Bijna 1 en eten!

<p>Heyhey ouders!   Even een vraagje omtrent voeding want van cb wordt ik niet veel wijzer en durf ze niet echt te zeggen hoeveel melk ze nog drinkt omdat ze de laatste keer al heel kritisch waren ondanks dat ze perfect op gewicht en lengte zit voor haar leeftijd.</p><p>Mijn meisje is nu 11 en een halve maand en drinkt in de ochtend een fles van 180+6(ze laat soms rond de 50 staan) dan rond 9.30 een fruit hapje van ong 100gr en wat water.                        Voor ze dr slaapje ingaat heeft ze echt nog behoefte aan 150+5.                                                Als ze wakker wordt een broodje met margarine(ander beleg gaat nog niet echt lekker) met een klein suikerloos yoghurtje met fruit smaak en ong 150ml diksap.                    Dan tussendoor of als we buiten zijn dr flesje water/diksap/lauwe lichte thee en iets van een baby rijstwafeltje en voor ze gaat slapen een fles van 180+6.                                                      Hierna slaapt ze meestal 2 a 2 l/2 uur, wanneer ze wakker is na even te hebben gespeeld avond eten 200gr met water en voor ze gaat slapen een fles van 180+6 met 1 lepel rijstebloem.  </p><p>Ik heb vaker geprobeerd de fles voor dr eerste of tweede slaapje te laten/vervangen/ minder schepjes maar dan blijft ze dr handjes (en alles wat ze te pakken krijgt) opeten.</p><p>Hopelijk heeft iemand tips over hoe we de flesjes zouden kunnen gaan afbouwen want ze is bijna 1 en ik heb geen idee of het normaal is of niet goed etc etc!   Met vriendelijke groet mama ? </p>
 
Het CB houdt heel erg vast aan de richtlijn dat vanaf 1 jaar je de flesvoeding praktisch afgebouwd moet hebben. Daar zit wel een gedachte achter, maar het is echt geen gouden regel ofzo. Er zijn zat kindjes die met 1 jaar nog 2/3 flessen krijgen. 
4 (vrij forse) flessen is dan wel weer aan de hoge kant, maar het is wel goed om wat actiever af te bouwen. Je hebt waarschijnlijk gewoon een grote eter! Bij het fruithapje en het avondeten: geef je gewoon niet meer dan 100/200 gram, of zit je kleine dan vol? Want het kan best zijn dat ze veel meer opkan. En dat merk je dan meteen weer in de hoeveelheid van de fles...
 
Heb je bijvoorbeeld in de ochtend wel eens pap geprobeerd? En dan niet uit een fles, maar gewoon uit een bord met een lepel? En dus een grotere fruithap? Meer brood? Meer avondeten met eventueel aansluitend nog een bordje yoghurt? Als je kleine meer 'vast' voedsel gaat eten, dan wordt de behoefte aan de fles vanzelf minder. Een goede allereerste stap is sowieso om alle flessen een maatje te verkleinen.
 
Veel om te proberen in ieder geval ;-) Succes! 
 
Wij geven inderdaad ook pap en brood zonder korstjes in stukjes. Dat brood pakt ze zelf en dat vindt ze erg leuk om te doen.
Onze dochter van 10,5 mnd krijgt hier in de ochtend een fles van 150, 1 boterham en een stuk fruit. Na haar slaapje nog een stuk fruit met yoghurt erdoor, 2 boterhammen met roomkaas (bijv Philadelphia) of appelstroop met water en voor het tweede slaapje een fles van 150 met 2 schepjes pap erdoor.
Na het slapen krijgt ze een groente hap (bijv bloemkool met beetje zoete aardappel) en water. Dan avond eten, yoghurt en nog een flesje van 150.
Om wat af te bouwen heb ik ook 1 vd 4 flessen een tijdje verdund, ook omdat ze anders te weinig vocht binnen kreeg.
Succes!
 
Mijn dochter is net 1 jaar. Ze drinkt ook nog 3 flessen van 200ml per dag. Daarnaast eet ze 2 boterhammen, fruithap, cracker/tussendoortje, avondeten en soms een toetje. De middagfles hebben we kunnen laten vallen maar in de avond drinkt ze nog makkelijk 2 flessen. CB zegt ze mag 300 melk op een dag, daar zitten wij dus aardig boven. Proberen nu de ochtend fles te minderen naar 100ml en een boterham, maarja als ze om 6 uur in de ochtend wakker word gaat ze meestal wel weer slapen na een fles dus we zijn daar niet heel consequent in nog. Denk dat het vanzelf goed gaat komen als ze meer vaste voeding krijgt.
 
