Bijna 16 weken te vroeg geboren

Op 6 augustus 2011 zou ze op de wereld moeten komen. Een week voor 20 april 2011 kreeg ik een bloeding. Ik bleek een weke baarmoedermond te hebben. Ben toen geopereerd en ze hadden een bandje om mijn baarmoedermond geplaatst.

Na een paar dagen begon ik weer te bloeden, dit keer was er niks meer aan te doen. Ik moest plat en het liefst met mijn hoofd omlaag. En na een paar dagen werd onze Charlize geboren. Met 24 weken en 3 dagen. We werden gewaarschuwd vooraf, dat ze het waarschijnlijk niet zou halen en al zou ze het halen zou er waarschijnlijk vanalles mis mee zijn.

Maar Charlize deed doktoren versteld staan. Nu 9 maanden verder is Charlize een gezonde dame die goed op schema ligt en dezelfde kansen heeft als elk ander gezonde baby. Meer wens je niet als ouder. Ze heeft er tot nu toe alleen een koemelkallergie aan overgehouden.

Toch is het voor ons elke dag nog zwaar (net zoals iedere andere ouder). Qua begeleiding in bijvoorbeeld in de voeding is er bijna nergens. Van het ziekenhuis hoeven we ook niks te verwachten daar moet je het bijna zelf aangeven wat je wil gaan doen. Omdat Charlie niet lichamelijk 9 maanden is, maar eigenlijk 5 maanden weten we eigenlijk niet zo goed wat we moeten aanhouden. We redden het wel hoor, ze lijdt er absoluut niet onder (ze komt gewoon goed aan). Ze is dol op fruit en groentehapjes. Maar wanneer hoeveel voeding en wat en hoe is voor ons soms echt een struggle.

Slapen is ook moeilijk, ergens heeft ze het erg moeilijk met in slaap vallen (veel huilen en tegen werken).

Mijn enige vraag is dan eigenlijk, zijn er nog meer mensen die hetzelfde (nou ja niet exact, das onmogelijk :p) hebben meegemaakt? En dit enorm herkennen?
 
wat een vechtertje is jullie dochter en wat zullen jullie ongelooflijk trots zijn.
De dochter van een vriendin van me is 5 weken te vroeg geboren. Ook zij lopen in het ziekenhuis en ik hoor eigenlijk hetzelfde: een beetje zelf aanrommelen, van het kastje naar de muur gestuurd worden in de begeleiding. het meisje heeft toen ze 5 maanden was bijna 6 maanden aan de sonde gezeten, en ook toen weinig medewerking van het ziekenhuis. Ook voor hun is steeds de vraag: krijgt ze zo wel genoeg binnen. wat mag ze wel en niet hebben? Maar vaak is het moedergevoel toch het juiste.

groetjes mariska
 
ja klinkt erg herkenbaar. Je verwacht toch een goede begeleiding van een ziekenhuis. We zijn nu bezig om alles te doen bij een consultatiebureau, die zit bij ons om de hoek en doet eigenlijk in principe hetzelfde als wat het ziekenhuis nu doet.

bedankt voor je leuke reactie! :)
 
Wat goed om te lezen dat jullie dochter het zo goed doet! Onze dochter is 14 weken te vroeg geboren. Ze is nu bijna 5 maanden, of eigenlijk 7 weken. Wat de voeding betreft, is het hier ook steeds weer zoeken.... maar zolang ze aankomt en tevreden is, gaan we er maar vanuit dat het goed is. Ik denk dat er ook geen kant en klaar antwoord is, wij zullen toch echt naar onze meiden moeten kijken.... Maar het is zo fijn om die bevestiging vanuit bijvoorbeeld het ziekenhuis te krijgen.
Kortom jouw verhaal is erg herkenbaar!
Ook wat het slapen betreft. Wij gebruiken een puckababy, dat helpt haar wel om in slaap te komen. 'S avonds slaapt ze eigenlijk alleen maar als we haar op de arm houden. Soms lastig, maar we proberen het positieve er maar van in te zien... het is ook wel gezellig.


