Hoi,
Mijn dochter is binnen 7,5 uur geboren. Toen we, na lang twijfelen of dit het écht wel was (ik had mijn man nog boodschappen willen laten doen), de VK belde. had ik al 8 cm ontsluiting en zijn we direct naar de geboortecentrum van het ziekenhuis gereden. De ontsluiting bleef toen een beetje hangen, maar nadat de vliezen waren gebroken had ik binnen een mum van tijd persweeën. Uiteindelijk schoot het persen helemaal niet op. Ruim 1,5 uur heb ik erover gedaan en er moest een flinke knip aan te pas komen. Eva was ruim 9 pond. Dus niet een meisje dat je zomaar even op de wereld zet.
Ik vond de eerste bevalling prima verlopen. Ja, het persen was heel zwaar geweest, maar omdat de ontsluiting zo snel was gegaan had ik daar de energie nog wel voor. Ik heb dan ook nooit opgezien tegen mijn tweede bevalling. Sterker nog, dit keer durfde ik het zelfs aan om het thuis te doen (al moest ik mijn man nog wel overtuigen).
Deze bevalling begon ook het 's nachts. Tegen de ochtend werden de weeën regelmatiger en krachtiger. Mijn dochter werd opgehaald door opa en oma en de verloskundige kwam. Ik had toen 5 cm en de VK bleef, wat ik heel geruststellend vond. De VK had een stagiare bij zich en niet veel later was er ook iemand van de kraamzorg. Het was een gezellige drukte op onze kamer. Iets te gezellig, want ik lag gezellig mee te babbelen en op een gegeven moment werden de weeën een stuk minder.
Toen is iedereen naar beneden gegaan (behalve mijn man), het licht gedempt en ben ik rustig in bed gekropen. Binnen een half uur ging het weer heel snel. Ik had 8 cm ontsluiting en ook deze keer werden toen de vliezen gebroken.
Ook nu had ik binnen een mum van tijd persweeën. Binnen 20 minuten persen, lag Bas op mijn buik. Ruim 8,5 pond. Ook geen kleintje dus. Geen knip dit keer (wel een beetje uitgescheurd, maar dat was ik bij Eva ook al).
Deze bevalling heeft al met al8,5 uur geduurd. Toch vond ik het een 'makkelijke' bevalling omdat het persen nu zo snel ging. Ook thuis in mijn eigen bed bevallen is me prima bevallen.
Ik vond de tweede bevalling minder 'heftig' doordat je dingen herkend van de vorige keer. Je mag de VK eerder bellen.
Ik zal alleen eerlijk zeggen dat ik me wel zorgen heb gemaakt over Eva. Ik had steeds zoiets van: 'Wat nu als het begint en wij zijn alleen en ik kan niemand bereiken om haar op te halen?' Uiteindelijk bleek die angst ongegrond.
Mijn tip: bespreek je angst met je VK. Die kunnen daar dan rekening mee houden.
Tjonge jonge, mijn verhaal is bijna net zo lang geworden als een bevalling, maar ik kan er niks aan doen. Als ik over bevallen prat, dan kan ik dat niet met een paar woorden.
Groetjes, Karin
mama van Eva (2004) en Bas (3-7-2007)