bijna 4, maar blijft in onderbroek poepen

Heeft iemand tips.

Mijn zoon van bijna 4 (1 augustus dit jaar) is zindelijk w.b. plassen (niet 's nachts), maar lijkt haast wel zijn poep niet te voelen aankomen want hij blijft in zijn onderbroek poepen. Zelfs als ik hem vraag of  hij moet, zegt hij nee om soms direct in zijn onderbroek te poepen. We zijn al weken bezig hiermee en  zijn vader en ik (en opa's en oma's) worden er gek van en weten zo langzamerhand niet meer wat we moeten doen. We hebben belonen geprobeerd met stickers, ijsjes, donuts enzovoort. Het plassen gaat prima en hij is ook niet bang voor de wc. We hebben geprobeerd om hem aan te bieden dat wanneer hij moet poepen, hij even een luier aanmag, maar daar vraagt hij niet om, want hij poept voordat hij er zelf erg in heeft.

Kortom, wij zijn ten einde raad want 11 augustus gaat hij naar de basisschool en om nou 5 dagen per week terug naar af te gaan door hem een luier om te doen tijdens schooltijd willen we niet. Want het is al gebleken dat als hij te lang een luier draagt (dit i.v.m. de peuterspeelzaal) ook het plassen weer misgaat.

Help!!!

Anne
 
Hoi hoi,

Het zindelijk worden van poepen is voor een kind moeilijker. Niet bij alle kinderen, maar wel bij genoeg kinderen. Dit heeft te maken met het feit dat ze bang zijn om een stukje eigen ik te verliezen. Het is als het ware een stukje van hun zelf. Hun eigen ik. Die drempel ligt voor sommige erg hoog om over heen te stappen. Klinkt gek, maar het geeft niet. Het komt allemaal wel goed. En op de kleuterschool weten ze wel wat ze moeten doen. Er zijn ook kinderen bij die doordat ze naar school gaan weer terug bij af zijn met zindelijk worden. Dat komt door de spannende tijd die ze doromaken, daardoor vergeten ze het weer een beetje.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

lfs Sonja
 
Dat dachten wij ook eerst, maar hij lijkt geen angst er voor te hebben, want als er iets leuks tegenover staat dan gaat hij wel even vrolijk op de wc zitten en doet een kleine poep om vervolgens zijn beloning te incasseren. Iets later doet hij de rest gewoon in zijn onderbroek.

Ondertussen zit ik met vieze onderbroeken, een verdrietig kind (want hij vindt het niet leuk dat het gebeurt) en over 1,5 maand moet hij naar school.
 
Dan zou ik het gaan overleggen met het CB of met de huisarts. Want dan wordt het gewoon moeilijk. Dan weet ik het ook niet goed. Ik ben nog niet zo ervaren. Maar veel sterkte ermee.

lfs Sonja
 
Mijn dochter is 3.5 jaar en het plassen gaat heel prima en ook snachts is ze droog. Maar poepen doet ze ook in haar broek, alleen lijkt mijn dochter toch een beetje bang voor het poepen, ze houd het eerst een paar uren op met als gevolg steeds kleine keuteltjes en uiteindelijk alles. Ik heb ook alles geprobeerd wat jij hebt geprobeerd maar niks helpt. Ik heb het consultatie bureau gevraagd wat ik eraan kon doen en die zeiden dat negeren hielp geen aandacht aan schenken. Alleen schoonmaken en verder niks zeggen. Dit doen we nu een maand en hopen dat dit gaat  werken. Want het lijkt me heel vervelend als je kind naar de basisschool gaat en poept nog in de broek. En daar misschien wel mee gepest word en zoals jij zegt dat hij ook weer in zijn broek gaat plassen als hij een luier omkrijgt. Mijn dochter krijgt ook een luier om naar de peuterspeelzaal maar plast dan toch op de wc. Ik hoop dat we elkaar nog tips kunnen geven maar op dit moment heb ik er geen gouden tip bij zitten
 
Je zou zeggen dat ik me idd tot het cb zou moeten richten, ware het niet dat mijn eigen moeder (de oma dus) de cb-arts is en eigenlijk ook niet direct een oplossing heeft. Haar adviezen en van haar collega waren dat ik maar moest aanbieden om even een luier aan te trekken wanneer hij wilde poepen, maar daar ligt nu net het probleem: hij lijkt het niet/te laat aan te voelen. Ik zit er zelf aan te denken dat er mogelijk een fysiek probleem is, maar heel soms gaat het wel goed, als bijvoorbeeld de beloning interessant genoeg is, zoals bijvoorbeeld een tripje naar de kermis.
Zoals je langzaam ziet, hebben wij echt bijna al het denkbare geprobeerd. Ik denk dat ik maar eens een afspraak bij de huisarts ga maken, maar ja of dat nu wel zo'n goed idee is. Ik wil ook niet dat het een punt van frustratie wordt en dat het straks averechts werkt.
Zucht, ik weet het eigenlijk niet (meer).

Anne
 
Hoi anne.

Het is zeker moeilijk als je kind een poep probleem heeft. Is het angst, heeft het nou wel of geen controle over de ontlasting, is het inderdaad iets fysieks, of moeten wij als moeder gewoon geduld hebben dat het vanzelf over gaat. Maar ja met de basisschool in zicht is dat toch geen fijn idee. Ik weet het ook niet meer. Negeren heeft bij ons ook nog geen resultaat gehad.
Misschien word de gouden tip wel snel uitgevonden.

groetjes Ilona
 
De ervaren (i.e. oma dus) cb-arts heeft me allerlei tips gegeven. Volgens haar waren we te vroeg gestopt met het beloningsysteem en de beloning die we hadden lag te ver weg (nl. pas na 5 of 10 poepen op de wc/potje). Bovendien kreeg hij ontzettend veel (negatieve) aandacht wanneer hij in zijn broek had gepoept. Iets waar hij kennelijk om zit te springen sinds de komst van zijn broertje in oktober. Wat moeten we dan doen, volgens haar:
- weer gaan belonen: elke poep op de wc verdient een vlaggetje (bij ons een veer geplakt op de deur van de wc).
- drie veren/vlaggetjes = beloning, bij ons een klein cadeautje uit een samen versierde (schoenen)doos. Ik heb kleine cadeautjes van maximaal 3 euro (gewoon bij de Hema en Xenos kijken). De 'glow in the dark' sterren van de Hema zijn een enorm succes.
- bij een 'ongelukje' (poep in de broek dus) niet boos worden en heel neutraal reageren. Hoe minder aandacht, hoe beter. Omgekeerde dus bij een succesvolle poep op de wc/potje.
- ook totaal niet praten over het zindelijk worden en de ongelukjes enz. waar hij bij is. Immers, kinderen luisteren niet, maar horen alles (haha, deze wijsheid komt van dr. Phil).

Voorlopig, we zijn een week bezig nu, werkt dit wel. Hij heeft al 2x een cadeautje mogen uitzoeken en nog maar 1 ongelukje gehad.

Jullie ook veel succes met het zindelijk worden,

Anne
 
Terug
Bovenaan