bijvoeding

Hallo,

Het valt me hier erg op dat de meeste pas beginnen met bijvoeden van fruit en groente als ze 6 maanden zijn.
Wij zijn begonnen met fruit geven vanaf 3 maanden en het cb vond het helemaal geen probleem.
Vanaf 4 maanden ook groente.
Het cb vond het ontzettend goed dat ze ook nog is bijna alles op at.
Onze meid is nu bijna 6 maanden en groeit goed.
Nou is mijn vraag van waar al die voorzichtigheid?

Groetjes
 
voor de kindjes die al bijvoeding krijgen..
Ik kwam een wel heel interessant artikel tegen over het bijvoeden voor 6 mnd..

http://voedingjeweettoch.blogspot.nl/2012/07/die-zes-maanden.html
ikkeislaura op vrijdag 6 juli 2012 om 09:53 uur
 
Wat een leuk stuk. Ik ben het er mee eens . Vooral de logica en het 'darm'verhaal.
WIj zijn bij alle kinderen gestart met bijvoeden rond de zes maanden en dan a la rapley.
De jongste heeft kma, en daarom word er afgeraden om te starten voor 6 maanden. Maar dat deden we toch al niet.

Vorige week zjn we begonnen met bijvoeden en het gaat gestaag HIj heeft lol er in en wij ook.
 
Heel goed stuk zeg! Als ik dit eerder had gelezen had ik adviezen van de KA (die zijn advies enkel basseerde op onrustig gedrag van mijn kind en dit meteen afschreef op de voeding).
Mijn kleine is bijna 2 maanden te vroeg geboren en daar is 'omdat hij kwa ontwikkeling toch echt op de lijn zit van kindjes van zijn geboorteleeftijd' weinig rekening mee gehouden.

Mijn zoontje zou KMA hebben (is nog nooit in zijn bloed aangetoond), en reflux (wel aangetoond, meermalig en hij heeft er nog, nu 8 maanden, last van).Dus tussen 3 en 4 maanden de overstap van BV (altijd gekolfd uit de fles, ivm aanlegproblemen en geen hulp hierbij) naar dieetkunstvoeding (Nutramigen).

Vervolgens kwam flesweigering, dat zou komen door de reflux 'want dan associeren baby's de fles met het zure gevoel en spugen', dus ga maar beginnen met fruit en groente. Dit was echt helemaal geen succes (nogal logisch... vooral als je gaat kijken naar zijn toen gecorrigeerde leeftijd van net iets meer dan 2 maanden). Mijn ingeving was, en is nog, dat hij die KV gewoon niet lekker vind, maar goed.

Ach ja als nieuwbakken mama en met de eerste meteen een vroeggeboorte, veel ziekenhuis, moeilijkheden en al mijn ideeen en wensen en mooie beelden plots te zien veranderen in een hevige onweerbui waar ik dacht nooit uit te komen, ging ik af op het advies van de KA. Ik weet inmiddels wel alles wat ik nooit meer zou doen, zelfs niet op advies van. Net als wat ik volgende keer wel zou doen (er achteraan zitten om een goede lactatiekundige te krijgen bijvoorbeeld).

Maar goed ik ben weer veel te veel afgedwaald :p
Goed stuk :)

Liefs, Marieke
(november-mama)
 
Ik denk persoonlijk dat dit voor ieder kindje verschilt!
Ik zelf geef al helemaal geen bv, heb dit gewoon nooit gewilt.

Wat ik wel begrijp is als je kindje iets heeft aan de darmpjes of wat dan ook dat je er mee wacht.
Wij hebben een heel gezond kindje en weinig last gehad van krampjes de eerste 3 maanden.
Ze heeft er eigenlijk alleen last van gehad in de eerste 3 weken.

Vroeger gaven mijn ouders me ook fruit rond de 9 weken, ook aan mijn broertje.
We zijn tot op heden toe nog heel erg gezond.

