ik heb het laten versloffen. En ik vindt het helemaal ruk van mezelf maar ja.... heel veel smoezen van mezelf, ha ha ha.

Maar het is echt belangrijk, zowel voor je eigen gezin als voor vreemde mensen die wat overkomt. Weet wat je moet doen!

liefs
di silva

Hohoi

wij hebben verplichte cursus 2x per jaar Basic Life Support
Dit houdt in reanimeren, beademen en verstikkings oplossingen.
Ik vind het altijd erg prettig..het idee dat je iets kunt doen als het er is...
Dit is ook gebasseerd op kinderen, om in onze logeerhuizen de kinderen te kunnen
helpen zonodig.
Binnenkort mogen er twee op BHV...ik heb aangegeven dat ik dat graag wil..maar weet niet of er meerdere willen...ben bang van wel.

maar inderdaad..heb je de kans...doen!
Pascal

Hier ook iemand die EHBO voor kinderen heeft gedaan en dat echt iedereen aan kan raden. Tuurlijk schrik je je een ongeluk als het je eigen kind betreft, maar toch zit die kennis ergens opgeslagen en handel je ernaar.

Dus ook hier: een aanbeveling om het vooral te gaan doen!!

Susan

ps. Nelleke, hoe vaak hoor jij dan dat er iemand stikt in eten (ofzo)!?

Nou, bijna bij iedere herhalingscursus weer van een medecursist of leraar.
De laatste keer (paar weken geleden) vertelde de leidster dat haar schoonzusje zat te eten ergens, er iemand zich verslikte, en niemand wist wat te doen. Ze hebben de ambulance gebeld, en die kwam...maar toen was die man al in coma. 2 Dagen later kon de vrouw van hem naar het ziekenhuis komen omdat ze de stekkers eruit gingen halen. De meneer was hersendood.
Dat vind ik echt erg. Als er maar één iemand was geweest die had gehandeld was die man met de schrik vrijgekomen en had ie verder kunnen eten.....
't Zal je man/kind/familie zijn .. Of een vreemde, net zo erg.

Terug
Bovenaan