[quote quote=10501703]Mijn dochter is net 1 jaar. Ze drinkt ook nog 3 flessen van 200ml per dag. Daarnaast eet ze 2 boterhammen, fruithap, cracker/tussendoortje, avondeten en soms een toetje. De middagfles hebben we kunnen laten vallen maar in de avond drinkt ze nog makkelijk 2 flessen. CB zegt ze mag 300 melk op een dag, daar zitten wij dus aardig boven. Proberen nu de ochtend fles te minderen naar 100ml en een boterham, maarja als ze om 6 uur in de ochtend wakker word gaat ze meestal wel weer slapen na een fles dus we zijn daar niet heel consequent in nog. Denk dat het vanzelf goed gaat komen als ze meer vaste voeding krijgt.[/quote]
Het komt sowieso goed! Het CB heeft een kader meegekregen en ze proberen zich daar aan te houden, maar het zal lang niet elk kindje lukken om met 1 jaar al volledig 'met de pot mee te eten'. En is dat erg? Nee, natuurlijk niet ;-)
Op een gegeven moment moet (en wil!) je ook van de fles af, maar dat hoeft echt niet stipt met 1 jaar.
Bouw dus gewoon hapjes op, dan gaat de fles vanzelf af. 
De kinderarts heeft eens tegen ons gezegd: jullie bepalen wát en wannéer de kleine eet, zij bepaalt hoevéel ze eet. Sindsdien geven we dus geen afgemeten hoeveelheden, maar laten we haar bepalen. Ze bleek veel meer op te kunnen dan wij dachten :D
 
Ik mis in je aanbod van vaste voeding ontbijt. 
En heb je geexperimenteerd met broodbeleg? Dus niet alleen maar worst en kaas, maar bijvoorbeeld ook eens een geprakte banaan? Of toasten en dan dippen in soep of linzenstoof ofzo?
Mijn dochter is al 1,5 maar sinds een maandje op een anti broodbeleg tour. Dan eet ze niet genoeg op. Wij vullen dat gewoon aan met fruit en groenten en een ei hier en daar. Zo was lunch gisteren een halve maiskolf (at ze al vanaf 10 maanden en is zij toevallig gek op), wat tomaatjes, een roerei en een boterham zonder korstjes met pompoen mangojam van de kleine keuken. Misschien even zoeken naar wat je kindje dan wel lekker vindt met lunch. 
Ik ben zelf erg fan van eerst zorgen dat ze meer uit vaste voeding halen op een positieve ontdekkende manier, waardoor melk vanzelf terug loopt. Alleen het is wel zo dat ze steeds meer nodig hebben uit andere voedingsstoffen dan melk. Misschien kun je een tussenweg vinden door de flessen iets kleiner te maken, waardoor meer honger in andere voeding ontstaat. 
Pap of een broodje voor ontbijt zou ik dus sowieso toevoegen. 
En vwb het consultatiebureau. Ik doe de wenkbrauwen daar ook rijzen. Want ik geef met anderhalf nog steeds als eerste als ze wakker wordt, nog voor het omkleden, een fles met melk (wel soja inmiddels). En ook nog af en toe een flesje snachts. Dat is ook helemaaaaaaal niet nodig, aldus de consensus. Wij denken er anders over. Zij denkt daar anders over ?
 
Oh en ik kan het niet helemaal opmaken uit je verhaal, maar het komt op mij over alsof je fruit en groenten nog altijd pureert. Je kan zachtere dingen sowieso in stukjes aan gaan bieden. Bijvoorbeeld een hele banaan vult meer dan een potje gepureerd fruit. De vezels zitten er ook nog in. Mango was mijn dochter ook fan van. 
En avondeten at ze toen al met ons mee. Maar niet elke avond veel. Want soms is het wat nieuws of gewoon niet lekker. Dan gaven we haar er gewoon weer wat groenten of fruit bij dat ze wel lustte, of een gekookt ei of yoghurt toetje. 
Maar in ieder geval vult glad gepureerd eten minder dan gewoon zo aanbieden. Dat is wel even oefenen voor je kindje. Maar als jij ook eet, wil je kindje vast net als mamma proberen. En dat is een start. Geef niet meteen op als alles even gekneed en gelikt wordt en dan op de grond belandt. Dat is ook experimenteren en proeven. Ze gaan vanzelf er ook van eten. 
 
Gewoon doen waar de kleine behoefte aan heeft:) ons zoontje in dec 2 krijg nog lekker 2 flessen per dag voor het slapen gaan,hij vind dit lekker.. als hij 18 is zijn de melk flesje vast vervangen voor andere flesjes..

Ook heeft hij een tijdje 5 boterhamme in de ochtend gegeten.. hij zal t wel nodig hebben. Zolang ze qua gewicht enz goed zitten en het is "gezond" eten zou ik je niet te druk maken..

Als ik me aan de richtlijnen van het cb moet houden is ons zoontje ondervoed denk haha
 
Terug
Bovenaan