Bij de gastouder..

Dijker

New member
Goedenavond,

Wat vinden jullie ervan? Het zit me nogal hoog dus het word waarschijnlijk een heel verhaal, ik zal probern kort en bondig.
Onze kinderen, jongen van bijna 4 en meisje van 6 maanden, gaan 1 dag in de week naar een nieuwe gastouder, sinds 3 weken nu. Tot april bij een andere gastouder geweest, die heeft ons verwend/verpest want zij was super! Maar goed, met goede moed een andere gezocht en nu gaan, maar toch.. wat dingen:
- Het momentje buiten, bestaat uit een wandeling naar de plaatselijke supermarkt. 15min heen en 15mim terug, excl de tijd in de supermarkt. Ze komen langs 2 speeltuinen maar zoon zegt dat hij daar niet mag spelen, mag niet op een (loop)fiets en moet aan de hand meelopen. Dat is het concept, dat ze meegaan in het dagelijkse ritme maar het stoot me wel dat hij niet even 10 minuten mag spelen, je loopt er langs. Naast onze kinderen zijn er nog 2 meisjes van 1 jaar dus ze zouden alleen voor hem gaan denk ik.. maar goed, hij is er ook en hangt er nu maar een beetje bij want de rest van de dag zit ie binnen met auto's of treinen te spelen. Geen mentale uitdaging, geen knutselen, 2 grote bakken met speelgoed.
- Het eten&drinken, ik hoef nog net geen thermoskan thee mee te geven maar voor de rest moet ik alles gesneden en gesmeerd meegeven. Dochter snap ik, die krijgt nog borstvoeding maar ik ken alleen maar dat hij met het gezin mee at. Zoon zegt ook altijd aan de kleine tafel te eten. En toch betaal ik ruim 6euro per kind per uur.. Is dit gebruikelijk?
- Zindelijkheid, onze zoon is nu ruim een half jaar goed zindelijk. Maar bij de gastouder heeft hij 2 van de 3 dagen in z'n broek gepoept en de 3e dag hoefde hij niet te poepen. Zoon zegt dat hij niet naar de wc mag en moest de laatste keer op de stoel (straf) omdat hij in zijn broek had gepoept. Daarbij krijg ik op die 2 dagen zijn boxers terug met de poep er nog in en een zoon met aangekoekte poep aan zijn billen. We hebben dit bespreekbaar gemaakt, maar de gastouder dreigt nu dat hij bij haar maar een luier om moet want hij kan nog niet naar de wc (wij hebben gewoon een potje in de wc staan, gaat harstikke goed). Gastouder heeft geen wc verkleiner of een potje, vind dit ook niet nodig en bij gratie mag ik onze pot wel meegeven, gaan we es kijken hoe dat gaat. Toen ik begon over de vieze boxers en billen, werd ik toch wel afgesnauwd "moet ik ze nog voor je wassen ook?" (Omspoelen is een kleine moeite toch?) en de billen zouden komen omdat zoon onderweg naar huis nog een keer in z'n broek zou poepen.(vooropgesteld, ik kan me het laatste poepongeluk niet herinneren maar stel dat, poep koekt niet zo snel aan in die 20/30 min die we nodig hebben om thuis te komen).
Onze zoon heeft een hekel aan plas of poep ongelukken, raakt daar ook wel wat van overstuur. Gastouder zegt dat ze het idee had dat hij haar gewoon stond uit te lachen terwijl hij aan het poepen was.

Ik vind het allemaal nogal wat, geloof zo dat het een lieve vrouw is maar ben nu erg in dubio of ik nog verder wil. Vind haar reactie wel over the topp en het gedrag van mijn zoon zijn toch wel signalen dat er iets niet helemaal lekker zit. Maar ik kan nog weleens te fel reageren als ik word afgesnauwd (ben daar niet van gediend, maar wie wel) en iemand m'n kinderen onterecht benadeeld (en nee ze zijn niet heilig maar gewoon lekker bezig). Dus ik ben eens benieuwd naar andermans ongezouten mening..?
 
Misschien ben je verwend bij de vorige gastouder, maar het gaat wel om jouw kinderen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je hier niet fijn bij voelt, ik zou dit ook niet oke vinden en toch wel op zoek gaan naar een andere gastouder. 
 
Wij hebben ook een gastouder en dat gaat echt niet zo. Ik vind dit niet oke. Vooral de ongelukjes niet. 
Wij geven de kinderen ook wel het eten mee (betalen 5 euro), maar dat vind ik helemaal prima.
Als mijn zoon ooit een ongelukje zou hebben (gebeurt nu nooit meer, maar toen hij net zindelijk werd natuurlijk wel) dan wordt hij schoongepoetst en krijgt schone kleding aan. Mocht ik niks mee hebben gegeven, dan trekt de gastouder zelf iets uit de kast. De vieze kleding is uitgespoeld, maar moet logisch nog wel in de was. 
Zou het als een signaal van je zoon zien dat hij daar niet zindelijk is dat hij daar stress ervaart en snel op zoek gaan naar iets anders.
 
