Bijna 1 jaar: wat doe ik met haar flesjes?

<p>Mijn dochter is dysmatuur geboren, ze woog maar 2400 gram en was 45 cm. Nu is ze 11.5 maand en weegt 7950 gram en is 68.5 cm. Ze groeit op haar eigen lijntje, wel beneden in de groeicurve. De kinderarts had gehoopt dat ze, zeker qua lengte, een inhaalslag zou maken. Dat heeft ze nog niet gedaan. </p><p>Ik mag van het CB afbouwen met haar flesjes. Fijn, want de flessen zijn een strijd: van de 180cc laat ze zeker 100 staan. Toch  zit ik in tweestrijd. Ze moet blijven groeien en vind het heel moeilijk om dan de flessen los te laten. Ze krijgt 3x per dag 180cc h.a. van nutrilon. Ook krijgt de sochtends een boterham, tussendoor fruit, 1.5 boterham en na haar slaapje nog een koekje o.i.d.Het is een heel actief meisje dat de hele dag het huis door tijgert en speelt. </p><p>Wat zouden jullie adviseren qua voeding? </p>
 
Haihai! Als de kinderarts haar nog wil zien groeien zou ik lekker doorgaan met de flesjes. Mag ze best nog wel tot 1,5 - 2 jaar hebben hoor.
Vraag me alleen af of ze ook avond eten krijgt? Want dat heb je er niet bij gezegd?
 
Bedankt Lisapisa,
Oeps, vergeten! Ze krijgt inderdaad ook avondeten. Komt neer op ongeveer een half potje wat ze eet. En dan daarna nog een beetje yoghurt of een toetje van nutrilon. 
 
 
Wil ze de melk niet of de fles niet? Anders zou je een beker kunnen proberen, zodat ze wel de melk binnen blijft krijgen?
 
Mijn dochter is nu 14 maanden en super actief. Ik was hier zelf ook zoekende in; de fles in de ochtend is vervangen door pap (met melk, maar dik genoeg voor lepel). Voor het slapen krijgt ze wel nog een fles, waarvan ze soms 180 en soms 80 drinkt, maar de gaat dan wel ‘vol’ naar bed. Sinds een aantal weken komt ze, na maanden niet, soms zelfs s nachts met honger en dan geef ik haar ook een flesje, omdat ik denk dat ze het ook echt kan gebruiken. Ze is een lekkere bollie, maar verliest hard haar vetjes hebben we het idee. Ik zou er lekker nog mee doorgaan in elk geval ‘s avonds, ook zodat ze gevuld de nacht in gaat. 
 
Ik zou dan odd nog niet persee afbouwen met de melk maar het op een andere manier aanbieden, in een gewone beker of rietjesbeker. De vetten uit die melk kan ze wel gebruiken.
Lekkere volle yoghurt na het eten kan je ook altijd nog aanbieden.
Mn zoontje weigerde ook de fles met 1 jaar, dronk 30cc max.. Maar uit zn gewone beker drinkt hij wel gewoon 200cc!
 
Mijn dochter moest die poedermelk niet, dus ben ik gewoon vaker yoghurt en kwark gaan geven met water. Lekker brood met boter, tussendoortjes en extra fruit. Werkte hier prima. Ga geen strijd voeren om die poedermelk als ze het niet wil drinken (en vanaf 1 hebben ze het niet meer nodig). Volg je gevoel.
 
Hier een meisje van 13.5 maand die juist nog dol is op dr flessen. Ze krijgt nog 2x150cc en vraagt hier echt om. Zonder die flessen is ze écht chagrijnig en hongerig. Pap lust ze niet, dus dat gaat helaas niet als vervanger.
Ik geef ze gewoon nog en laat haar ze llf bepalen wanneer ze hiermee stopt. Wel is mn 'doel' om met 18 maanden echt van de flessen af te zijn. Bij mn oudste dochter heb ik het ook zo gedaan en ze stopte met 15 maanden met de ochtendfles en met 17 maanden met de avondfles. Ik vond het prima.
Ik vind het onzin om direct met 12 maanden te stoppen met die flessen, alleen maar omdat dat zou moeten. Dus ik laat mn kind het liever zelf bepalen.
Nu zijn mijn dochters allebei dus wel heel verzot op hun flesjes, dus is de situatie anders.
Gezien jouw kindje, zou ik gewoon proberen nog 2 flessen te geven per dag (en 120cc is ook goed, het hoeft niet perse 180cc te zijn!) Eventueel in een tuitbeker of open beker geven. En drinkt ze het niet, dan niet..  het is geen must meer! Gewoon wat vettere producten geven idd en een goede avondmaaltijd met yoghurt na. Als ze écht honger heeft,  dan drinkt ze die fles wel. En anders heeft ze 'm blijkbaar niet nodig, dat regelt ze heel goed zelf! ;) 
 
Terug
Bovenaan