Wat ik gewoon wil zeggen is dat al die onderzoeken tegenwoordig gericht zijn op ' zo is het goed en niet anders '
Maar wat ik al zeg ieder kindje is anders, en geen mens is hetzelfde. ( wat ook maar goed is ook )

Mijn nichtje is 7,5 maand en kreeg vanaf 6 maanden al iedere dag een sneetje brood, dit is geadviseerd door het cb.
In elke gemeente denkt het cb anders, wat ook wel voor veel vragen zorgt!

Wij zijn dan met 3 maanden begonnen met fruit en ze heeft nergens geen last van gehad, anders was ik er natuurlijk meteen mee gestopt.
Ook heeft ze het niet iedere dag gehad maar 3x in de week een paar hapjes om te proberen, zodat we met 4 maanden voorzichtig konden proberen of ze het iedere dag wilde.
Nadat we dat gedaan hadden sliep ze ook de nachten door, eerder niet.. ( je weet nooit of het daar door kwam natuurlijk )

Maar zo zie je dat ieder kindje anders is, en dat ook iedereen z'n eigen mening heeft. ;-)

Liefs, Chantal

 
Tuurlijk verschilt het per kindje, maar ik vind dat ik in mijn geval tegen mijn eigen wensen in heel slecht ben geadviseerd. Mijn zoontje kon er duidelijk helemaal niet tegen, het CB en de KA kunnen zeggen wat ze willen... In de familie van mijn vriend zitten veel darmproblemen en zowel in mijne als die van hem allergieen. Ik heb zelf eczeem en mijn vriend heeft hooikoorts, allergie voor een groot scala aan huisdieren en gluten. Na het beginnen met fruit en groente met 6 maanden (gecorrigeer dus iets meer dan 4 maanden) ging het wel goed overigens. Dus als je het terug gaat rekenen zijn wij ook voor 6 maanden begonnen met hapjes. Maar goed, dat is dan weer een ander punt, vooral bij premature kindjes waar geen oorzaak van de prematuriteit is gevonden.
Gewoon lekker naar jezelf en je kindje kijken.

Ik kreeg als baby van 3 maanden al sinaasappelsap trouwens, net als broodkorsten en hapjes avondeten van mama. Ik ben in mijn kindertijd heel veel ziek geweest (zeker 1 week per maand), inclusief dubbele longontsteking met 3 jaar omdat ik een kleurstofallergie had ontwikkelt. Ook heb ik nog nooit van mijn leven koorts gehad, ook niet bij infecties. De hoogste temperatuur die ik heb gehad was een paar dagen na mijn bevalling, 37,9... Ik zeg niet dat dit door de veel te vroege bijvoeding komt, maar goed.

Lekker doen wat je zelf goeddunkt toch? :)
Liefs, Marieke
 
Ja precies!
Maar je leest er zoveel negatieviteit door terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.
Ik snap heel goed dat als er heel erg veel allergieen voor komt in de familie dat je het rustig aan doet ;) had ik ook gedaan in zo een situatie.

Ik bedoel er meer mee te zeggen dat je van alles leest en het soms lijkt het als of het een schande is dat je geen bv geeft, of dus voor die 6 maanden fruit en groente geeft. ( als je bij sommige leest )

Vandaar dat ik me afvroeg waar komt dat vandaan, mits je kindje gezond is en geen allergieen heeft natuurlijk.

Liefs Chantal

 
Ik moet ook niets hebben van de borstvoedingsmaffia hoor ;-)
Ik wilde wel, het ging niet meer en toen was het ook klaar.

Ik respecteer ook de mama's die ervoor durven uit te komen dat ze nooit BV hebben gegeven of willen geven, er zijn zoveel redenen voor. En het niet willen vind ik ook een goede. Een gelukkige tevreden mama heeft een kindje meer aan dan een ongelukkige mama :)

En de hapjes, elk kind is anders, elke ouder is anders etc. ieder doet toch lekker zn eigen ding ;-)

Liefs, Marieke
 
Terug
Bovenaan