 
Jah wij hebben in het begin dat ze net thuis was ingebakerd. Dat werkte echt als een tierelier... Nu is ze daar te groot voor, ze is nu gecorrigeerd 5 maanden. Ze komt moeilijk in slaap, maar als ze slaapt dan slaapt ze wel goed.

het is inderdaad steeds aftasten. Je hebt zoveel sites, maar die zijn bijna allemaal gericht op op tijd geboren of iets te vroeg geboren kinderen. En wanneer houd je wat dan aan? Het gecorrigeerde of het niet gecorrigeerde? Het is erg lastig, maar als ik in haar pretoogjes kijk, dan smelt ik en dan besef ik wat een groot geluk ze is en dan is de ellende wel weer vergeten :D.. Maar fijn om te horen dat er nog iemand is die z'n vroeg geboren kindje heeft en het goed maakt :)...
 
Voor het inbakeren heb je ook een Puckababy (weet niet precies de naam). Dat is een slaapzak waarmee je ze kan inbakeren.
Misschien dat die helpt bij het inslapen?

Qua voeding wordt het lastig, ieder kind is weer anders. Als ze de fruit en groente goed eet, is het toch oké?

Ik ben met de 7 maand begonnen met brood geven. Eerst een 1/2 sneetje, daarna 1 en nu eet ze 2 sneetjes.

Succes!
 
Heel fijn om te lezen dat ze het zo goed ondanks haar vroeg geboorte!

Onze dochter is dik 9 weken te vroeg geboren en inmiddels 11 maanden (gecorrigeerd 9 mnd)
Wij worden gelukkig erg goed begeleid, nu wat minder, maar in het begin erg veel, Nu is het ook minder nodig maar controle is er nog.
Geregeld controle bij de kinderarts in het ziekenhuis en we mochten altijd bellen.
Vervelend dat dat bij jullie niet zo het geval is..

In het begin hebben wij ook even moeten puzzelen met eten .... wij hebben steeds de middenweg gekozen tussen haar echte geboorte datum en de uitgerekende geboortedatum... Nu zit er nog wel een verschil in 9 wk en 16 wk te vroeg!
Ons is ook verteld dat als ze rond de 1,5jr zijn, alles recht getrokken is qua vroeggeboorte.
Onze meid doet het gelukkig ook prima! Geboren met 1235gr en inmiddels zit ze aan 7300gr en 69cm.... (Zoals een 9mnd baby) CB houdt rekening met haar vroeg geboorte.

Ik zou zelf een beetje kijken waar je kindje behoefte aan heeft. De darmpjes zijn inmiddels wel gewend, vanaf de geboorte zijn die toch meteen in werking gezet.
Heel veel succes met alles :)

 
Hallo,

Ongelovelijk, wat een vechtertje! Hier ook een moeder van een vechtertje; onze dochter is 13 weken te vroeg geboren. Vanuit het ziekenhuis heeft onze dochter nog een tijdje aan de Nenatal voeding gezeten. Ik corrigeerde haar leeftijd altijd wel een beetje, vooral met de voeding. Ze had vanaf het begin al wat last van de darmpjes en daarom kreeg ze ook pas wat vastere voeding zo tegen de gecorrigeerde leeftijd aan. Sinds de vaste voeding gaat het super met de darmen. Bij het CB corrigeren ze altijd 1,5 maand i.pv 3 maanden. Ze gaan zegmaar een beetje op de helft zitten. Maar probeer vooral naar je kleintje te kijken, waar heeft zij behoefte aan. Ze kan haar hele leven nog lekker fruit etc eten. Ik vond het in het begin ook erg ingewikkeld, vooral omdat bijna overal schemaatjes voor te vinden zijn. Maar ik heb nu ook wel geleerd dat ieder kindje(zelfs op tijd geboren kindjes) alles op zijn of haar eigen tempo doet.

Geniet er lekker van, alle momenten met je meisje!

Groetjes!
 
Terug
Bovenaan