bloedende voorliggende placenta (praevia)

Hallo medezwangeren,

Sinds ik ongeveer 11 weken zwanger ben (van mijn derde) heb ik bloedverlies. Meteen alarmbellen bij mij natuurlijk, op de echo was niks bijzonders te zien vertelde mijn vk, met de kleine was alles goed. Ik erg gerustgesteld natuurlijk.
Een week later kreeg ik weer een heftige bloeding, weer de vk gebeld en kon gelijk komen. De vk die ik toen had kon alleen maar nar het hartje luisteren. En die was wederom goed. Ze heeft me gerustgtesteld door mij te vertellen dat de kans op een miskraam echt heel minimaal is. En dat het waarschijnlijk bloedvaatjes zijn die knappen.
3 weken later (al die tijd is er geen dag voorbij gegaan dat ik geen bloed heb verloren, de ene dag heftiger dan de andere) kom ik bij mn normale afspraak en de vk vroeg meteen of ik nog steeds bloed verloorde. Toen ik het vertelde stuurde ze meteen door naar de gyn omdat het niet normaal was dat ik nog steeds bloedde.
2 dagen later zat ik bij de gyn en die kwam er als snel achter dat mijn placenta gedeeltelijk voor de uitgang ligt en die veroorzaakt de bloedingen.
Dat bloed prikkelt continu mijn baarmoeder en dat maakt dus de kans dat de vliezen breken of de weeen beginnen en ik dus uiteindelijk mijn kindje verlies.
Omdat ik toen pas 15,4 weken zwanger was, kunnen ze helemaal niks doen.
We mogen geen gemeenschap hebben en verder moet ik het zo rusitg mogelijk doen.
Meer kunnen we niet doen.
Ik voel me nu vresselijk en onzeker. Het kan zomaar voorbij zijn en dan verlies ik mn (op de echo te zien gezonde) kindje.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik doe het zo rustig mogelijk, wel was ik wezen werken omdat ik een kantoorbaan heb.
En ik heb geen bedrust toegewezen gekregen.
Ik vind het een vresselijk spannende tijd en hoop dat ik snel in een tijd kom dat het kindje levensvatbaar is.
Om de 2 weken moet ik naar de gyn toe om te kijken of de placenta zich verplaatst. Maandag moet ik weer, daar leef ik naar toe, hopelijk heeft hij dan beter nieuws.
Nu ben ik overigens 16 weken.

Heeft iemand dit ook gehad en is het toch goed afgelopen? Of ken je iemand die dit heeft gehad.
Ik weet echt niet wat ik nu moet doen.

Liefs, Ris (sorry voor het lange verhaal)

Hallo Ris,
Ik weet helaas alles af van een ernstige placenta preavia!
En ik zal je mijn verhaal vertellen,zodat je kunt zien dat het zelfs als het heel erg ernstig is goed kan aflopen!

23 dec.2003 blijk ik weer zwanger te zijn (weer) want ik heb daarvoor in 8 maanden tijd nog 2 miskramen gehad .
zoiezo al een wonder dat ik op mijn 38ste weer snel zwanger was na een baarmoederoperatie (dec.2002) verklevingen die weg zijn gehaald uit mijn baarmoeder en hormonen die ik daarna moest slikken (ik had door een ballon therapie ashermann syndroom opgelopen,ik had na mijn 4 kinderen uit mijn eerste huwelijk ook geen kinderwens meer,maar ja het leven kan anders lopen en dan kom je een jongere man tegen nog zonder kinderen.

