Bijna 1 jaar……

[quote quote=10444524]Mn jongste is nu 21 maanden en jaaaa, het is vanaf 15 maanden echt veel leuker! Nier direct de dag nadat ze 1 jaar zijn hoor ? Hier begon het vanaf 15 maanden echt makkelijker te worden, dan gaan ze over op 1 lang dutje van 12.00-15.00 ofzo en ging het in de avond ook beter.. Maaaaaarrrr de ene slaapregressie volgt de andere op hoor ? Ze heeft weken dat ze heerlijk slaapt, maar ook weken (nu ook weer) dat zelfstandig in slaap vallen in de avond onmogelijk is, of dat ze gewoon écht niet moe is en pas om 21.00 slaapt, of toch halverwege de nacht tussenin belandt. Ook nu ze dus bijna 2 is ? Dus verwacht alsjeblieft niet teveel op de dag dat je kindje 1 wordt, want er kan zomaar nog een heel jaar aankomen van gebroken nachten. Geen flesjes en huilende baby meer, wel een drammende dreumes die krijsend in z’n bed staat, ik weet eerlijk gezegd niet wat beter is, haha! Mn oudste is 3.5 en pas vanaf 2 jaar kon ik er vanuit gaan dat ze meestal wel doorliep en op die leeftijd kun je er ook beter mee communiceren dus dan wordt het écht beter! Maar ook nu ze 3.5 is, roept ze geregeld nog in de nacht voor een plas, ern enge droom, een slokje water etc… zucht….[/quote]
Goed om te horen dat het zoveel leuker wordt na het eerste levensjaar! We verwachten ook zeker niet dat het vanaf die dag allemaal goed gaat, maar het is ieder geval wel een mijlpaal dat het eerste zwaarste jaar erop zit. Ook de slaapregressies na jaar 1 zijn hier bekend, maar ook hiervan kun je zeggen dat er al 3 (waarvan 2 hele heftige als ik het mag geloven) zijn gepasseerd als die 1 is geweest. 

[quote quote=10444549]Bij ons was 10/11 maanden 2 maanden lang drama met slapen. Veel huilen en lang doen over inslapen. Maar het ergste vond ik dat als ze snachts wakker werd, ze dan gewoon 1 tot 3 uur lang wakker bleef. Huilerig als ik haar achter liet, geen honger, erg moe. Echt geen zin in als ik zelf wel lekker lag te slapen. Maar je moet wel. Hier hielp bij ons in bed ook niet. Dan bleef ze een feestje bouwen. Dus wij hebben gewoon gedaan wat we altijd deden en gehoopt dat het weer over ging. Ze is net 1 en ik zie dat ze sinds een week of 2 a 3 ineens een heleboel meer snapt. Sindsdien slaapt ze snachts ook weer iets beter. Maar de helft van de nachten moet je er evengoed uit hoor. En ze blijft een enorm vroege vogel. Dat lange wakker blijven is wel een stuk minder geworden.[/quote]
Het lang inslapen herken ik haha, het lang wakker blijven snachts niet (afkloppen) bij ons slaapt die daarna wel redelijk tot nu toe. Is het na die 2 maanden 'spontaan' weer beter gegaan?
Fijn dat het nu weer beter gaat ieder geval. 

[quote quote=10444673]Hoeveel slaapt hij nog overdag? Toen onze zoon slechter begon te slapen in de nacht, zijn wij van 2 slaapjes naar 1 middagslaap overgegaan. Wellicht ook een idee voor jullie? Of evt middagslaap korter mocht hij er slechts 1 maken..[/quote]
Hij zit momenteel in het 2-3-3-3 ritme, en heel soms al in het 2-3-4 afhankelijk van de duur vd slaapjes. Nu is het vaak sochtends 45 min, rond 12.00 60/90 min en einde middag 16:00 vaak nog een powernap van +-25 min. Die slaapjes gaan super goed sinds dat we de wakkertijden goed aanhouden. 

[quote quote=10444689] Het lang inslapen herken ik haha, het lang wakker blijven snachts niet (afkloppen) bij ons slaapt die daarna wel redelijk tot nu toe. Is het na die 2 maanden ‘spontaan’ weer beter gegaan? Fijn dat het nu weer beter gaat ieder geval.[/quote]
Ja dat ging helemaal vanzelf. Ik denk dat het wel hielp dat we niet afgeweken zijn van de normale dingen die we doen om te troosten. Even een aai om te laten weten dat we in de buurt zijn, evt speentje of na een paar keer terug lopen toch even een klein flesje. Maar vooral liggend troosten en alleen oppakken als het echt dikke hysterie wordt. Rustig en wakker achter laten. Begint ze weer te huilen even een minuutje aanzien of het bij jengelen blijft (dat mag ze hier inmiddels wel even alleen doen), of dat het huilen doorzet.
Dat was zeker ff doorzetten en op ons tandvlees lopen. Maar het gaat nu een week of 2 wel echt weer iets beter. En we hebben dus geen nieuwe trucs uit de doos gehaald. Nu al 4 nachten op een rij tot half 6 weer doorgeslapen, vanaf half 8 savonds. 

