Bijvoeding a la Rapley

A

Anoniem

Guest
Ik zal ook weer eens een nieuw onderwerp beginnnen:

Zijn er nog meer moeders die hun kindjes bijvoeden a la Rapley?
Mijn dochter is nu 6 maanden en wij zijn er vorige week mee begonnen.

Voor degenen die niet weten wat dat is:
Het idee is dat je kindje zelf de leiding heeft bij het eten, net zoals bij (borst)voeding op verzoek. De meesten bieden het voedsel aan in stukken omdat de kindjes het dan makkelijk zelf kunnen vastpakken, maar dit hoeft niet per se.

En hier kun je er meer over lezen: http://www.network54.com/Forum/382080/

En nog een leuke foto van Hannah die wortel aan het eten is:

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Hoi,

Ja, ik zag het al op de foto die je bij een andere discussie had geplaatst (wat een schatje trouwens). Werkt het? Ik heb er wel het eea over gelezen, maar vroeg me een beetje af hoe dat nou in de praktijd ging.

Groetjes, KT

We zijn dus nog maar net begonnen, dus nog veel ervaring hebben we er niet mee. Maar tot nu toe gaat het wel goed vind ik.

Ze krijgt nog weinig echt binnen, maar dat is niet erg. Het zelf vastpakken (ze pakt nog niet van het bordje, maar pakt wel stukken aan als je die haar aangeeft) en naar haar mond brengen van de stukken gaat al goed. De eerste keer (ruim een week geleden) begon ze hard te zuigen aan het stuk peer dat ze kreeg. Vanmorgen merkte ik dat ze niet meer zuigt maar nu echt bijt (zonder tanden weliswaar) en er nu ook echt stukjes afbijt (tot nu toe peer en wortel geprobeerd). Er zit dus al vooruitgang in, ook al zijn we nog maar net bezig (en hebben we wat dagen niks gedaan omdat we aan het kamperen waren afgelopen weekend).
Het kokhalzen (wat gewoon een reflex is als ze stukken in de keel krijgen) valt me ook erg mee. Heeft ze pas een paar keer gedaan, gevolgd door een stukje dat ze naar buiten werkte. Dit zou ook snel (in een paar weken) minder moeten worden. Ik ga er dan ook vanuit dat ze over een paar weken wel al echt gaat eten (in welke hoeveelheden, geen idee, maar dat maakt ook niet zo veel uit, het is tenslotte BIJvoeding, de borstvoeding blijft voorlopig nog het belangrijkste voedsel).

Maar ik ben dus benieuwd of er hier ook nog andere moeders zijn die dit doen. (op andere forums (borstvoedingsforum en bijvoedingsforum) zijn ze er erg enthousiast over)

Groetjes, Karin

O wat stoer! Kunnen wij niet ervaringen blijven uitwisselen?!
Runar is nu precies 6 maand en van het weekend beginnen wij pas met zijn eerste fruithapjes! (Joy joy!!) Ik geef verder ook nog bv, dus zie het idd ook nog als erbij, niet als vervanging.

Hoe lang na de eerste fruithapjes begon je met groente, Rapley methode? Of deed je fruit ook al a la Rapley? Wij willen de fruithap wel gepureerd (zelf maken van biologisch!) aanbieden en de groente Rapley.

Eigenlijk raar die hele "Rapley hype"   Onze grootouders deden niet anders! Oudere mensen hebben echt zoiets van "hoezo, nieuwe methode?!"
Maar goed, ik ben blij dat het weer "herontdekt" is, het leek me eerst niets. Ik vond da baby's gepureerd moesten eten, maar na een bijeenkomst van het bv centrum "van borst tot boterham" waren we allebei overstag!

Kan niet wachten tot ik z'n koppie zie als hij al die nieuwe smaken en structuren ontdekt!!!!