uiteindelijk dus weer zwanger in dec.2003 maar mijn hoop was ver te zoeken want zou de zwangerschap stand houden ,nou dat is uiteindelijk wel gebeurt maar het is een hel geweest zo een hel dat ik nu ik het weer allemaal op schrijf weer even moet slikken,om een heel lang verhaal kort te maken ik had vanaf dag 1 al licht bloedverlies bij 6 weken iets meer en met 8 weken bloeding met stolsel,en constant kreeg ik echo's iedere week 1 met 14 weken krijg ik sávonds onder het eten een pittige bloeding inc. groot stolsel op de afd. verloskunde konden ze godzijdank het hartje horen,de bloeding nam na het stolsel af en ik mocht naar huis waar het aan lag??
vanaf week 15 tot week 20 af en toe licht bloedverlies,met 20 weken krijg ik het gegeven placenta praevia met een zeer vreemd placenta beeld ,ik moest rustig aan gaan doen(ja doe dat maar met 4 kinderen en een man die bijna nooit thuis is.
ik kon bloedingen erger gaan krijgen maar dat was afwachten.
helaas was me nog maar ruim 2 weken gegeven ,ik voelde me juist in die tijd eindelijk weer goed na 16 weken ook doodziek te zijn geweest .
DONDERDAG 29APRIL 2004 (staat in m,n geheugen gegrift) kom ik rond 17.15 thuis van het boodschappen doen was toen ruim 22 weken zwanger ,ga even zitten met wat drinken op m,n stoel(was alleen op dat moment) en opeens voel ik wat lopen ik kijk tussen m,n benen en SCHRIK ME ROT het bloed stroomt eruit en wat moet je dan ik ben langzaam op de grond gaan liggen (half) met m,n benen omhoog op m,n tafel ik bleef bloeden inmiddels was m,n spijkerbroek doordrenkt van het bloed het kleed in de kamer echt afgrijnselijk godzijdank lag mijn telefoon binnen handbereik (want de kamer kon ik niet door over de grond ze zouden denken dat er iemand afgeslacht was) en kon ik het ziekenhuis bellen en mijn vriend uiteindelijk kwam met 15 min. met loeiende sirenes de ambulance in de ambulance had ik nog een bloeddruk van 40 onderdruk.
eenmaal in het ziekenhuis werd ik erg licht in m,n hoofd niet zo gek natuurlijk allemaal mensen om me heen later daar ben ik te vroeg naar zaal gebracht lag gelukkig maar 1 iemand en ben ik met verpleegster en  vriend en infuuspaal naar het toilet gelopen (wat nooit had mogen gebeuren ) wat ik toen op de wc verloor is niet te geloven vele stolsels zo groot als een vuist en ik was aan het plassen dacht ik alleen ik was bloed aan het plassen toen werd ik pas echt bang en dacht het is over we gaan het allebei niet redden.
tegen de avond is het bloeden afgenomen en heb ik in totaal 2 liter verloren en heb 6 zakken bloed gekregen ,daarna heb ik 3 MAANDEN in het ziekenhuis gelegen met constant bloedingen als ik een week schoon was ,was het veel iedere week kreeg ik echo's maar kleintje deed het goed (ongelofelijk) lag wel helemaal dwars boven in mijn baarmoeder, normaal had hij niet zo kunnen groeien mijn redding was dat ik al 4 zwangerschappen had gehad.
ik heb in totaal 12 bloed transfusie's gehad ,ik ben 29 april erin gegaan en 6 aug. uiteindelijk thuis gekomen heb heel veel meegemaakt in het ziekenhuis ook m,n relatie stond erg onder spanning,en constant moest ik tussen alle ellende door thuis ook alles regelen ex die af en toe dwars lag noem maar op,bijna onmenselijk allemaal maar ja je hebt geen keus je gaat en moet door ,uiteindelijk met 35 weken was ik lichamelijk en geestelijk helemaal op en was ik een lopende tijdbom,op 30 juli heb ik een spoedkeizersnede gekregen wat ook erg spannend was ivm vele bloedverlies en of ik mijn baarmoeder kon behouden,ik heb bij de operatie ruim 2 liter verloren maar godzijdank m,n baarmoeder kon blijven zitten de placenta is heel manueel eruit gehaald door mijn (zeer ervaren) gynaecoloog ,hij zat helemaal ingegroeid.
met mijn zoontje ging het meteen heel erg slecht heb hem de eerste uren niet gezien hij zat tegen een ademstilstand aan en arts en ambulance uit umc waren al aanwezig gelukkig is het zover niet gekomen want het laatste halfuurtje was hij stabiel en mocht hij  in het streek ziekenhuis  blijven,en na 4 dagen was hij al bij mij op de kamer en exact na 1 week mochten we samen al naar huis (wat eigenlijk achteraf gezien te vroeg is geweest.
zelf was mijn hb na operatie 4.2 dus weer 4 zakken bloed.
was lichamelijk o,o toen ik thuis kwam langzaam aan is het beter gegaan lichamelijk dan maar geestelijk niet uiteindelijk heb ik na een jaar geestelijke hulp gezocht ,wat goed geholpen heeft.

