bloedtest, nekplooimeting...

Hallo..

Ik heb vanochtend gebeld met de vk om te vragen wanneer ik de eerste afspraak kon maken... ivm met mijn leeftijd (36)
Als we willen kunnen we een bloedtest en een nekplooimeting laten doen en dan eventueel nog een vruchtwaterpunctie of vlokkentest laten doen...
Wie heeft hier ervaring mee? Hoe gaat het allemaal in zun werk?

Liefs Bats..
 
Hi Batsertje,

Ik ben zelf 38 jaar geworden op 7 augustus, 10 weken en 3 dagen zwanger van mijn tweede. Ik heb gekozen voor de combi test vorige week hebben ze 8 buisjes bloed afgenomen en 4 oktober krijg ik een nekplooimeting. Dit onderzoek zal ongeveer 20 min duren maar is pijnloos en ongevaarlijk voor jouw en de baby. Een dag later krijg je de uitslag. Doordat ze deze twee testen combineren kunnen ze een betere uitslag geven al is het nog wel een kansberekening en niet een uitsluitsel. Wij zelf hebben besloten dat als de kansberekening gunstig is we niet verder testen maar mocht het zo uitkomen dat de kansen laag zijn op een gezond kindje we wel doorgaan voor een vlokkentest.
Voor ons allemaal heel erg spannend dat begrijp je wel. Laat even weten wat jij gaat doen. En mocht je nog wat willen weten bv waarom niet die andere testen vraag maar raak.
Groetjes

Trust
 
Hoi Batsertje,

Ik heb twee weken geleden een buisje bloed laten prikken en komende donderdag heb ik een nekplooi meting. Ik heb dit zelf aangevraagd en het is dus niet zo dat ik vanwege mijn leeftijd dit laat doen(word donderdag 30) . Wij willen gewoon dat beetje wat ongevaarlijk is voor het kindje qua onderzoeken laten doen. Wanneer blijkt dat we een verhoogde kans hebben op een kindje met Down dan willen we voor een second opinion en daarna evt voor een vruchtwaterpunctie gaan. Het wil niet zeggen dat wanneer er een verhoogde kans uit de test komt dat het dan ook zo is dat er met zekerheid kan worden gezegd dat je een kindje met Down kan verwachten, de test is een kansberekening en het kan dus ook zo zijn dat ze een uitslag geven die niet klopt. Zo zeiden de testen bij mijn zusje dat er 1 kindje met down was en 1 niet(ze was zwanger van een 2ling) maar bij de geboorte bleek geen van 2 kindjes het syndroom te hebben(gelukkig) Mijnzusje heeft flink in de stress gezeten en dat is dan ook de keerzijde van deze test. Ik ga ervan uit dat het bij mij allemaal goed zit maar moet een week wachten op de uitslag.

Veel succes bij het maken van je keuze.

Gr. Odette
 
Ik laat ook een nekplooimeting en een bloedtest doen. En idd het is een kansberekening. Ik weet wel als je onder de 36 bent, dat je de test meestal zelf moet betalen en dat deze rond de 200€ komt. Maar ik heb het ervoor over.
 
Hehoi Bats,

Ik ben 14 weken zwanger van mijn tweede kindje. Omdat ik tijdens mijn eerste zwangerschap 37 jaar werd, hebben wij gekozen om een nekplooimeting te laten doen (bloedonderzoek was toen nog geen deel van het onderzoek).
De reden? Simpelweg omdat dit een 'gewone' echo is en dus zonder risico voor de zwangerschap. Mocht de uitslag naar het negatieve neigen, dan konden we alsnog kiezen voor de vruchtwaterpunctie.

De uitslag kregen we toen meteen en ik had een kans van 1 op 1027 om een kindje met een aangeboren afwijking te krijgen. Dit werd teruggerekend naar leeftijd, wat betekende dat ik hetzelfde risico had als een vrouw van 24 jaar. Onze redering was toen simpel: denk je als 24-jarige eraan om een vruchtwaterpunctie te laten doen als er verder geen indicatie voor is? Nee dus.

