blijf zo moe; waarom zo vaak 's nachts???

Ik ben sinds de bevalling nog niet uitgerust geweest, mede ook door een te snel werkende schildklier.
Maar nou komt mn zoontje van 4,5 maand de hele nacht door voor voeding. Vannacht kwam hij om 01.00 uur, om 2.30 uur, om 6.00 uur en toen weer om 8,00 uur. Wij zelf gingen pas om 00.00 uur slapen vanwege visite in de tuin bij de buren waardoor wij de slaap niet konden vatten. Dus tel maar uit hoeveel ik vannacht geslapen heb en ik was al zo moehoe!!!!
Ik vraag me af hoe ik ooit over mn vermoeidheid heen moet komen.
Zijn er nog meer BV-moeders die dit ook hebben?
 
Hoi,
Misschien is het een idee om wat af te kolven genoeg voor een avond en nacht, en je kind dan een nachtje bij oma/opa te laten logeren.
Kunnen jullie eens een keer lekker slapen.
Hebben wij zelf ook gedaan een aantal keer, en beviel ons goed.

Groetjes
 
... mijn zoontje ging pas echt doorslapen toen hij 14 maanden was...
Maar goed, dat is ook niet normaal natuurlijk.
Met borstvoeding kan je helaas ook geen nutrix bijgeven ofzo dat hij wat
voller is.
Sorry, verder geen tips, maar hoop dat het snel iets beter gaat en
dat je weer een beetje aan je slaap toekomt.
Ik weet niet of je overdag werkt of niet, maar ga anders 's middags
eens een uurtje samen slapen.

Groetjes yana
 
Vermoeiend he! Vond ik ook.

Mijn zoontje slaapt  door  sinds hij 14 maanden was. In tegenstelling tot  de vorige schrijfster, denk ik dat dat heel normaal is voor een kindje. In  Nederland wordt er  zo raar gekeken naar het slaapgedrag van baby's, zelfs de meeste volwassenen slapen 's nachts niet door, maar worden af en toe wakker om wat te drinken of naar de wc te gaan. Dan kan je moeilijk verwachten dat zo'n klein wurmpje al wel doorslaapt...  

Maar goed, vermoeiend is het wel voor jou. Wat bij mij het best hielp was vroeg naar bed. Vaak slaapt een kindje al vanaf een uur of 7-8, maar heb jij daar geen profijt van omdat je pas later gaat slapen. De afgelopen dagen was vroeg slapen natuurlijk moeilijk vanwege de warmte, maar nu het wat koeler is zou ik lekker vroeg naar bed gaan.

Hieronder volgen nog wat tips die ik in de loop der tijd heb  verzameld en die mij goed hebben geholpen:
Het gaat het best als de voedingen niet te lang duren en als jij zelf weer snel in slaap valt.
Voor dat laatste krijg je hulp van moeder natuur: tijdens het borstvoeden maakt je lichaam een hormoon aan waar je lekker sloom van wordt. Maak hier gebruik van door na de voeding niet allemaal dingen te doen. Ik ga bijv. voor het voeden naar de wc, zodat ik na het voeden gelijk verder kan slapen.
Ook slaapt mijn zoontje bij ons in bed, dus ik hoef hem niet naar zijn bedje terug te brengen. Als je dat niet fijn vindt, kun je ook je man je kindje terug laten brengen of het bedje op jullie kamer zetten, dan hoef je in ieder geval niet ver :) .


Laat je kindje niet te lang drinken, dan kan je snel weer slapen: de tsr wegdrinken aan de ene kant, dan aan de andere kant en dan weer slapen. Natuurlijk niet zo kort dat hij er niet genoeg aan heeft en nog steeds niet wil slapen, dus experimenteer hier wat in.


Kijk niet op de klok als je wakker wordt, daar word je alleen maar nerveus van en het helpt niets. Ook kun je beter de voedingen niet tellen, ook dat helpt niets. De eerste keren dat mijn zoontje ging doorslapen moest ik 's ochtends echt even hard nadenken of ik nou wel of niet gevoed had, ik wist het echt niet, het gaat altijd zo vanzelf.


Sinds ik bovenstaande deed, ging ik er zo ontspannen mee om, dat ik vaak tijdens het voeden al in slaap viel. Dan werd ik veel later wakker met een baby die nog steeds ligt te sabbelen!


Belangrijk om te weten: als je langer bv wil blijven geven, zijn nachtvoedingen heel goed. Door de nachtvoedingen blijft je productie namelijk beter op peil.


