Bijna 19 maanden en nog niet lopen

<p>Hallo.</p><p><span style="text-align: right;">Ik wil graag wat ervaringen van ouders met een kindje die ook laat is gaan lopen.. Mijn zoontje is van begin mei 2018 en loopt nog niet los. Hij loopt wel achter een loopkar en stapt over. Maar als ik ‘m mijn hand geef gaat hij meteen op z’n knieën zitten</span></p><p>Ik maak me een beetje zorgen. Mensen in m’n omgeving zeggen komt vanzelf. Is bijna 19 maanden niet laat? Of hebben er mensen tips</p>
 
Mijn dochter liep met 18.5 maand. Was dus ook laat. Ze deed het ineens, van de een op de andere dag en heeft nooit meer gekropen. Heel bijzonder. 
Ik werk op een kinderdagverblijf en de meeste kindjes lopen wel rond 16 maanden. Maarja, je kan het niet dwingen. Het gebeurt echt wel vaker dat kindjes pas met 18-20 maanden gaan lopen.
Oefenen achter een loopwagen en oefenen met heen en weer lopen tussen papa en mama in, dat hebben we hier veel gedaan. Je kindje moet er echt vertrouwen in krijgen. 
Voordeel is dat als ze zo laat lopen, ze wel in 1x goed lopen en waarschijnlijk weinig meer vallen. Kindjes die al met 11 maanden lopen, vallen nog om de haverklap om. Jouw kindje is al een heel stuk stabieler.
Ik zou me er nog niet teveel druk om maken, grote kans dat hij binnen een maand ineens loopt! Pas als hij met 2 jaar nog niet loopt, ga je de medische molen in maar dan zou je nu al dingen moeten merken aan zijn spieren/botten enzo.
Waarschijnlijk durft je kindje het gewoon nog niet, en als hij het straks wel kan dan loopt hij als een trein! ?
Overigens zijn we er bij mijn dochter ook achter gekomen dat ze een bril moest. Ze is nu net 2 jaar en heeft een sterkte van +3.50. De oogarts zei dat ze geen diepte ziet. Daarom liep ze achteraf misschien ook wel zo laat, gezien ze geen diepte zag en niet scherp zag. Maargoed, dat is natuurlijk niet bij elk kind zo ?
 
 
Mijn dochter liep met 18.5 maand. Was dus ook laat. Ze deed het ineens, van de een op de andere dag en heeft nooit meer gekropen. Heel bijzonder. 
Ik werk op een kinderdagverblijf en de meeste kindjes lopen wel rond 16 maanden. Maarja, je kan het niet dwingen. Het gebeurt echt wel vaker dat kindjes pas met 18-20 maanden gaan lopen.
Oefenen achter een loopwagen en oefenen met heen en weer lopen tussen papa en mama in, dat hebben we hier veel gedaan. Je kindje moet er echt vertrouwen in krijgen. 
Voordeel is dat als ze zo laat lopen, ze wel in 1x goed lopen en waarschijnlijk weinig meer vallen. Kindjes die al met 11 maanden lopen, vallen nog om de haverklap om. Jouw kindje is al een heel stuk stabieler.
Ik zou me er nog niet teveel druk om maken, grote kans dat hij binnen een maand ineens loopt! Pas als hij met 2 jaar nog niet loopt, ga je de medische molen in maar dan zou je nu al dingen moeten merken aan zijn spieren/botten enzo.
Waarschijnlijk durft je kindje het gewoon nog niet, en als hij het straks wel kan dan loopt hij als een trein! ?
Overigens zijn we er bij mijn dochter ook achter gekomen dat ze een bril moest. Ze is nu net 2 jaar en heeft een sterkte van +3.50. De oogarts zei dat ze geen diepte ziet. Daarom liep ze achteraf misschien ook wel zo laat, gezien ze geen diepte zag en niet scherp zag. Maargoed, dat is natuurlijk niet bij elk kind zo ?
 
 
Ons zoontje liep ook "pas" vanaf 19 maanden.  Ineens liep hij en deed niets anders meer! Begon toen ook met praten en ging alles ineens heel snel.. hij was ook erg gefrustreerd en dit was ineens over. 
Komt allemaal goed ! en laat je niet gek maken als er mensen zijn die zeggen " loopt  nog niet "  Ieder kind zijn eigen tempo :)
 
Ons zoontje liep ook "pas" vanaf 19 maanden.  Ineens liep hij en deed niets anders meer! Begon toen ook met praten en ging alles ineens heel snel.. hij was ook erg gefrustreerd ervoor en dit was ineens over. 
Komt allemaal goed ! en laat je niet gek maken als er mensen zijn die zeggen " loopt  hij nog niet "  Ieder kind zijn eigen tempo :)
 
Jaa klopt. Weet ook wel dat elk kind zijn eigen tempo heeft. Maar hij kijkt totaal geen aanstalten te maken om los te lopen.. 
Het frustreert me een beetje omdat ik me er zorgen om maak.. 
 
Dat is ook even schrikken van dr oogjes. Zou ik mss bij 't consultatiebureau na kunnen vragen?
 
Groetjes Wendy 
 
De mijne is ook geboren in mei en loopt ook nog niet. Mij frustreert het omdat tillen zo zwaar wordt. Alle kindjes in haar leeftijdsgroep of jonger lopen al en dan komt de mijne aangekropen :) 
 
 
 
Mijn dochter liep met 22 maanden voor het eerst. (Haar broertje was toen 1 maand oud ?) Daarvoor was ze een billen-schuiver dus was lopen in haar ogen gewoon niet nodig?! Wel is ze weer erg vroeg met lezen en schrijven, dus alles komt op z’n tijd. Maar succes, valt niet mee daar op te wachten!
 
Terug
Bovenaan