Bij mijn huidige zwangerschap konden we de combinatietest laten doen. Zo dicht mogelijk bij de 11 weken en 3 dagen moest een echo gemaakt worden (nekplooimeting) en bloed afgenomen.
Vorige week hebben we de uitslag gekregen. Deze keer zonder leeftijdkoppeling, maar met een kans van 1 op 3800 is ons risico minder dan gemiddeld. Deze keer kiezen we dus weer om geen vruchtwaterpunctie te doen.

Houd in gedachten dat de neklpooimeting een kansberekening blijft, al wordt deze door de  jaren heen steeds nauwkeuriger.
Wil je zekerheid, dat zul je moeten kiezen voor de onderzoeken met meer risico: de vlokkentest of vruchtwaterpunctie.

Succes met je keuze.
Greetz,
Leontine
 
hoi Bats,

Ik ben pas 22 maar bij mij vroegen ze of ik  die onderzoeken ook wil, aangezien ikzelf een nierziekte heb. Ik heb besloten dat ik die onderzoeken niet wil omdat ik mijn zwangerschap  absoluut niet zelf ga afbreken mocht het kindje iets mankeren. Ik vind persoonlijk dat  je daarover zou moeten nadenken voordat je al die onderzoeken zou gaan doen. Ik denk dat die onderzoeken niet van nut zijn als je je kindje zowiezo wil laten komen, maar dat  is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Als je besluit om  het verder wel te laten onderzoeken zou ik als ik jou was beginnen met de nekplooimeting en bloedtest, dat  brengt geen risico mee voor je kindje. Bij mij in het ziekenhuis zeiden ze dat ze het met die test 95% bij het juiste eind hebben.

Veel geluk met je  zwangerschap,  

groetjes Irene  
 
Sinds kort worden deze twee onderzoeken standaard aangeboden aan alle zwnagere vrouwen, ongeacht je leeftijd.

Het gaat om een kansberekening. Mij zeggen dat soort kansen helemaal niets meer. Want ook de kans dat het misgaat na de dertiende week en hele mooie positieve echo's is zeer klein, maar ja ik pakte wel net die kans.


Het is een kansberekening en als je dan besluit vervolgonderzoeken te doen, dan zeggen de uitslagen nog niets over de mate van een eventuele ghandicap. En jij maar in de zenuwe zitten.

Maar goed eigenlijk hebben de testen alleen maar zin als je overweegt om je kind weg te laten halen, mocht er iets mis zijn. Denk eraan dat je die zekerheid pas hebt als je al bijna op de helft bent. Je hebt je kindje dan al gevoeld, en je zal moeten bevallen van je kindje. Een kindje met armen, benen, een neusje en oortjes, piepkleine vingetjes en ga zo maar verder. Ik heb zo'n klein kindje in mijn handen gehad. Niet uit keus, maar omdat ons kindje zonder reden was overleden. Zelfs als er iets mis is, dan nog zou ik het niet kunnen.

Deze Miep heeft er voor gekozen geen van de onderzoeken te laten doen. En later bleek dat de gynaecoloog het daar eigenlijk alleen maar mee eens is.

Miep
 

Waarom alleen tests laten doen als je van plan bent om bij een negatief resultaat het kindje te laten weghalen?
Wij hebben heel bewust gekozen voor de nekplooimeting om te weten wat de kans was om een ziek kindje te krijgen. En als de kans groot was geweest was het voor ons nog helemaal niet zeker of we ook een vruchtwaterpunctie hadden laten doen.

Wij wilden een kindje met een handicap net zo graag ontvangen als een 'gezond' kindje, al zou ons leven met een handicap wel veel zwaarder worden.
Maar mocht de kans groot zijn geweest, dan hadden we ons erop kunnen voorbereiden. Zonder spanningen, zonder zenuwachtig zijn, want zo nuchter zijn we wel.
Wij gaan namelijk in ons leven al genoeg om met lichamelijk en geestelijk minder validen om te weten dat zij ook een heel erg gelukkig leven kunnen hebben, ook al is het zwaar.

Dus met de uitspraak dat je alleen die tests moet doen als je je kindje wil weghalen bij een negatieve uitkomst ben ik het totaal niet eens. Je moet er natuurlijk wel heel goed over nadenken of je een leven met een handicap aan zou kunnen en of je nog zou kunnen genieten van je zwangerschap als je weet dat je niet een 'gezond' kindje krijgt.

Groet,
Leontine
 
Terug
Bovenaan