Binnen twee weken groente en fruit???

A

Anoniem

Guest
Hmmmm...

Ik kom net terug van het cb en heb te horen gekregen dat Sol nu wel echt moet beginnen met groente en fruit eten, omdat ze anders haar reflexen om te happen gaat kwijt raken... Ik heb gezegd dat ik van plan was om na het weekend te beginnen (ze is zat. 6mnd) maar ik moest toch echt wel nu beginnen en snel een beetje!
Verder mocht ik pap met kunstvoeding gaan geven... Tsja ik geeft borstvoeding en dat ben ik voorlopig ook echt nog wel van plan, dus was is dan de meerwaarde van pap met kunstvoeding? Tsja dat wist ze ook niet echt.
Over Rapley  ben ik maar helemaal niet begonnen. Ze zat me sowieso aan te kijken alsof ik een of andere new age freak was dat ik het tot nu toe gedaan heb zoals ik het gedaan heb.
Raar! Ik heb eigenlijk nooit iets te klagen over het cb, want meestal zeggen ze gewoon niets en is het naar binnen/ naar buiten, maar dit keer heb ik toch wel ervaren wat een ouderwetse opvattingen en ideeen het cb heeft. Deze arts kende ik ook nog niet, maar ze was niet van het luisterende soort in ieder geval. En natuurlijk moet ik bij iedere nieuwe arts/verpleegkundige weer gaan uitleggen waar haar vader gebleven is. Daar word ik ook zo moe van! Lees je dosier eerst eens door. Allerlei vragen stellen op een naar mijn idee veroordelende manier...
Maar goed, gelukkig heb ik mijn eigen gezonde verstand! Ze is goed gegroeid, is nu 68,5 cm en weegt 7200 gram. En die groente en fruit... Tsja, ik zal gaan beginnen, maar ze hoeft van mijn niet ineens over twee weken al alles te eten. Borstvoeding blijft haar hoofdmaaltijd, de rest is voorlopig lekker bijvoeding.

Maar ik moest het toch even kwijt. Het was een vreemde ervaring. Toch een wildvreemde die zich met jouw kind en je manier van opvoeden bemoeid. En zij deedt het niet overkomen alsof het alleen maar adviserend was...
Gelukkig bestaat er internet en kunnen we tegenwoordig ons eigen geinformeerde plan trekken!

Liefs, Sarah

Hoi Sarah,

Wat grappig, ik trof de laatste keer ook een andere arts aan die had ook nog nooit van Rapley gehoord en gaf alleen maar aan wat ik anders MOEST doen. Nora mocht nog maar 5 voedingen, moest yoghurt gaan eten en MOEST toch echt door gaan slapen. Alsof wij dat niet willen. Van Rapley had ze nog nooit gehoord en ze zat me maar dom aan te kijken. Ik heb haar het wel fijntjes uitgelegd en ook dat borstvoeding voorlopig de hoofdvoeding blijft. De wijkzuster stond toevallig erbij en die kende rapley gelukkig wel. Echt ouderwets die arts. Gewoon je eigen boerenverstand blijven gebruiken. Ken je trouwens de wetsite van rapley? (www.borstvoeding.com) Wij zijn nu ongeveer een maand bezig (nora is 6,5 maanden) en ze krijgt al heel wat weg. Maar eet nog weinig tov fleskinderen en prakjeskinderen.  Met haar bijna 9 kilo maak ik me niet druk. Ze is echt Hollands Glorie.
Ik blijf me aan het boek van Stephan Kleintjes houden en introduceer vast voedsel vrij langzaam. Yoghurt krijgt ze dus pas na 7 maanden. En ze krijgt nog steeds ongeveer 6 a 7 voedingen per dag (1 nachtvoeding, dan borst rond 06.30 en soms nog beetje rond 8 uur, rond 9.30 fruit, dan afgekolfde melk (180 cc in totaal in 2 delen) overdag (ik werk), tussen de 2 delen afgekolfde melk nog een rijstewafeltje of liga, rond 5.30 uur weer borst, dan groente, rond 8 uur weer borst en naar bed en rond 10 uur kunstvoeding (200 cc) met rijstebloem (wordt dikker dan borstvoeding met rijstebloem en ik krijg het niet bij elkaar gekolfd)). Het vaste voedsel is dus nog echt bijvoeding. Ze krijgt steeds meer weg en het zal dus geleidelijk aan wel hoofdvoeding gaan worden.
Maak je dus niet gek en luister naar jezelf. Veel succes en plezier straks bij het introduceren van vast voedsel. Levert prachtige plaatjes op.

grz miepke

Laat ze lekker kletsen op het cb en trek gewoon je eigen plan zou ik zeggen.

Ik ga ook voor de 6 maanden alleen bv en ik ben ook echt niet van plan om hem dan binnen 2 weken op fruit en groente en en en te hebben hoor.

Alles op zijn tijd als hij zijn melk maar blijft drinken.

groetjes irene

jeetje, wat een stomme ervaring. Ik ben tot nu ook heel tevreden over het CB, ben benieuwd over 2 weekjes wat ze gaan zeggen over vast voedsel.
Volgens mij is pap echt niet nodig hoor, als je bv blijft geven. En rustig fruit en groenten introduceren vanaf 6 maanden is ook mijn idee. BV blijft de hoofdmaaltijd. Nou ja, gelukkig laat jij je niet van de wijs brengen.

Heb je dat trouwens ook gezegd, dat ze het dossier maar eens moeten lezen voordat ze een nieuw iemand zien? Daar is dat ding voor en volgens mij kan je zoiets best zeggen hoor.

altijd jammer zoiets. Je zou er nog onzeker van worden zeg!

Jouw plannen klinken me heel verantwoord in de oren (want ik doe het zelf grotendeels ook zo )

We raplyen niet zo streng (geven soms prutjes als Berend het zoooo lekker vindt en helemaal gefrustreerd rakt dat hij het niet zelf naar binnen kan krijgen) en bv heb ik helaas moet opgeven . Kortom zoveel groente en fruit krijgt hij ook nog niet binnen, maar daar heeft hij de rest van zijn leven nog voor toch?

Ik geef ook nog steeds bv maar we rapleyen niet. Bij het cb zeiden ze tegen me dat wanneer ik rijstebloem wil gaan geven dit ook heel goed door het fruit kan! Is misschien een tip. Je kan natuurlijk ook kolven als je dit wilt maar bv wordt niet dik met rijstebloem, komt door bepaalde enzymen geloof ik.

Ik heb nog nooit zo'n kulverhaal over voeding gehoord! Dat zou betekenen dat alle kindjes met een verhoogde kans op allergie niet meer kunnen leren happen omdat ze tot 6 maanden alleen maar melk krijgen? WHOEOEOEOEOEOAAAAAAAH
Laat inderdaad je eigen verstand maar werken, want volgens mij heb jij prima ideeën over voeding!
Mijn twee oudsten hebben trouwens nooit pap gehad. Ivm borstvoeding. Wordt pap niet dik mee inderdaad, en om nou daarvoor opvolgmelk te kopen, dan maar aan de boterham hoor! Dat ging prima hier!

groetjes,
Sabine

Terug
Bovenaan