Bij anderen doorslapen, thuis niet

<p>Hallo!</p><p>Onze dochter van 2,5 slaapt slecht. Ze heeft moeite met in slaap komen en wordt s nachts vaak huilend wakker, wil warme melk, of bij ons liggen. Omdat we al 2,5 jaar niet doorslapen (redenen verschillen telkens), zijn we te moe en geven we vaak toe. Niet goed, dat weten we. Maar, nu het rare. Als zij bij mijn ouders of schoonouders slaapt, gaat ze wél meteen slapen én slaapt ze door ? wij doen qua rituelen geen andere dingen. Op wintersport begin dit jaar ook de hele week doorgeslapen. Ik heb geprobeerd thuis bedje te draaien, bedje op andere kamer te zetten, ipv een ledikantje in een normaal bed..:: werkelijk niks helpt.  Weet iemand hoe dit kan??  </p>
 
Ik lees mee. Onze zoon van 1,5 slaapt bij iedereen door, maar thuis 5 vd 7 dagen niet. We hebben het idee dat het gewenning is en een beetje manipulatief gedrag wordt, dus gisteren hem 's avonds voor het eerst echt wat langer (30 min) laten huilen. Vind ik echt vreselijk om te doen, maar we wilden kijken of het werkte. Hij heeft nu wél doorgeslapen ?. 
Ik denk dat het te maken heeft met gewend zijn dat thuis aan bepaalde dingen wordt toegegeven. 's Nachts een fles krijgt hij noooooit bij m'n ouders, maar bij ons is dat wel eens gebeurd en dat weet hij nog. Wij proberen hem nu dus tenzij hij echt huilt 's nachts te negeren. M'n ouders zeggen dat ze hem tussendoor ook wel eens wakker horen zijn maar dat hij dan met zn knuffels aan het kletsen is ofzo. Dus we proberen thuis ook op dat punt te komen. Maar de gouden tip heb ik (nog) niet..
 
Dat is heel vaak het geval. Als moeder heb je gewoon geen tijd om je kind de hele dag te entertainen. Als onze dochter bijvoorbeeld bij opa en oma is, dan draait het de hele dag om haar. Kind is dan gewoon doodop van alle indrukken en activiteiten. Ik denk dat kinderen daarom dan wel doorslapen. 
 
Mijn dochter van 3 slaapt meestal gewoon door, maar soms zijn er zomaar 4 nachten op rij dat ze huilend wakker wordt en persé wilt drinken. Bij opa en oma vraagt ze noooooit om drinken.
Ik ben ervan overtuigd dat we haar hierin 'verwennen', en ze weet héél goed dat ze thuis drinken krijgt en bij opa en oma niet. Dus dramt ze thuis net zo lang door tot ze drinken krijgt. 
Gelukkig gebeurt dat hier 'maar' zo'n 5-10 nachten per maand en na een slokje drinken slaapt ze weer gewoon verder, dus ik vind het niet zo'n drama. Maar ik weet zéker dat kinderen precies weten hoe ze jou kunnen manipuleren..
Dit kun je alleen afleren door gewoon heel streng te zijn en geen drinken te geven en haar niet tussenin te nemen. Een paar slapeloze nachten zullen sowieso het gevolg zijn, en je moet je afvragen of je het de moeite waard vind én of je er zin in hebt.. maar consequent zijn is echt de enige manier denk ik om dit te stoppen. Ze heeft jullie mooi te pakken nu..
 
Tjonge, wat zijn die kids gewiekst he, op die leeftijd al, haha! Mijn man vindt het niet erg als ze tussen ons in slaapt, dat deed hij als kind ook bij zijn ouders. Ik daarentegen vind het niet prettig om meerdere redenen. Ik slaap heel licht dus word continu wakker als zij draait, in mijn rug port met haar voeten, geluid maakt in haar slaap. Daarnaast vind ik ons bed ook echt ons bed, blijft weinig romantiek over met je kind in het midden haha. En tenslotte, ik ben in verwachting van de tweede. Ik zie het niet zitten dat ik 's nachts met 2 kinderen in de weer ben, laat staat dat er straks 2 kinderen in ons bed liggen. Ik heb straks gesprek met een slaapcoach, toch eens kijken wat zij zegt, maar was ook wel benieuwd of mensen dit herkennen. Mijn ouders zijn inderdaad heel streng met melk geven, ze krijg gewoon geen melk mee naar bed. Een bekertje water is prima, maar de rest niet. Maar, het gekke is, bij mijn schoonouders mag ze wél melk, en daar vraagt ze er 's nachts dus ook niet om. En ze is daar altijd pas 's avonds rond etenstijd, wij gaan naar huis zodra zij gaat slapen, dus het is dan niet dat ze al een hele dag met de aandacht van opa en oma heeft gezeten, en dan slaapt ze wel gewoon. Blijft gek, vind ik! :) 
 
Kan het niet zo zijn dat slapen op een andere plek een beetje spannend is en daardoor de drempel ieta hoger om uit bed te komen/ te roepen 'snachts? Herinner me dat ik vroeger bij opa en oma de hele nacht ophield met plassen om die reden en thuis ging ik gewoon zelf naar de wc snachts. Toen was ik wel al 4 ofzo. 
 
Terug
Bovenaan