Bijverdienen maar niet bijdragen

Ik wil graag een situatie voorleggen waarin mijn vriend en ik geen oplossing kunnen vinden..

Hier een jong gezin, 3 kindjes. Mijn vriend en ik werken allebei, en van deze vaste inkomens komt een gelijkwaardig en overeengekomen deel op de gezamenlijke rekening terecht.

Tot zover niets aan de hand. Maar mijn vriend gaat steeds meer bijverdienen via andere dienstverbanden. Om een idee te geven: zeker 120 uur per maand. Onze gezamenlijke rekening ziet hier geen geld van terug. Terwijl ik ondertussen alles thuis opvang en veel moet afzeggen..

Het voelt voor mij steeds oneerlijker en verdrietiger. Als ik dit aankaart voel ik me niet serieus genomen. Hij vindt zelf dat hij netjes zijn deel betaalt..

Wij zijn ook van het gelijk geld op een gezamenlijke rekening zetten, ongeacht wat iemand verdient. Dit hebben we dan ook gedaan zolang we ook beiden min of meer gelijk aan het huishouden bijdroegen.
Met de komst van een baby hebben we hier andere afspraken over..want zorgtaken komen erbij en als die niet gelijk verdeeld worden, dan denken we dat degene die daar minder in doet: meer financieel dient bij te dragen. Het kind naar de dagopvang of een schoonmaakster in huis (om anders de huishoudtaken en zorgtaken recht te trekken) kost immers ook geld.
Financieel 50/50 is heel leuk, maar dan ook huishouden en zorg 50/50.

Omgekeerd kan het natuurlijk ook: 50/50 blijven bijdragen financieel. Maar dan (af en toe/regelmatig) een schoonmaakster in huis en/of kinderen vaker naar opvang.
Daar dragen jullie dan ook gelijk aan bij en zorgt voor een stuk minder druk bij jou.

Uiteindelijk is een gestresste/verdrietige moeder er ook minder voor de kids.. (niet bedoeld als dat jij tekort doet aan je kids, maar meer bedoeld dat het belangrijk is dat partners onderling kijken naar het welzijn van elkaar). Dus hoe dan ook is het denk ik belangrijk om goed te luisteren naar elkander. Ik zou niet willen dat mijn partner met een vervelend gevoel blijft rondlopen.. naast dat ik dat niet voor hem wil: Kids voelen zo veel aan en het heeft invloed op ze. Zij zijn uiteindelijk de grootste slachtoffers, als ouders niet zorgen voor elkaars welzijn.

Wij hebben de afspraak om bij te dragen in verhouding tot het salaris.

Netjes zijn deel terwijl jullie 3 kinderen hebben? En met die 120 uur draagt hij minder bij in het huishouden, veroorzaakt mogelijk zelfs extra stress doordat je alles alleen op moet lossen en papa haast heeft.

Mijn man doneert de opbrengsten van zijn vrijwilligers werk aan ons kind.

Bedankt voor alle reacties!

Om op de vraag te reageren: nee, we kunnen eigenlijk niet goed rondkomen.. Terwijl "zijn" vermogen groeit nu hij bijverdient.

Nu ik het opschrijf realiseer ik me alleen maar meer want verontrustend en verdrietig dit is. Ik wil eigenlijk helemaal niet bezig zijn met geld, maar het voelt zo ongelijk

Terug
Bovenaan