Bijna 2 en niet praten

Maak je niet druk! Het zou zomaar kunnen dat ze straks in een keer begint en meteen verstaanbaar is voor iedereen aangezien je zegt dat ze alles begrijpt. Sommige kinderen slaan eerst alles op. Mijn oudste dochter was ruim anderhalf en serieus nooit 1 woord gezegd geen mama papa niks. Tot ze ineens begon! Het waren meteen zinnen en ook anderen konden haar verstaan. Ik heb toen ook weleens gedacht ga je ooit nog praten. Mijn andere 2 kinderen waren ook later met praten, de jongste is nu 19 maanden en praat sinds kort. Zoals anderen ook zeggen komen er nu wekelijks woorden bij. Als ze er weer commentaar op hebben ene oor in andere oor uit want geen enkel kind ontwikkelt alles precies volgens het boekje 
 
Komt helemaal goed! Sterk karakter heeft die mooie dochter van jou! En luister vooral niet naar wat moeders zeggen over hun kinderen op die leeftijd. Wordt natuurlijk goed bedoelt maar daar zit je niet altijd op te wachten. Eventueel kan je een logopedist overwegen. Veel succes maar komt wel goed met je dochter;-).
 
Beste mama,
zonder dat je mij inhoudelijk antwoord hoeft te geven zou ik je graag naar haar geboorteverhaal willen wijzen. Zijn er bepaalde dingen geweest rondom de (pre)conceptie, zwangerschap en / of geboorte? Was het bijvoorbeeld een pittige bevalling? De 'oplossing' naar de vragen qua ontwikkeling die jij stelt zijn hier vaak naar te herleiden. denk aan het niet kruipen, pas laat gaan praten / lopen.
Gedrag is altijd logisch en heeft een reden. Het kindje wil er eigenlijk iets mee zeggen. Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel. 
Succes! 

 
Lieve moeder, 
Ik ben logopedist en moeder van 3 kleintjes. Als je je zorgen maakt over de taalontwikkeling van je meisje kan je altijd even langs een logopedist gaan (niet om mijn beroep te promoten, maar om jou te helpen). Wel even van tevoren checken of de logopedist ook ervaring heeft met jonge kinderen. Hij of zij kan dan met je meekijken en eventueel wat tips geven. Het kan best zo zijn dat de taalontwikkeling wat later dan gemiddeld op gang komt, maar soms helpt het ook om even wat tips te krijgen. En als dat niet nodig is (dat kan ik nu niet beoordelen), dan is dat ook oké en ben je gerustgesteld.
Succes verder!
Groetjes Nydia
 
Als jij je zorgen maakt zou ik inderdaad een verwijzing vragen voor een spraak taal onderzoek, ongeacht wat mensen zeggen. Er bestaat zoiets als een Taal Ontwikkelings Stoornis en niet iedereen is daar mee bekend. Ik werk zelf bij een organisatie die hier behandeling voor biedt en hoe eerder je een kind met TOS helpt hoe beter de kans is dat hij/zij snel weer op een normale ontwikkeling zit. Een achterstand in spraak kan leiden tot veel frustratie en als je het nu bijvoorbeeld nog een jaar aan kijkt kan dat negatieve gevolgen hebben.
Dus als je voor je gevoel zeker wil weten dat er niks aan de hand is, want kinderen leren inderdaad ieder op hun eigen tempo, maar we hebben wel een goed idee van wat nog normaal is en waar hulp nodig is, dan kan je het beste een taalonderzoek laten doen. Succes!
 
Dat je kindje wat onzekerder is, kan zeker ene rol spelen.
Maar je kind is niet 'traag' hoor.
Mijn kindjes liepen op 18 maanden, 13 maanden en 16 maanden.
En die van 18 maanden kon al een stevige uitleg doen tegen dan!
Terwijl de jongste die liep op 16 maanden nog steeds geen woord zegt en al bijna 2 is.
Het is meer voor hen frustrerend, want zo kunnen ze niets duidelijk maken. Maar verder komt dat allemaal goed. Zeker wanneer ze met klasgenootjes gaan spelen.
 
Joehoe! Vreselijk hè die druk van de buitenwereld.
Ik ging zelf pas praten toen ik naar de basisschool ging. Tot mijn 4e dus alleen maar enkele woordjes, en vooral wijzen en geluid maken, want mijn moeder begreep toch precies wat ik bedoelde.
Mijn moeder was bang dat ik niet naar de basisschool zou mogen omdat ik nog niet praatte, toen ze na de 1e week ging vragen hoe het ging met praten vertelde de lerares dat ik hele verhalen vertelde.
Het was al die tijd gewoon makkelijker om te wijzen en mama wist precies wat ik bedoelde haha. 

 
Terug
Bovenaan