Bijna 2 en niet praten

<p>Dochtertje is over een maand 2 en ze praat nog niet. Mama papa, doei dan wel maar verder echt niet. Haar ontwikkeling is echt super goed ze begrijpt ook echt alles. Tijdens lezen wijst ze ook alles maar praten komt maar niet. Heb echt van alles geprobeerd. <br />ik heb echt twee soorten mensen om meheen ‘ ach komt wel het komt goed’</p><p>of ‘ ow praat ze nogsteeds in haar eigen taaltje ( ze brabbelt echt veel in haar eigen taal ) ze is al wel bijna 2. </p><p>ik maak me niet echt veel zorgen maar begin het wel vervelend te vinden dat anderen er zoveel commentaar op hebben dan ga je toch twijfelen. </p><p>ze was ook laat met lopen ( 17 maanden ) nou wat is laat ze verwachten gelijk dat je kind met 1 jaar al gaat lopen. <br /><br /></p><p> </p>
 
Ons zoontje praten ook zeer weinig tot niet pas na 1.3 jaar ging hij mama en papa zeggen.. afgelopen december hebben ze buisjes geplaatst en nu spreekt hij zinnen van 4 a 5 woordjes nog lang niet 100% goed uitgesproken maar wel zodat hij het ons duidelijk kan maken. Bij mijn stiefdochter was dit ook het geval welicht dat je daar iets mee kunt.. en anders gewoon nog is even op zijn beloop laten.. de arts in hrt ziekenhuis zegt wel dat ze met 1 jaar woordjes morten kunnen en met 2 jaar 2 woordjes achter elkaar en met 3 3woordjes tot een leeftijd van 5 jaar waren geen uitzonderingen.
 
Vervelend dat anderen commentaar hebben! Mijn zoontje kletst de hele dag door sinds hij naar de peuterspeelzaal gaat. Hij is nu 2 jaar en 3 maanden, en vanaf zijn 2e verjaardag is hij dus veel meer gaan praten! Ik weet niet of jouw dochtertje ook straks naar de peuterspeelzaal gaat ? Dan kletsen ze natuurlijk mooi met leeftijdgenootjes :)
Komt vast goed !
 
Geen zorgen hoor! Elk kindje zijn eigen tempo! Ik begrijp uit jouw verhaal dat ze wel alles begrijpt wat je zegt, dus dan beem ik aan dat het niet aan het gehoor ligt. Ik denk dat ze het nog wel prima vind zo ? 
Mijn zoontje is nu 2 en hier begint hij nu steeds meer en neer te praten. Met de 21 maanden zei hij alleen nog maar papa, mama, bal en paat (paard). En dan ineens hebben ze het te pakken en komen er wekelijks en soms wel dagelijks een boel nieuwe woordjes bij. Het komt heus wel.
Ik ben het wel niet helemaal eens met Michelle. Met n jaar woordjes, 2 jaar 2 woordzinnen en 3 jaar driewoordzinnen, zijn richtlijnen. Dit is echt niet wat ze moeten. Mijn zoontje zei toen hij 1 was nog geen woorden. Rond de 13 maanden ba (bal) en rond de 16 maanden bal en papa, rond de 18 maanden kwam daar mama bij. Dit heeft hij tot de 21 maanden volgehouden. Nu is hij 2 en praat echt heeeel veel, maar geen tweewoordzinnen hoor. Dit komt vanzelf wel. 
Dus dat moeten kunnen, ben ik het echt niet mee eens.
 
Op de speelzaal pikken ze inderdaad veel op! En anders over een tijdje als het nog niet verbeterd naar de logopedist, het komt vanzelf!
 
Hier 2 laat pratende kinderen.
Mijn dochtertje is nu 26 maanden en praat sinds kort pas een beetje. Ze heeft veel oorontstekingen gehad en hoorde daardoor slecht. Ik zie wel dat haar ontwikkeling hierin sprongen neemt ineens nu haar oren rustig zijn. 
Mijn zoontje was ook laat, maar hij blijkt een perfectionist te zijn die pas iets doet wanneer hij weet dat hij het kan. Met 2 jaar sprak hij ook nauwelijks, ruim voor zijn derde verjaardag waren het lange volzinnen. Uitspraak liep wel wat achter waarvoor hij logopedie heeft gekregen.
Mijn nichtje sprak ook heel laat, maar tegen haar werd nauwelijks gesproken. 
Ieder kind zijn eigen tempo, mits je een stimulerende omgeving biedt.
 
Bedankt voor jullie reacties. 
denk sowieso niet dat het aan haar oortjes ligt. Ze heeft in twee jaar tijd maar 1 x een ontsteking gehad. En slapen doet ze echt voorbeeldig. Zelfs tijdens sprongetjes of tandjes hebben we geen problemen. 


zij is wel inderdaad een type die het past doet als ze er zeker van is. Dat werd ons verteld door de fysio omdat ze te laay liep. Kruipen deed ze dan ook niet. 


ze heeft veel te vertellen maar echt allemaal in haar eigen taal. 

Opvang was ze begonnen voor Corona tijd helaas waren er veel besmettingen hebben we haar uitgeschreven. Oktober starten we weer.
dus even afwachten of dat gaat helpen :)
 
Wow! Alsof ik precies het verhaal over mijn eigen dochtertje lees!! 22mnd en heel soms papa of mama zeggen...en ook het lopen rond de 16 mnd pas zonder ‘vinger’ van ons ?ik ga ook binnekort creche weer bellen. Was net bezig met aanmelden toen alles begon inderdaad in maart. Ook hier weet ik zeker dat ze alles begrijpt, ze vertikt het alleen zelf te vertellen. Hopelijk werkt een omgeving met andere kindjes en volwassenen die niet direct begrijpen wat ze bedoelt als stimulans ? zolang ze voor haar 3de jaar praat zal het wel loslopen ❤️ ik maak me niet ernstig druk in ieder geval. Succes ?
 
Terug
Bovenaan