Bijna een jaar bezig en nu? Arts benaderen?

Hoi ik en mijn vriend zijn nu 11maanden bezig met een kinderwens.
Voor ons eerste kindje.
Helaas ben ik weer in ronde 11ongesteld geworden.
Nu dus op naar ronde 12. :(

Ik weet dat je na een jaar je huisarts kan benaderen.
Wat kan ik dan verwachten?
Ik en mijn vriend zitten ook niet bij dezelfde huisarts.
Moet mijn vriend dan ook na de 12de maand zich bij zijn arts melden voor evt onderzoek?
Of worden vruchtbaarheids onderzoeken in ziekenhuis gedaan.
Ik heb echt geen idee.

Had ook zo gehoopt dat we op de gewone manier zwanger konden worden.
Maar nu we bijna een jaar bezig zijn krijg ik toch ook twijfels van is toch niks mis met 1 van ons? Ook ben ik zelf 32 jaar bijna 33 jaar. Dus maak mij soms ook zorgen om mijn leeftijd.

Zolang we bezig zijn is mijn cyclus eigenlijk best mooi.
Meestal 30/34 dagen.
Ik gebruik ook ovuliatietesten om mijn piek goed bij te houden.
Temperaturen doe ik alleen niet vanwege mijn werk draai veel nachtdiensten.
Ik rook en drink niet. Slik al die tijd al foliumzuur. Mijn vriend rookt ook niet maar lust soms wel een biertje.

Maar goed om terug te komen als ik ronde 12 weer ongesteld word willen wij dus de arts gaan benaderen. Ik vind dit best wel spannend en hoop dat er hier mensen zijn met ervaring. En die dat met mij en hier op het forum willen delen. Hoe ging dat bij jullie toen je de arts benaderde na een jaar proberen?

Je vriend moet doorgeven bij zn eigen huisarts voor een doorverwijzing voor een kinderwens bij de gynea, en voor zaadonderzoek ook. Althans dat was bij mijn vriend zo.
We waren ook bij ronde 10 of 11 en uiteindelijk spontaan zwanger geworden. We hadden al een intake gehad in t ziekenhuis.

Je vriend moet zich ook melden bij zijn huisarts. De onderzoeken van een man zijn sneller en makkelijker dan een vrouw.
Heel veel succes.

Wij waren ook ruim een jaar bezig en mn eigen huisarts wou ons nog niet doorsturen, volgens hem waren we nog jong genoeg en als t na een half jaar nog niet gelukt was moesten we maar weer terugkomen. Gelukkig had m'n toen nog vriend z'n eigen huisarts nog en die stuurde ons wel door naar t ziekenhuis en daar bleek t zaad weinig en van slechte kwaliteit te zijn. Is nu allemaal 10 jaar geleden en ondertussen bijna 34 wk  zwanger van nr 2 dmv Icsi 

Wij waren een half jaar aan het proberen toen we een afspraak hadden gemaakt bij de huisarts. Ik stapte over naar dezelfde huisarts als mijn man en was het gebruikelijk dat we even kennis kwamen maken. Ook vertelde we over de kinderwens en dat we het een half jaar aan het proberen waren. Huisarts zei ook, jullie zijn allebei jong en gezond dus is een half jaartje in principe kort. Hij zei daarbij dat mijn man wel dezelfde week zijn sperma kon afgeven, zodat de arts even kon kijken. Dat kan hij als enige controle mbt vruchtbaarheid zelf doen. Zo gezegd zo gedaan; mijn man bleek eeg weinig zaadcellen te hebben, en van de aantal die hij had was een groot deel ervan niet voldoende beweeglijk. 
Hierna zijn we doorgestuurd en in de 'medische molen' terecht gekomen. Wat waren we uiteindelijk blij dat we zo snel al bij de huisarts zijn geweest. 
Mat ik bedoel te zeggen, is dat naar de huisarts gaan niet perce iets heel groots hoeft te zijn. Je zou bij wijze van ook je verhaal kunnen gaan doen, het even melden. Of vragen om een sperma analyse. Maar wat kan het allemaal veel teweeg brengen he, spannend voor jullie! Heel veel sterkte. 