Wat fijn jullie reacties, na een nacht slapen sta ik er eigenlijk nog hetzelfde in. Ook de manier waarop ze op mij reageert bij feedback.. vanmorgen dan ook maar gelijk de knoop doorgehakt en per direct opgezegd. Weer verbrak ze zonder doei, blikken of blozen de verbinding, heb eieren gekozen en ben gaan wandelen met de kinderen ipv m'n auto inspringen om te redden wat al verzopen is ?
Mbt het eten en drinken, dat vind ik opzicht geen probleem. Maar vind het wel wat lastig te accepteren dat ik wel ruim 6euro per kind betaal en dat ze dan, de ironie, wel mee moeten naar de supermarkt.. 
Maar goed, vol goede moed weer op zoek naar een ander 
 
[quote quote=10593254]Wat fijn jullie reacties, na een nacht slapen sta ik er eigenlijk nog hetzelfde in. Ook de manier waarop ze op mij reageert bij feedback.. vanmorgen dan ook maar gelijk de knoop doorgehakt en per direct opgezegd. Weer verbrak ze zonder doei, blikken of blozen de verbinding, heb eieren gekozen en ben gaan wandelen met de kinderen ipv m’n auto inspringen om te redden wat al verzopen is ? Mbt het eten en drinken, dat vind ik opzicht geen probleem. Maar vind het wel wat lastig te accepteren dat ik wel ruim 6euro per kind betaal en dat ze dan, de ironie, wel mee moeten naar de supermarkt.. Maar goed, vol goede moed weer op zoek naar een ander[/quote]
Goede keus! Ook je oudere kind moet voldoende speelgelegenheid en uitdaging hebben, en samen eten is super belangrijk.
Veel geluk met het vinden van iets fatsoenlijks.
 
Ik vind je zeker niet verwend en mocht je via een bureau bij deze gastouder terecht zijn gekomen zou ik het ook even bij hun neerleggen. 
En het maakt niet uit of iemand het 'acceptabel' vindt of 'verwend'. Jij moet met een gerust hart je kinderen daar laten, dat gaat gewoon niet als je niet op 1 lijn zit. Persoonlijk vind ik je erg coulant dat je dit tot nu toe zo hebt gepikt. Ik vind haar bijzonder onprofessioneel klinken en weinig haar kwaliteiten mbt het kennen van de doelgroep en ontwikkelingsleeftijd laten zien, maar misschien is dat mijn kleuring door jouw kant van het verhaal. 
Wat het ook is, er moet echt die klik zijn waarin je weet dat er het vertrouwen is om het bijv ook niet eens te zijn over bepaalde zaken. Dat zegt mijn gastouder in ieder geval altijd en dat is een hele goeie! Ik kan ook niet anders zeggen als dat ik het met haar eens ben.
Mocht je nou nog niet de gastouder via een gastouderbureau hebben geregeld, ik heb persoonlijk veel gehad aan viaviela. Op het moment dat er dan ook iets is, heb je daar ook wat extra hulp en ze hebben ook een bepaalde standaard die zij uitdragen. Het is misschien daardoor iets duurder maar het is het zeker waard!
 
We staan al ingeschreven bij Viaviela, maar de opvang wereld is stuk. Heb zelfs al te horen gekregen dat er hier en daar pas plek is voor een baby in 2024 en dan is de jongste geen baby meer.. hoe dan?
Overal op wachtlijsten. 
Voor nu ben ik even boos, verdrietig en teleurgesteld. Teleurgesteld in dat ik niet luisterde naar mijn eigen onderbuikgevoel die al zei dat deze vrouw het gewoon net niet was. En boos en verdrietig op die vrouw en dit bureau! Ze houden nu als opzegdatum mijn mail aan van gisteren en niet ons gesprek van donderdag, waardoor er wel even 5 dagen (anders 4) word verrekend voor niets. Echt van de zotte!! Maar alles zit natuurlijk in voordeel van de gastouder en het bureau dicht getimmerd, ik heb geen foto's van mijn onverzorgde en ongelukkige zoon, ik heb geen maand proefmaand.. Een dure les
Sorry dat moest ik gewoon even kwijt, we gaan door. We zijn gelukkig, hebben het juiste gekozen voor ieders belang in onze dichtste cirkel, de kinderen. En natuurlijk gaan we daar nooit meer heen! Maar kan mezelf wel voor m'n kop slaan
En nu gaan we door, de peuter staat weer naast z'n bed en de baby is wakker hihi
 
Terug
Bovenaan