Dit hebben we trouwens ook rond 4 maanden en rond 6/7 mnd gehad. En het zal ook weer terug gaan komen. En wat ik zeg. Ze slaapt ook als het goed gaat niet altijd door, en ze valt soms later in slaap of wordt nog vroeger dan normaal wakker, heeft een rotnacht want ziek etc. We genieten gewoon van de goede nachten/weken en de rest is balen... Accepteren.

3 slaapjes is wel veel voor een kindje van 1 jaar. 
Mijn dochter ging met 8/9 mnd over op 2 slaapjes, en van wat ik om me heen hoor, was dat zelfs aan de late kant. 
Zij heeft vanwege vroege vogel zijn een 3,5 4 4 schema. En trekt dat prima. Soms slaapt ze 1 x 45 en 1 x 90 en ook dan haalt ze prima de avond. Dan is ze 4,5 uur wakker 2x. De overgang naar 2 slaapjes kwam bij ons niet vanzelf. Het duurde 2 weken voor ze gewend was, en in die weken zaten een paar zware dagen van 2 korte slaapjes. Maar het hielp om stug door te zetten en een beetje vaste bedtijden aan te houden. Zij ging na de gewenning juist vaker 2 keer lang slapen. En het hielp heel goed voor een maand of anderhalf met de nachten doorslapen. We waren naar 2 slaapjes gegaan omdat ze al 2 weken slecht insliep, vaak wakker werd, en zelfs overdag moeilijk ging doen. En ik dacht toen dat ze 2 slaapjes echt niet zou trekken. Maar na 2 weken wennen ging dat dus juist heel goed.

[quote quote=10444754]Dit hebben we trouwens ook rond 4 maanden en rond 6/7 mnd gehad. En het zal ook weer terug gaan komen. En wat ik zeg. Ze slaapt ook als het goed gaat niet altijd door, en ze valt soms later in slaap of wordt nog vroeger dan normaal wakker, heeft een rotnacht want ziek etc. We genieten gewoon van de goede nachten/weken en de rest is balen… Accepteren.[/quote]
Wij hebben het zo nog niet eerder meegemaakt moet ik zeggen. De 4 maanden regressie ook wel wat vaker wakker maar een speen was vaak voldoende. Dat was echt niets in vergelijking met nu....wij troosten ook nu vanuit het bed in de avond en vaak valt meneertje dan wel weer in slaap. Ergens tussen 10 en 12 blijft die vaak langer wakker en dan nemen we hem bij ons. Hij slaapt dan redelijk goed bij ons. Het wordt wellicht een aantal avonden investeren om het weer de hele nacht in zijn eigen bed te krijgen, maar we kiezen nu voor slaap (waar dan ook), dat heeft die nu hard nodig gezien de ontwikkeling. 

[quote quote=10444760]3 slaapjes is wel veel voor een kindje van 1 jaar. Mijn dochter ging met 8/9 mnd over op 2 slaapjes, en van wat ik om me heen hoor, was dat zelfs aan de late kant. Zij heeft vanwege vroege vogel zijn een 3,5 4 4 schema. En trekt dat prima. Soms slaapt ze 1 x 45 en 1 x 90 en ook dan haalt ze prima de avond. Dan is ze 4,5 uur wakker 2x. De overgang naar 2 slaapjes kwam bij ons niet vanzelf. Het duurde 2 weken voor ze gewend was, en in die weken zaten een paar zware dagen van 2 korte slaapjes. Maar het hielp om stug door te zetten en een beetje vaste bedtijden aan te houden. Zij ging na de gewenning juist vaker 2 keer lang slapen. En het hielp heel goed voor een maand of anderhalf met de nachten doorslapen. We waren naar 2 slaapjes gegaan omdat ze al 2 weken slecht insliep, vaak wakker werd, en zelfs overdag moeilijk ging doen. En ik dacht toen dat ze 2 slaapjes echt niet zou trekken. Maar na 2 weken wennen ging dat dus juist heel goed.[/quote]
Onze kleine is net 10 maanden en nog geen jaar, we schommelen een beetje tussen de 2-3-3-3 en 2-3-4 in. Het laatste slaapje bij de 2-3-3-3 betreft echt een powernapje einde middag welke die echt nodig heeft om de avond te halen. Hij is vaak tussen 13u en 13u30 wakker en dan doorhalen tot 18u trekt die zeker niet. Wij werken al sinds dat die 4 maanden is met een slaapcoach en sinds we haar advies volgens slaapt die super overdag. We gaan in goed overleg met de coach langzaam richting de 2 slaapjes werken.....

Terug
Bovenaan