Wij zijn naar een jaar proberen naar mijn huisarts gegaan. Mijn huisarts heeft het onderzoek van mijn man ook geregelt. Wij zijn doorverwezen naar het ziekenhuis.
Inmiddels zijn wij er achter dat alles van mijn man goed is, bij mij is PCOS geconstateerd, gelukkig is mijn cyclus wel regelmatig, dus ik heb het in een lichte vorm. Deze week heb ik mijn cyclusanalyse! Spannend! 

Persoonlijk ben ik blij dat we de stap gemaakt hebben! Geeft mij veel meer rust.

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Dat waardeer ik enorm!

Mijn vriend en ik hebben besloten dat wij deze laatste 12de ronde nog proberen. Ben ik dan

weer niet zwanger gaan we ieder onze eigen huisarts benaderen hier over.

Christaaa:

Oke dus mijn vriend moet dan dus regelen met zijn arts dat hij doorgestuurd word naar een

gynaecoloog voor zaadonderzoek. En wat fijn dat het bij jullie gelukt is op de normale manier.

W83:

Ja mijn vriend gaat zich dan ook melden bij zijn arts.

Mama2015:

Jeetje ga je naar een arts toe en dan zo’n antwoord nog jong en nog half jaar proberen.

Pfff jeetje zeg. Maar idd gelukkig dat de arts van je vriend jullie toen wel doorgestuurd heeft.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

gebruiker640965:

Oke mazzel dat je man zijn zaadjes meteen nagekeken konden worden dan.

Ik weet niet beter dat je eerst een jaar moet proberen en lukt het niet dan pas al die

onderzoeken te laten doen mits de arts dit doet of je doorstuurd.

IrisHT:

Wat is PCOS? En een cyclusanalyse hoe kijken ze dat na of komen ze daar achter?

Ik denk dat het mij en mijn vriend ook rust geeft als we beide onder de loep worden

genomen. Nu zoveel twijfels of alles wel goed is.

Dus mijn vriend kan dan een zaadonderzoek laten doen.

Maar wat is de procedure van een vrouw?

Ik lees wel is dingen over: kijk operatie, echo maken.

Wat kan ik verwachten? Hoor vaak dat onderzoek voor een vrouw niet zo prettig is.

Maar hoe dan ook als deze ronde weer niks word dan stap ik ook naar de arts.

Bij PCOS heb je meerdere vochtbaalsjes (cysten) in de eierstok. PCOS komt bij 5 tot 10 proces van de vrouwen voor. Tot 8 vochtblaasjes is normaal, ik heb 12 dus iets meer. Door PCOS kan je een onregelmatige cyclus hebben. Mijn cyclus is tussen de 26 - 30 dagen. Ik heb verder geen last van de overige klachten van PCOS.
Ik moet nu om de 3 dagen naar de gynaecoloog voor een vaginale echoscopie, ze houden dan in de gaten of je een eisprong hebt. Als er een eisprong is geweest moet je een week later bloed prikken om te kijken of er hormoon is vrijgekomen.

Bij mij was de procedure alsvolgt:
-melden bij huisarts naar 1 jaar
-doorverwezen naar gynaecoloog  voor vaginale echoscopie
-mijn man is doorverwezen voor zaadonderzoek (alles is goed dus geen verdere onderzoek nodig)
-afspraak hoe nu verder
-cyclus analyse en bloedonderzoek

volgende stap: behandelplan, mogelijk hormonen slikken of HSG.
Voordat je een kijk operatie krijgt ben je al een stuk verder met onderzoeken. Als ik jou was zou ik me daar nog niet druk overmaken.

Zelf heb de echoscopie niet als vervelend ervaren, alleen dat je onderlichaam bloot moet voor het onderzoek vond ik lastig. Bij de 2de keer was de drempel al een stuk lager.

Terug
Bovenaan