bloedgroep o negatief

Nou dan zal ik ook meteen even een nieuw berichtje plaatsen, want ben vanmorgen voor de tweede keer naar de vk geweest, uitslagen van bloed gekregen en alles was goed, alleen nu blijkt dat ik een zeer zeldzame bloedgroep heb nl o negatief.
Nu wordt mijn bloed gecontroleerd op antistoffen en krijg ik bij ongeveer 30 weken een spuit en na de bevalling wordt er bloed uit de navelstreng gehaald en blijkt dat mijn baby positief is krijg ik weer een spuit, want die antistoffen kunnen de rode bloedlichaampjes van de baby af breken. En de spuit na de bevalling schijnen ze te doen voor een eventuele tweede zwangerschap. Weer iets geleerd dus, hebben meer van jullie bloedgroep o neg?
Voordeel van o negatief is trouwens dat ik aan iedereen bloed kan geven, dus misschien straks na de geboorte eens na gaan denken over doneren.....
Verder ook het hartje gehoord, blijft speciaal! Nu weer een maandje wachten voordat ik weer mag.

liefs

Hi,

Ik las gisteren een folder die ik bij de verloskundige had gekregen en daar werd pecies in beschreven waar jij het over hebt. Schijnt inderdaad vrij zeldzaam te zijn. Wist trouwens niet dat die bloedgroep zo geschikt is voor donatie. Leuk van je dat je daar dan meteen aan denkt! Maar eerst maar het kleintje veilig op de wereld zetten.

Succes,
Willemijn.

Ha Willemijn, Wat toevallig dat je daar net iets over gezien had bij de vk.
Lees net Alien dat jij ook o negatief bent, hoorde gisteren ook van een vriendin dat ze negatief heeft, maar dan A (nog zeldzamer).
Je mag ook pas 6 maanden na bevalling gaan doneren, heb dus nog even om er over na te denken. Eerst idd maar bezig zijn met die kleine in mijn buik

liefs

Hoi Daantje,

Die prikken die je krijgt zijn anti-d (antistoffen). Het gaat hun niet om je bloedgroep maar om de rhesus-factor en die is bij jouw negatief. Omdat hij negatief is en de kans groot is dat de rhesus-factor van je ongeboren kindje positief is (want positief komt vaker voor en is ook dominant) zou je anti-stoffen tegen het bloed van je kindje kunnen aanmaken (en zijn/haar bloedcellen kunnen vernietigen). Omdat jij nu nog geen contact hebt gehad met het bloed van je kindje is dat nu nog geen probleem maar tijdens een bevalling is de kans groot dat jullie bloed in contact komt met elkaar. Hierdoor gaat je lichaam anti-stoffen aanmaken, raak je dan weer zwanger en heeft je kindje weer een positiefe rhesus-factor dan gaat je lichaam hier tegen in protest en maakt het bloed van je kindje dood, dus heeft je kindje weining overlevingskans. Die prikken worden dus uit voorzorg gegeven om de kans op een rhesus-kindje te verkleinen.

Zelf heb ik bloedgroep A-negatief en heb ook beide prikken gehad.
Nu ben ik zwanger van nummer 2.

Hoop dat je mijn uitleg een beetje begrijpt.

Groetjes Diana.

Hoi Anaid,

Je verhaal was helemaal duidelijk thx , nu ik het er met vrouwen in mijn omgeving over heb, blijkt het niet zo zeldzaam te zijn,mijn beste vriendin had precies hetzelfde en heeft twee kindjes gekregen die allebei een negatieve bloedgroep hebben (vader waarschijnlijk ook negatief?)

liefs Daantje

Ik heb me dit ook al afgevraagd. ik moet volgende week weer naar de vk en krijg dan de uitslag van het bloedonderzoek, maar ik weet dat ik bloedgroep O heb (nou ja...dat denk ik) maar of het nou positief of negatief is....dan maakt dus een heel verschil. Ik maak me nu in ieder geval wat minder druk, na dit gelezen te hebben.

hoi meiden..
ik hoor hier niet, ben een februari mama, maar verveelde me en was een beetje aan het lezen.
de bloedgroep O is in feite een veel voorkomende bloedgroep, maar omdat je rehsusfactor negatief is, heb je die spuit nodig.

ik heb me daar vorig jaar in verdiept, want ik blijk bloedgroep AB negatief te hebben.
AB is schijnbaar al heel erg zeldzaam en dan ook nog eens een negatieve rhesusfactor.

op zich hoeft het niet schadelijk te zijn voor je kindje, maar die spuit is wel erg belangrijk!!!
Ik heb er nog wat informatie over op mijn pc staan, dus als jullie meer willen weten over een negatieve rhesusfactor, dan geef maar een gil!

groetjes Carina

Terug
Bovenaan