Ris dit was mijn verhaal,de kans dat de placenta nog omhoog meegroeit met de groter wordende groeiende baarmoeder is vele malen groter dan dat je dit gaat meemaken,houdt je daar maar aan vast!!

sterkte en als je vragen hebt je vraagt ze maar!

groet melanie

Jeetje Melanie, wat een heftig verhaal.
Als ik het goed begrijp heb jij het ook al aan het begin van je zwangerschap gehad? Ik lees alleen maar verhalen wanneer het bloeden pas in de 2e helft begint. Dan loopt het vaak nog goed af omdat je dan sneller in het ziekenhuis opgenomen wordt.
Bij mij kunnen/willen ze helemaal niks doen. Ik voel me echt een tijdbom!
Ik hoop echt zo verschrikkelijk dat we dit kindje mogen houden.
Afgelopen dagen had ik het redelijk onder controle, toen moest ik het doen met wat bruinige afscheiding.
Nu krijg ik weer helderrood bloed. Ik moest in de gaten houden van de gyn waarneer ik weer ging bloeden.
Krijg je meteen na een activiteit een bloeding of pas later. Kan dit bloed een reactie zijn van gisteren of moet het van vandaag zijn?
Mag je wel in bad hiermee? Ik lig eigenlijk iedere avond in bad omdat ik anders slecht slaap.
Ik hoop echt dat de placenta maandag al wat verschoven is.

Ik heb geen voorliggende placenta gehad, maar wel een bloeding met 22 weken bij mijn eerste zwangerschap aan de rand van mijn placenta. Tegen mij is toen gezegd om strikte bedrust te houden, aangezien elke activiteit idd weer een bloeding kan uitlokken dit dus de vliezen prikkelt, zoals jij zelf ook al vertelt.

Ik heb tot ongeveer week 32 echt platgelegen op de bank en daarna ben ik heel voorzichtig weer wat in beweging gekomen. Onze dochter is gezond ter wereld gekomen met 37+5 dgn.

Ik hoop voor je dat alles goed gaat! Heel veel sterkte hoor!

Groetjes, Marisa

Hoi,

Nee ris het is niet zo dat je van iedere activiteit een bloeding kan of gaat krijgen.
De bloedingen komen omdat de placenta op een plaats ligt waar hij normaliter niet hoort te liggen de baarmoeder groeit je ziet ook namate je op het eind loopt van een zwangerschap dat de boel gaat verstrijken en je snapt dus ook met de groeiende baarmoeder wordt er als het ware aan de placenta getrokken die vol zit met bloevaten sommige zijn zo een 2 cm dik als die kapot getrokken worden dan kan je het sommetje zelf al maken.
Bij bloedverlies zou ik niet in bad gaan en maar even een douche pakken.

Het klinkt hard maar op dit moment met deze termijn valt er niks aan te doen en is het iedere keer weer schrikken wbtft het bloedverlies,het blijft altijdt een dreigend gezicht.
Maar je baarmoeder kan heel wat hebben!!

Strikte bedrust heeft totaal geen zin,dat ik 3 maanden in het ziekenhuis lag ben ik alleen echt op bed blijven liggen en plassen als ik een hele heftige bloeding had.
Wat je wel moet beperken zijn trappen op en aflopen.

