bloedtest, nekplooimeting...

Hai,

Ik ben het eens met de laatste reactie. Ik heb de bloedtest en de nekplooimeting laten doen, om te weten of ik een verhoogd risico heb op een kindje met bijvoorbeeld het syndroom van Down. Van te voren had ik al besloten dat het kindje hoe dan ook welkom was! Alleen als er op de echo duidelijk gezondheidsproblemen te zien zouden zijn (niet verenigbaar met het leven), zou ik een abortus overwegen.

Ik ben nuchter genoeg om te leven met de uitslag van de test. Mijn zwangerschap zou er niet anders door geworden zijn. Ik vind het alleen prettig om te weten dat de kans groter is op een gehandicapt kind. Dan ga je met bijgestelde verwachtingen de bevalling in. En is naar mijn mening de schok minder groot.

Ik heb namelijk gemerkt dat je eigenlijk automatisch er op rekent een gezond een mooi kind op de wereld te zetten, en als dat kindje dan bijvoorbeeld het syndroom van Down heeft, kan dit je kraamtijd aardig overschaduwen. Als je er wel rekening mee houdt, omdat de kansberekening aantoont dat de kans groter is op afwijkingen...  is de schok niet zo groot  en kan je gelijk al van dat o, zo mooie kindje genieten! Want ja, ik vind kinderen met het syndroom van Down ook ontzettend mooie kinderen!!!!! Je hebt dan al van te voren bedacht dat het opvoeden wel een stuk zwaarder kan zijn en waarschijnlijk ook al alle achtergrond informatie bekeken.

Groetjes Nynke
 
Terug
Bovenaan