Groetjes Edith (mamma van Runar)

Lijkt me erg leuk om te doen maar onze dochter blijft toch wel graag ineens zuigen en dan.... je raadt het al. Een hele wortel naar binnen.
Heeft ze al een paar keer gepresteerd dus ik maar het wel fijn hoor!! Inmiddels al wel flinke stukjes nu ze door heeft dat ze ook kan kauwen.
Geeft wel een lekkere kliederboel zeker?

Of je het beste met fruit of groente kunt beginnen daar blijven de meningen over verdeeld. Ik was eigenlijk van plan om met groente (wortel) te beginnen, maar een paar dagen voor Hannah 6 maanden was zat m'n man een peer te eten en ze zat toen zo te kijken (dat had ik haar nog niet eerder zien doen trouwens) dat we haar hebben laten proeven. Ze leek het zo lekker te vinden dat we haar toen dezelfde dag nog zelf peer hebben laten eten. Wel meteen op de Rapley-manier, maar omdat peer nogal glibberig is hield ik het vast. Wel hebben we een paar dagen achter elkaar hetzelfde gedaan. Mochten ze er op reageren dan weet je waar het aan ligt.

Daarna was wortel aan de beurt (een paar dagen later dus al). Tussendoor hebben we trouwens ook een dag broccoli gedaan omdat wij dat toen zelf aten en het handig was om haar dan meteen ook wat te geven. Dat heeft ze dus nog maar een keertje gehad. Ze leek die trouwens minder lekker te vinden, maar waarschijnlijk is dat ook gewoon wennen aan een nieuw smaakje, dus die gaan we binnenkort ook een paar dagen achter elkaar doen.

Gisteren en vandaag heb ik meloen gedaan (galia geloof ik). Ook erg glibberig, dus ik houd een stuk vast, maar ze hapt er enthousiast naar, vind het echt lekker.
Ze is sinds een paar dagen ineens van de (waterdunne) bv-poepluiers af, dus ik begin het idee te krijgen dat ze inmiddels ook echt wat binnen krijgt, maar heb nog geen stukjes in haar luiers teruggevonden, dus waarschijnlijk is het wel nog heel weinig.

In mijn omgeving kent trouwens niemand deze manier van bijvoeding. Ik moet telkens weer uitleggen wat dit dan is en waarom ze niet 'gewoon' gepureerd krijgt. Alleen m'n schoonzusje heeft het geprobeerd (haar dochtertje is nu 2 jaar), maar vond het teveel gedoe ofzo (zal haar er nog eens naar vragen) en is er al snel mee gestopt.
Ik moet zeggen dat ik de kliederboel nog wel vind mee vallen toe nu toe. Maar dat zal nog wel meer worden als ze het echt zelf gaat doen...

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Hoi!

Leuk om te lezen en zien hoe jij het aanpakt! Hier in onze omgeving kijken sommige mensen ook raar op hoor! Maar een andere kennis van ons doet ook Rapley!
Vandaag heeft Runar z'n eerste fruithap gehad - geweldig!

We hebben m eerst even met de hele peer met schil laten spelen, dolle pret!
Daarna hem een geschild stukje gegeven waar hij vol overgave en met brede grijns aan zat te sabbelen en daarna heb ik het gepureerd met stukjes nog wel, en hem van zijn lepel zelf laten eten - hij (en wij!) vonden het machtig mooi!

Even een paar dagen peer nog en dan een ander stuk fruit proberen.
En maar eens even nadenken wat voor groentehap we hem het eerst gaan geven :)

Had er graag ook een foto bijgevoegd, maar dat lukt niet. (cookie expired?!)

Groetjes Edith

Ik heb  mijn dochtertje  een stuk liga laten eten, gewoon een stuk gegeven en daar zat ze lekker aan te peuzelen tot dat er een stukje in haar keel schoot en ze bijna stikte (ze werd helemaal blauw).
Hier dus geen gereplay meer.

Terug
Bovenaan