sterkte groetjes melanie

Ben inmiddels drie weken geleden bevallen van een kerngezonde zoon die met 34 weken en drie dagen is gehaald via een keizersnee. Ook placenta praevia en bloedingen vanaf de 26e week. Waardeloos, he, dat gevoel een tijdbom te zijn ken ik maar al te goed. En je doet er niks aan, dat is het meest frustrerende. Afwachten is alles wat je kan doen, helaas. Bij mij kwamen de bloedingen altijd 's nachts en nooit na een activiteit. Ik heb veel bedrust gehad, af en aan weken in het ziekenhuis gelegen en verder weinig tot geen fysieke inspanningen geleverd. Het bloedverlies is bij mij nooit heel erg heftig geweest maar het duurde soms wel lang voordat het stopte en het was altijd heel erg schrikken.
Gelukkig benadrukten de artsen bij mij altijd dat het MIJN pech en MIJN bloed en MIJN complicatie was en dat de baby er niets van merkte. (zodra dat wel het geval zou zijn, zouden ze het namelijk halen) Sterker nog, dankzij de vele weken bedrust, was onze zoon bij 34 weken bij zijn geboorte zes pond! Het enige dat mij heeft geholpen was, veel afleiding zoeken. Ik mocht trouwens niet meer in bad. Ik kreeg wel medicatie om in te slapen die niet schadelijk was voor de kleine. Tezazepam ofzo, hielp goed om in slaap te vallen. Als me nog meer te binnen schiet, reageer ik nog wel een keer weer. Eerst veel sterkte, rust en gezondheid, afleiding en gezondheid  gewenst.

Hoi Vis, wat fijn dat jou kindje zo goed gegroeid was. mocht hij zeker snel mee naar huis?
Waar ik zo van baal, is da ik pas 16 weken ben, het duurt nog zoooooooo lang voordat het levensvatbaar is. Als nu de vliezen breken weten we zeker dat we geen kindje meer hebben. Dat zit erg op mijn zenieuwen.
Meestal hoor je het inderdaad vanaf de 2de helft en dan kunnen ze je in het ziekenhuis opnemen.
Ik hoop echt dat het manadag verschoven is, zo niet ga ik toch hier in duitsland eens naar een arts, hier doen ze er veel meer aan. Het is tenslotte wel mijn kindje die ik niet wil verliezen.
Wat baal ik van deze zwangerschap, het is mijn laatste en had er zo graag van willen genieten. De eerste maanden ben ik vresselijk moe geweest met slaapproblemen en vanaf week 11 ben ik aan het vloeien, wat mijn steeds ongerust maakte.
Dus genieten is er echt niet bij, ik durf het ook niet, isschien om mezelf te beschermen voorals het fout gaat.
Bah, ik heb me nu maar ziek gemeld op mn werk, gisteren weer helder bloed. Ik voel me er niet prettig bij en heb het idee dat mijn collegas het niet begrijpen.

quote: Ris reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-04-2009 08:36:48'));

Hoi Vis, wat fijn dat jou kindje zo goed gegroeid was. mocht hij zeker snel mee naar huis?
Waar ik zo van baal, is da ik pas 16 weken ben, het duurt nog zoooooooo lang voordat het levensvatbaar is. Als nu de vliezen breken weten we zeker dat we geen kindje meer hebben. Dat zit erg op mijn zenieuwen.
Meestal hoor je het inderdaad vanaf de 2de helft en dan kunnen ze je in het ziekenhuis opnemen.
Ik hoop echt dat het manadag verschoven is, zo niet ga ik toch hier in duitsland eens naar een arts, hier doen ze er veel meer aan. Het is tenslotte wel mijn kindje die ik niet wil verliezen.
Wat baal ik van deze zwangerschap, het is mijn laatste en had er zo graag van willen genieten. De eerste maanden ben ik vresselijk moe geweest met slaapproblemen en vanaf week 11 ben ik aan het vloeien, wat mijn steeds ongerust maakte.
Dus genieten is er echt niet bij, ik durf het ook niet, isschien om mezelf te beschermen voorals het fout gaat.
Bah, ik heb me nu maar ziek gemeld op mn werk, gisteren weer helder bloed. Ik voel me er niet prettig bij en heb het idee dat mijn collegas het niet begrijpen.

Hoi,
Ris waarvoor ben je bang dat de vliezen breken ,daar is echt geen reden toe en daar zou ik me echt geen zorgen om maken.
Er valt aan een placenta preavia niets meer te doen dan je leven verder te leven en wat ik hiervoor al zei in iedergeval geen gemeenschap en niet teveel trappen op en af.
Verders moet je ,je echt geen zorgen maken je bent nog zo vroeg in de zwangerschap de kans dat je placenta omhoog meegroeit is vele malen groter dan dat jij over of met een slip voor de baarmoedermond blijft liggen.

succes!
melanie

Terug
Bovenaan