En wat mij ook wat troost gaf: denk maar eens aan al die andere moeders die ook vannacht hun baby aan het voeden zijn: je bent niet alleen!
Probeer ervan te genieten, ze zijn maar zo kort zo klein. En zo'n klein lief mannetje dat midden in de nacht lekker warm tegen je aan ligt... Ik denk dat je aan die momenten met weemoed zal terugdenken als hij zich als puber rot schaamt voor zijn 'maffe moeder' :) .

Hoe meer je denkt "oh, nou is mijn nacht weer te kort", hoe gestresster je wordt, hoe slechter je slaapt door de stress en dan is het cirkeltje rond. Als je door bovenstaande tips er makkelijker mee om kan gaan, ondervindt je lichaam er bijna geen last van. Lichamelijk is het namelijk belangrijker dat je een bepaald aantal uren slaap haalt, dan dat die ononderbroken zijn. Vaker wakker gemaakt worden 's nachts is voor je lichaam eigenlijk niet zo'n probleem.


Als je het nachtvoeden echt zat bent, zijn er heel baby-vriendelijke manieren om het je baby, zonder dat er huilen aan te pas komt, af kunt leren. Lees hiervoor het boek van Elizabeth Pantley eens. Het heet The no-cry sleep solution. Op deze website kun je er meer over lezen: pantley.com/elizabeth/content/excerpts
Er is sinds kort ook een Nederlandse vertaling van dit boek te koop, die heet Lekker slapen zonder huilen.

Nou, dat was een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes,
Helena

 
Bedankt voor jullie reacties!
Op het borstvoedingsforum moet je meer met BV-vragen komen en dit was meer een vermoeidheidsvraag . Anders wordt er meteen gezegd dat je 'off-topic'-vraag stelt!
Inderdaad met de warmte ging het echt niet om vroeg naar bed te gaan want ook omdat de buren dan nog lekker in de tuin zitten. En ook mede door de warmte kwam mijn zoontje zo vaak denk ik.
Afgelopen   was het veel koeler en heeft hij wat langer geslapen zodat ik om half zes (ging de wekker van mijn man) zelfs moest gaan kolven. Dus ik heb nu wel 5,5 uur kunnen slapen maar uitgerust??? Nee, nog lang niet. Dat zal nog even duren denk ik.

En inderdaad Helena, ik zal voortaan denken dat ik niet alleen midden in de  aan het voeden ben

Enneh......iets anders dan BV...nee, hoor, ik  moet het gewoon  volhouden. In het begin  ging de BV helemaal niet goed  en dat heb ik ook volgehouden.


groetjes, Karin
 
Bedankt voor jullie reacties!
Op het borstvoedingsforum moet je meer met BV-vragen komen en dit was meer een vermoeidheidsvraag . Anders wordt er meteen gezegd dat je 'off-topic'-vraag stelt!
Inderdaad met de warmte ging het echt niet om vroeg naar bed te gaan want ook omdat de buren dan nog lekker in de tuin zitten. En ook mede door de warmte kwam mijn zoontje zo vaak denk ik.
Afgelopen   was het veel koeler en heeft hij wat langer geslapen zodat ik om half zes (ging de wekker van mijn man) zelfs moest gaan kolven. Dus ik heb nu wel 5,5 uur kunnen slapen maar uitgerust??? Nee, nog lang niet. Dat zal nog even duren denk ik.

En inderdaad Helena, ik zal voortaan denken dat ik niet alleen midden in de  aan het voeden ben

Enneh......iets anders dan BV...nee, hoor, ik  moet het gewoon  volhouden. In het begin  ging de BV helemaal niet goed  en dat heb ik ook volgehouden.


groetjes, Karin
 
That's the spirit! Zet 'm op.

Trouwens: op het borstvoedingsforum mag je heus wel vragen over nachtvoedingen zetten hoor! Die beantwoord ik daar ook altijd gewoon. En ik heb ook nog nooit een reactie gezien van één van de vrijwilligers dat je geen vragen over nachtvoedingen mag stellen. Sterker nog, zei beantwoorden die vragen ook wel eens.

Kijk die discussie over OT op het bv-forum wordt echt veroorzaakt door mensen die volledig OT gaan. En dat niet één keer, maar sommigen plaatsen zo ongeveer dagelijks een paar berichtjes die geen vragen over bv bevatten.
Ik kan me voorstellen dat ze daar een rem op willen zetten, want daar is dat forum niet voor bedoeld. Verder zijn ze echt niet zo streng!
 
Terug
Bovenaan