boeren /reflux

Hoi Jolanda,

Ik heb helaas geen tips voor je, maar ik kan je wel een ander antwoord geven.
Nee, we hebben geen echte maagklep.
Het is eigenlijk een soort kringspier, vergelijkbaar met je anus. Als deze ontspant, gaat-ie open staan en kan het eten erdoor. Als je niet eet, is-ie samengeknepen en houdt (als het goed functioneert...) het maagzuur buiten de slokdarm. Deze spieren werken reflexmatig, je kunt ze niet bewust sturen of trainen. Daarnaast worden die spieren ondersteunt door het middenrif dat als het ware de slokdarm insnoert. Dit geeft extra steun. Mensen die een middenrifbreukje hebben missen deze steun en krijgen vaak ook last van reflux!

Er zijn (bij volwassenen) allerlei redenen waardoor die kringspier niet meer goed werkt (oa roken, overgewicht, bepaalde medicijnen, middenrifbreuk), maar die gaan bij kinderen meestal niet op... Een normale 24-uurs-pH-meting wil in principe zeggen dat de afsluiting goed functioneert.

Bij mijn volwassen patienten heeft boeren meestal een andere oorzaak. Boeren is namelijk simpelweg lucht/gas dat uit de maag ontsnapt en dat gaat juist heel makkelijk als je afsluiting van maag/slokdarm niet goed werkt!

Maar goed, je probleem wordt hier niet mee opgelost natuurlijk...
Ik wens je echt heel veel sterkte en succes!!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (17 weken)
(en arts interne geneeskunde, voor het geval je mocht denken: wat een betweter!
Reflux e.d. bij volwassenen is mijn vakgebied)

Terug
Bovenaan